Av olika anledningar stämmer inte skåpets mått/lådor/fronter med våra valda vitvaror. Ett dyrt alternativ är att betala för två nya fronter (varav vi endast behöver den ena) + den berömda fraktkostnaden, totalt ca 1000:-.
Ett billigare alternativ är att helt enkelt såga till den front vi har så att den passar.

Någon som har erfarenhet av att såga i IKEAs Nexus-front i ekfanér? Tips tas tacksamt emot! Visserligen hamnar den sågade kanten ganska långt ned mot golvet men ändå...

Vi hade Nexus i björk i vårt förra hus och byggde igen över väggskåpen och fick då såga av luckor. Vi satte den sågade kanten uppåt och slipade av den med fint sandpapper, det blev bra och gick bara att se om man tittade nära. Vo gjorde senare samma sak med ett skafferiutdrag och där blev den sågade kanten ned mot två lådor. Inte heller det såg man. Men tänk på att använda en ny bra såg, kanske kan du testsåga innan (en bit ifrån den tänkta såglinjen). Nu är ju björk betydligt ljusare än ek och med tanke på att stommen på luckan är av spånskiva kanske det syns mer på ek, går kanske dölja med lite träolja längs den sågade ytan.

Så mitt förslag är att såga av dem, du kan ju alltid köpa ny front om du inte blir nöjd.

/FlitigaLisa

Tack för rådet! Tror jag gör precis så. Alltså provar att såga och blir jag inte nöjd får jag väl krypa till korset (IKEA) och köpa till deras ockerfraktpris.

Trevlig sommar till alla byggare out there!

För att faneret ska fransa sig mindre kan det hjälpa att fästa en maskeringstejp där man ska såga. Och såga inte med din vanliga fogsvans, hur ny och vass den än är. Försök få tag på en riktigt fintandad såg, tex en fanersåg.
Tänk också på vilket håll tänderna skär. Sågar du med en "vanlig" såg ska du ha godsidan uppåt. Sågar du med en sticksåg eller en dragsåg (japansåg) ska du ha godsidan neråt.

Det kanske t o m går att returnera de gamla fronterna samtidigt som ni får de nya så blir inte kostnaden lika stor?

Hej!

Vi lämnade en Nexus björk till snickare för kapning. Han sågade av den och satte dit en ny kantlist, och det blev helt perfekt. Man kunde inte se på den luckan att den var ändrad. Minns inte vad det kostade, men det var inte dyrt.

:) pinebar

Köp en Japansk kap- och klyvsåg , så får du ett så fint snitt som man knappt märker att det är sågat där, utan endast slipat med sandpapper.  :D
291%2Ejpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.