V
vicke: Blandade åsikter :) Jag har inga skåp ovandiskbänken. Singelhushåll och icke överkonsument :) Vad kostar t.ex en glasskiva då? Jag vet exakt hur de ser ut, de är snygga. Men jag skulle behöva en som är 2m bred och 1.6 hög isf, annars hade jag ju tänkt kakla hela vägen upp. Kan man måla valfri färg bakom glasskivan t.ex grått eller svart, så att en annan nyans kommer fram?
5 svar · 2,9k läst
M
markus00: Även jag sökte efter detta innan jag handlade. Jag kunde inte hitta någon och tror tyvärr inte det finns heller. Fick bli en 5 cm passbit vid överskåpen för att det skulle passa...
1 svar · 11,1k läst
H
husis: Den mosaiken skulle jag välja en riktigt mörk fog till. Mosaiken är väldigt mörk och "fyllig" i sig och det intrycket skulle jag vilja bibehålla/förstärka. Jag tycker personligen i att det var snyggare med det senare, mörkare alternativet som du föreslagit. En ljus fog skulle inte alls framhäva den mörka och rika lystern i mosaiken på samma vis tror jag. Ljus fog till mörk plattor
14 svar · 3,9k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Vart får man tag på inbyggnadsramar till en vanlig micro? Vill montera en vanlig micro i ett högskåp från Ikea men vill få det tätt och fint. Tvivlar starkt på att det finns någon ram till min micro (Melissa) men det kanske finns andra märken som har samma storlek.
0 svar · 3,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.familjenlindstrom.se/images/koksflakt_0.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/koksflakt_1.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/koksflakt_2.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/koksflakt_3.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/koksflakt_4.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_skiva_3.jpg
4 svar · 2,3k läst
E
ellensmamma: känner att jag måste uppdatera lite ::)
9 svar · 3,2k läst
F
f_h: Hyffsat billiga oljade ek-skivor finns hos Kvik, Ikea o de flesta byggvaruhus. Men du kanske är ute efter ek-liknande = laminat, finns säkert på samma ställen, bl.a. Ikea, kanske Kvik och i de flesta byggvaruhus typ. K-Rauta, BauHaus, Optimera. Inte kollat så noga så vet ej priser förutom på vår. Den blev inte så billig, men då ingår underlimmad vask och så är skivorna 6 cm tjocka
1 svar · 1,8k läst
Linska
Linska: Hej stoffus! Bra jobbat med köket. Roligt att det finns fler "gula" människor här! :D Det där ser i princip ut som mitt kök, planlösning, färgval och allt (förutom kakel) Prova till att börja med att måla bakom (ovan) alla köksskåp och väggen ut mot hallen i antikvitt el. NCS0502-Y. Om det efter det fortfarande känns för gult kan du fortsätta med fönsterväggen (eller bara halva
3 svar · 6,3k läst
D
Dette: Tack för åsikten! Köket är inte stort men med bra planering så ska det bli fint. Micron är den stora frågan när det gäller placering. Vart gör man egentligen av den. Att placera den i skafferiet kan nog vara en bättre idé. Sen är frågan om det blir tajt meden 90 fläkt? /Dette :)
3 svar · 2,8k läst
·
M
Mikael_S: Det jag vill veta är ifall man kan köpa munstycken till deras gashällar separat i efterhand. Varken Elgiganten eller Onoff säljer deras gashällar och de tar ju inte in specialbeställningar. Jag får dra iväg ett mail till Indesit. Tack för hjälpen.
4 svar · 2,8k läst
M
Misse_o_Mojje: Hos oss lossnade/pajade mer av gipsskivan, så vi tog bort den helt och hållet för att ersätta med en ny. Det passade elekrtikern bra, för då kunde elen dras innanför :) /Ulle
4 svar · 2,5k läst
M
markus00: Detta va en av andledningarna till att jag inte köpte ett ikea kök. Tycker inte du ska snöa in dig när det gäller ikeas kök finns bättre snyggare till och med mer prisvärt än ikea. Köpte själv ett sentens från Home butiken. Dom har ett överskåp för placering ovanför en side-by-side där dörrarna är olika stora precis som kyl/frysen. Sen tycker jag du ska satsa på ett kök med
1 svar · 5,1k läst
jessicaodanne
jessicaodanne: o en till
5 svar · 2,4k läst
·
optimum
optimum: Går in eller ej. Hällen är egentligen till för typ 80 skåp så Electrolux har nog rätt men ändå inte. Har nyligen monterat en liknande (EHS-8671P Electrolux). Vi har tjocka bänkskivor och hällen går inte helt igenom bänkskivan. Vi har ett 80 skåp under men har man ett 60 får man väll fälla ut lite i skåpssidorna så att hällen får det avstånd som kan behövas till skåpet. mvh
6 svar · 1,8k läst
Linska
Linska: Höganäs har en oglaserad mosaik som jag tycker är jättesnygg! Den heter Mosaico Porcelanico och den grå-gröna (som på bif. bild) skulle nog vara riktigt fin mot den grå pärlsponten. Kan ju tillägga att mosaiken finns i fler färger. [bild]
7 svar · 1,4k läst
C
CarlSthlm: Hmm. Det kanske är en rätt kass idé... Coola bänkar i länken dock. Blir bara så trött på alla högskåp som behövs... (kyl+frys+ugnar+kaffemaskin Man tappar så mycket rymd... Det var egentligen ett försök att slippa flytta på fläktkanalen. Det kanske inte är så mycket jobb med det (=dyrt för det gör jag inte själv)? Platt tak.
3 svar · 15,2k läst
J
Jaol: [citat] Tack för tipset :)
5 svar · 3,3k läst
·
S
sune73: Var hittar jag bänkskivor i granit till rätta priser? Gärna i stockholmsområdet. /Sune73
0 svar · 2,3k läst
M
Mikael68: Hej! Jag tycker att du ska välja en mörkare bänkskiva och ljusare kakel, dels av praktiska skäl, dels för att jag tycker det är snyggare. Jag tror inte att en vit bänkskiva håller sig just vit och snygg särskilt länge...Mörkgrått kakel till en mörk bänkskiva tror jag blir lite väl mörkt, du behöver nog "lätta upp" det lite med ett ljusare kakel som för den delen inte behöver
1 svar · 2,6k läst
F
Fagerborn: jag hade en annan kolfilterfläkt tidigare, futurum, från 90-talet, den var USEL. dessutom bullrig. så det finns säkert både bra och dåliga. electrolux 7466 har ett kolfilter som kan återaktiveras genom att man lägger det i ugnen i 20 minuter. jag tycker att kolfilterbädden känns ganska tjock också.
3 svar · 3,4k läst
H
hammarband: Fredrik, Tack för ditt svar. Jag skall se om jag kan hitta några snygga utanpåliggande spottar (typ Puck). Om jag fattat saken rätt så skall det bå att fälla in dem också. Nackdelen är att det kanske inte blir så bra ljus - jag har bara hittat 10W med G4 lanpor. Det kanske bara duger till allmän-belysning i rummet. Jag kommer ju sätta spottar under väggskåpen i köket så det kanske
1 svar · 2,5k läst
B
Blommis: Våran diskmaskin lukar också pekka ibland, som gammal göl ungefär. Då brukar jag diska om disken med ättika. Ska prova att köra den tom.
5 svar · 27,2k läst
M
Mannehund: Hej :) Ungefär samma problematik tas upp i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2 /Kenneth
2 svar · 6,0k läst
M
Mannehund: Vi kommer förmodligen placera skenan i taket längs med bänkraden, 6 meter. Det är nog viktigt att ljuskällorna hamnar mitt ovan bänkskivan, inte i framkant eller längre ut. Har suttit vid ett skrivbord med lysrörsarmaturen i taket placerad för långt bak...inte bra..man skuggar arbetsytan. /Kenneth
3 svar · 2,7k läst
·
Buuzzz
Buuzzz: [smiley=tekst-toppie.gif] [smiley=tekst-toppie.gif] [smiley=tekst-toppie.gif] Snyggt jobbat Kocken ! Smart lösning med drapperiet [smiley=laugh.gif] Frun blir väl tokig om jag berättar vad jag sett på nätet.
11 svar · 7,7k läst
R
Rodgeman: Då kanske jag ska förklara mig.. om det är mig ni refererar minskningen av fönster.. I mitt fall är det ett fönster som tigare skulle blivit karmyttermått 1385x1285 som nu blev 1385x1200.. för att få plats med bänk under.. Och det är inte så i ögonfallande.. Men det är ju klart ska man minska mer så blir det ju att se väldigt konstigt ut.
12 svar · 29,1k läst
A
Alf_B: Vi har sedan nästan 20 år en marmorskiva som vi använder till att bl a baka på, helt fantastiskt bra just för bakning, men nu så har den blivit lite "sliten". Vet någon hur man rengör/polerar upp den och med vad?
0 svar · 5,2k läst
H
hammarband: Hej, Det blev en Gorenje-fläkt, diskmaskin/ugn/häll från Siemens och kylskåp från Bosch till slut. Lade beställningen igår... Tack för era tips! /Tommy
8 svar · 16,6k läst
C
cpalm: Om det är gips på regel så kan du väl bara såga bort de dåliga ytorna mellan reglarna och skruva dit en bit nytt gips?
3 svar · 3,6k läst
Illunion
Illunion: Ta en 40mm skiva. Be att få alla kanter raksågade. Limma på 50mm bred eklist runt om. Men, de leverantörerna som kan få fram 60mm skivor Måste väl kunna fixa dito breda kantlister? Tag då en 40mm skiva och limma fast en 10mm spånskiva under, limma därefter på kantband.
1 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.