Ska beställa en arbetsbänk med hål för inbyggnadshällen. Blir dock osäker på hur långt avståndet framkant häll - framkant skiva ska vara. Vad är "standard" egentligen?
 
Vi beställde skivan genom Kvik. Har nu ett Ikea och då hjälpte de oss med just de mått som ikea har. Om du beställer genom en bra leverantör så bör de veta.
/Dette
 
Bänkskiva 60 cm och häll ca. 50cm, då blir kanske 5 cm bra?
Vi har satt hällen ca. 5 cm från framkant fast vi har 70 cm djup bänkskiva och det känns rätt lagom. Sätt din egen standard vettja  ;)
/U
 
Taget! Det får bli 5 cm.
 
Just 5cm brukar ofta vara minium för skivans stabilitet.
 
Är också särskilt viktigt vid stenskivor urtagna för häll att det inte blir för tunt. Ju mindre avstånd, ju större risk för brott i stenen. Vi har 5 cm i framkant och det verkar funka. Blir inte heller för långt avstånd från bänkkant till platta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.