Vi har ett litet hus byggt -52 där vi nu ska renovera köket. Vi vill gärna ha forbos marmoleum klick med ett svart-vitt schackrutigt mönster men är lite rädda för att det blir för rörigt.
Luckorna blir släta vita, bänkskivan vid diskbänken massiv ek och runt spisen som är lite vid sidan tänkte vi ha virrvarr antracit.
Som stänkskydd blir det en glasskiva med...ja,vaddå? Funkar det med en mörk grå/svart
medaljong tapet? Eller kanske någon shysst 50-tals färg? Vi är lite rädda att golvet tar för mycket plats...Vad tror ni?

Väldigt tacksam för all hjälp...

Härligt att se att fler än vi tänker "go lite fifties"!
Svart-vitt linoleum är förståss skitsnyggt. Vi valde bort det efter lite funderande, just för att det är lite rörigt för ögat. I stället hade vi tänkt oss ett rutigt golv med bara svarta linoleumplattor. Men nu har vi svängt igen och leker med tanken på svart-vitt.
Golvet har varit klassiskt i typ 70 år och går bara inte att avråda från! Dock en liten varning. De vita plattorna är i själva verket gula från början innan de bleks och skillnaden blir troligtvis ganska stor mellan plattor och vita luckor till en början. Men det går naturligtvis att leva med.

Med ek, virrvarr antracit, svart-vitt linoleumgolv tror jag att det blir lite för svart-vitt och grafiskt med en medaljongtapet i svart-vitt/grått. Till och med en smula för mörkt om ni har otur. Har ni dessutom vitvaror i rostfritt/aluminium kommer de också att suga en hel del ljus. Ett sätt att få mer ljus är att byta ut ekskivan mot en klassisk diskbänk.

I vårt kök kör vi svart golv, vita väggar, vitt 15x15 kakel (fundamentalist, javisst!), diskbänk, antracit virrvarr - och köksluckor i den där härliga milda 50-talsgröna färgen med tidstypiska beslag.

Jag hade kört på en färg bakom glasskivan. Om jag inte är helt ute och hojjar så tror jag att man får en fantastiskt fin grönfärg om man målar baksidan av glaset vit. Kolla med glasmästaren, han/hon borde veta.

Jag kan också, lite fegt, tycka att svart-vitt kanske tar för mycket plats. Du/ni har inte funderat på grå-vitt istället? Lika (om inte mer) klassiskt, lite lugnare för ögat och "äter" inte lika mycket ljus som det svart-vita...

Kan ju bara tillägga att i mitt original -56 kök hade grå linoleum plattor, ljusgrå virrvarr, vitt 15x15 kakel, ljusgröna luckor och väggar.

Tack för era tips! Det här forumet är fantastiskt!

Vi har släppt tanken på svart-vitt och kör svart-grått istället. Inser att det blir lite lugnare och att det inte "tar" för mycket plats.
Appropå antracit virr-varr...upplevde den som alldeles för blå när vi såg den på stor yta i ett utställningskök...Det blev något utav en chock då vi dagen innan varit redo att beställa den i hela köket med en infälld diskho. Nu blir den endast runt spisen eftersom vi inte ville släppa den helt. Vi kommer köra en klassisk hel diskbänk + massiv ek istället.

Inser också att vi får skippa drömmen om en mustig mörk medaljongtapet i köket och ta det i något annat rum. Väggarna får bli vita med någon fin 50-talsfärg (rost, lime eller ljust pastellblå) bakom glasskivan.
Vad tror ni? Jag tar tacksamt emot flera tips!

Lime, lime, lime!

50-tals blekturkost!
NCS 1502-B50G

Ångrar mig. Håller med Linska.
Blekt 50-talsturkost är det enda rätta!

Jaaaa! Det låter kalas snyggt! Man tackar!!!! :)

Javeeet! Såg det också för någon vecka sedan. Hur coolt som helst!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.