Kök
ikeahantverkaren: börja med att kolla så du fått rätt gångjärn(speciella till kyl/frys lucka).därefter kopplar du dem i luckorna och hänger upp luckorna samt justerar luckorna INNAN ni för in kyl frysen.För sen går det inte.för nu in kyl/frysen och fäst den enligt anvisningen. sedan tar ni dem minsta plåtskruvarna med bred skalle och skruvar fast medföljande vinklade plastbeslaget som plastskenan
ikeahantverkaren: självhäftande svart skummgummilist..det borde finnas att beställa för en mycket rimlig summa vi försäljningsställen som elgiganten, ikea osv. annars finns det sådana fönstertätningslister på byggvaruhusen fast de brukar vara i större längder än 2,5 meter. kanske kan bli värme utveckling som medför att originalet är det bästa.tänker på eventuell os som kommer från icke
Wintermute: Kan vara så att du har vänt lådförstyckena upp och ned... Om jag minns rätt så ska den längre delen från lådhakarna vara vänt nedåt. Pröva med att lossa och vända på ett och se om problemet löser sig. // WM
alltihemmet: Manderberg!! Har du ingen bild att lägga ut så man får se hur det ser ut?Är själv ute efter ett sådant kakel men inte hittat något snyggt
banana: MEN,.... vad som händer när man lägger golvet under är.....ingenting? eller? ett flytande golv betyder ju inte ett det glider runt som en båt! Det behöver plats att röra sig (svälla) vid olika fuktighetsförrhållande, MEN igen :-/ ett flytande golv kan även skruvas/limmas å göras till fast golv(kanske inte alltid, men enligt vissa tillverkare), då borde man ju tycka att delen under
mikkat: Ska hålla med bara benen, listen som fästes i väggen är ju till för att göra det enklare. En köksÖ ex står ju bara på benen, och det med ringarna funkar, har sjlv gjort så /M
robban44: Smaken är som baken, var och en bestämmer ju själv vad dom vill ha i sina egna hus. Absolut inget fel på laminat om man av praktiska eller ekonomiska själ väljer det.
carro77: Hej Du skrev för ett tag sen om granit bänkskiva i vinkel? Ordnade det sig? Vi funderar närmligen på att köpa granit och vi har många....vinklar i vårt kök, så detta kommer väl bli dyrt såman får välja nåt annat.. :-[ vart köpte ni er granit bänkskiva?
designtrollet: jo då det går alldeles utmätkt få ned priset på även de billagare möbelföretagen så prova det lönar sig
haninge: Finns det nån här som har bänk helt i rostfritt? Vad kostade er och hur lång är den? Vi funderar på att ha en helt rostfri bänk längs hela köket, med ho och häll. Det kommer bli ca 4 meter långt.
lbg: [citat] Förstår inte alls hur man kan tycka att granit inte skulle vara tidlöst, precis som Ksund skriver, är det ett naturmaterial (precis som trä), och kommer alltid att vara tidlöst. Visst kan det variera i färg och form, just nu är svart granit väldigt hett, sedan kanske det blir gråspräcklig eller grön. Ek är fortfarande hett, men sedan kanske ett annat träslag tar över helt?
spikmas: Tråd om specialbeställda diskbänkar... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8718/
banana: [citat] japp, så tänker jag också, lägg gärna in en bild om ni blir klara inom en snar framtid, skönt att se att andra tänker likadant :) lycka till
pappskallen: [citat] Den har vi oxå fast en Husqvarna och det är riktigt befriande att kunna stå en halvmeter ifrån den och inte ens höra eländet......
kloka_elin: Det är betydligt lättare att få bort överbliven fog från plattorna om de är behandlade åtminstone en gång innan man fogar, särskilt om det är porösa plattor. Sen kan man ju olja fler gånger efter om det behövs. /Elin
kloka_elin: TACK mr Z!!! Det är exakt sådana jag vill ha! Å, vad glad jag blir, tack igen!!! :) /Elin ...Och dessutom ser jag att man kan köpa lösa plastbitar!! Fantastiskt! (Har visst fastnat i utropsteckensträsket...!)
Fridolina: Jag gjorde en utlandsinbetalning via internet, man betalar i förväg, Jag tyckte de verkade seriösa, men det var väl egentligen en chansning. Man får något slags kontrakt att skriva på.
mikkat: ? Vad är det för svart yta? Vad är det för märke modell ? Kanske lättare att försöka förstå, och eventuellt svara /M
dalle: Många vanliga modeller kan byggas in mha en inbyggnadsram, dock inte alla. Tycker att man betalar rätt mycket extra för en inbyggnadsmicro istf en vanlig, men det blir ju mycket mer enhetligt. En annan nackdel är att de bygger rätt mycket på höjden, så det ser lite "blaffigt" ut (in my humble oppinion...) :) Whirlpool har några snygga modeller som inte bygger så mycket och även har
lbg: Vi har en Whirlpool där man kan stänga av den roterande plattan med en enkel knapptryckning. Den köptes för ca 4-5 år sedan. Finns säkert den funktionen på fler microvågsugnar. :)
krickelina: Vi köpte tillslut handtagen på IKEA.. Och det ser FAKTISKT (!) jäkligt schysst ut! 39 kr för ett två-pack känns väldigt prisvärt när man tittat på andra ställen där de kostat 100 kr stycket!
pivar: Hej, svårt att säga, men jag brukar kolla på "ratings" eller "shopinfo" som e-butiker får från de som har handlat där. I princip alla vill ha betalt i förskott så liten chansning är det. Men man lär sig snart vilka de stora etablarede är och där brukar det vara väldigt smidigt att handla.
MathiasS: Förslag: Montera fläkten, ta en bild, posta här på forumet. Därefter kan vi tycka till om hur det ser ut..... ;)
Ms_Smirk: Tänker ha både lysrör (arbetsbelysning) och odimmade spottar 10W? (myspys). Så det är bara att välja vad man vill ha.
JohanW: Bauhaus har ju 40mm stavlimmad europeisk valnöt för 4995:- (3020mm) Finns även 4000mm att betälla 30mm c:a 4900:- 40mm c:a 6500:- Kommer själv att köra på en 30mm i vårt kök kombinerat med vita luckor och golv i valnöt. Finns även Acajou/Mahogny om man vill ha nått åt det lite mera röda hållet
yonna: Tack ;) - visst är jag öppen för nytänkande! Okonventionell lösning ... funderar lite ... köksfläkt ... ? Iofs hade jag faktiskt tänkt ha en skjutbar skiva rätt över gångstråket som reservavställningsplats. Skall bara ha en diskho som täcks av skräddarsytt lock då denna inte används. Smalare diskmaskin skall också in. ... fortsätter fundera ... ::)
pivar: På garantisedeln som följde med min svenskköpta Whirlpool ugn står det att garanti bara gäller för produkter inköpta i Sverige. Men eftersom jag ville köpa häll och diskmaskin i Polen hörde jag med Whirlpool Nordic AB och de påstår annat (så jag köpte i Polen). J= Jag W= Whirlpool J: Meddelande: Hej, jag undrar om Whirlpools produkter omfattas av Europagaranti eller inte. W: Hej. Vi
mikkat: Träslaget Merbau är åt det mörkare hållet ligger väl i samma prisklass som Ek, men jag måste säga att 5m Valnöt för 10000 lät rätt ok, beroende på tjocklek Ett inlägg i hårdhets debatten: Enligt: http://www.lovtrainstitutet.se/traslagsinfo/ EK Brinell: 6.4-6.6 på ändytan och 3.4-4.1 på längsytan vid 12% fuktkvot ASK Brinell: 6.5 på ändytan och 3.0-4.1 på längsytan