4 814 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Induktionshällar
Vi funderar på att köpa en induktionshäll och vad jag förstår är fördelar/nackdelar jämfört med en vanlig häll följande:
+ snabbare
+ inte så heta plattor
- kan inte använda "vanliga" kastruller/stekpannor.
Har ni fler fördelar eller nackdelar?
En annan mycket viktig sak är säkerheten. En induktionshäll alstrar ju kraftiga magnetfält och det låter ju inte så nyttigt att ha i köket? Jag har hört flera som har avstått p.g.a. riskerna. Av en bekant snappade jag upp att beroende på hällens montering kan magnetfältet och påverkan på omgivningen öka kraftigt.
Hur starka magnetfält får man av en induktionshäll, finns det gränsvärden, har det betydelse hur man monterar den, är vissa märken värre än andra? Dela gärna med er av all information ni har.
+ snabbare
+ inte så heta plattor
- kan inte använda "vanliga" kastruller/stekpannor.
Har ni fler fördelar eller nackdelar?
En annan mycket viktig sak är säkerheten. En induktionshäll alstrar ju kraftiga magnetfält och det låter ju inte så nyttigt att ha i köket? Jag har hört flera som har avstått p.g.a. riskerna. Av en bekant snappade jag upp att beroende på hällens montering kan magnetfältet och påverkan på omgivningen öka kraftigt.
Hur starka magnetfält får man av en induktionshäll, finns det gränsvärden, har det betydelse hur man monterar den, är vissa märken värre än andra? Dela gärna med er av all information ni har.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Sök på forumet, det finns massor om just detta!
/FlitigaLisa
/FlitigaLisa
Tja, beroende på vad du menar med vanliga så funkar de vanliga. Det blir väl inte så mycket vanligare än rostfria kastruller (typ IKEA) och de funkar utmärkt med induktion. Aluminium-kastruller funkar dock inte.Spix skrev:
Magnetfält är ju en "het" fråga där många åsikter vädras. Vad gäller de officiella gränsvärdena så visar test från ssi (http://www.ssi.se/tidningar/PDF/lockSSN_PDF/SSN_34_2003.pdf) att gränsvärdena inte överskrids, men att det är viktigt att kastrullen är tillräckligt stor i förhållande till plattan för att "läckage" av magnetfältet ska minimeras.En annan mycket viktig sak är säkerheten. En induktionshäll alstrar ju kraftiga magnetfält och det låter ju inte så nyttigt att ha i köket? Jag har hört flera som har avstått p.g.a. riskerna. Av en bekant snappade jag upp att beroende på hällens montering kan magnetfältet och påverkan på omgivningen öka kraftigt.
Kom också ihåg att magnetfältets styrka avtar med kvadraten av avståndet från källan. Det är alltså väldigt stor skillnad på att vara 2 cm från källan (mobiltelefon) och 30 cm från källan.
Vi har bestämt oss för induktionshäll trots att så gott som alla våra kastruller måste bytas ut. Tror vi har en eller möjligen två som är magnetiska. Tycker att fördelarna med induktion uppväger detta, och vad kostar några kastruller i jämförelse med ett helt kök?
Vi bestämde oss även för induktion pga att vi har katter, och de kan möjligen lyckas sätta på en vanlig häll med touchknappar om de går på den (vilket de givetvis inte får), men med induktion händer det ingenting om man inte har magnetiskt material på hällen.
Vi bestämde oss även för induktion pga att vi har katter, och de kan möjligen lyckas sätta på en vanlig häll med touchknappar om de går på den (vilket de givetvis inte får), men med induktion händer det ingenting om man inte har magnetiskt material på hällen.
Klicka här för att svara