M
manu: Tackar för svar! Jag kommer att montera ihop skåpen och mall innan jag beställer skivan.. MVH
4 svar · 3,1k läst
Severus
Severus: Här kommer lite mått: Köksö: ca 3 m bänkskiva, 1.20 m bred! Resterande arbetsbänk: 5 m, standard bredd Deco Steel diskbänk: 2 m, standard bredd Allt, som nämnts tidigare, är 60 mm tjocklek.
17 svar · 4,3k läst
Y
Yenlinn: Bänkskivan är av boklaminat... standard. Vi får se om vi byter ut den. Har tänkt byta luckorna så snart småbarnen vuxit till sig litet, det är därför som vi bara tar standard till att börja med. Känns onödigt att lägga en massa pengar på något som kommer få en hel del kyssar (kanske) av barnen... Dock är vårt matbord också av bok, så jag tror det kan funka med lönn på golvet
3 svar · 1,4k läst
H
hammarband: henrico, Jag är ingen expert på området. Men av dom fåtal tillfällen som jag använt min handöverfräs så har jag samlat på mig erfarenheter hur man *inte* skall göra iallafall :) Låt oss anta att du sågar upp hålet för diskhon med en vanlig sticksåg. Kanten kommer inte bli perfekt och du vill ju inte projicera dina knaggliga sågkanter på försäkningen utan du vill ha en rak och
2 svar · 9,2k läst
D
dejmon: Smaksak, men det behövs nog inte. På gipsen (antar jag) kladdas det på en primer (lättflytande) som i sig är till för att fixet ska fästa bättre, men oxå som fuktskydd. När väl kaklet är på plats var noga eller mycket noga tom med att siliokona alla ställen som behövs...OBS!!! åldersbeständigt silikon används ! ..//N
4 svar · 2,1k läst
O
OLHA: Det finns ju andra "tacky" varianter i prisklassen... :) http://www.billensteiner.com/bigpic.asp?BigPic=bigpics/he_ac/ac_he_marlene3.jpg&lang= Företaget säljer även "ruiner" för trädgårdsbruk... :-) http://www.antiquestoves.com/ Sen finns ju alltid dom fräcka http://www.vikingrange.com/ , vilka kostar en förmögenhet dom också. Precis som
22 svar · 5,2k läst
·
Severus
Severus: [citat] Nåt som ÄR snyggt till valnöt är vitt, matt kakel. Avlånga sådana. Och de ska ligga i rader, inte omlott. Ljusgrå fog till och "Voilá" ;)
10 svar · 2,4k läst
Trix
Trix: Helt sant, kan bli trångt. Hemma hos oss blir det oftare trångt vid själva arbetsytan, så jag hade nog ändå gått på hörndiskbänk. Silgranit är himla läckert :D Tyvärr kostar ju alltid det man vill ha - mycket.
7 svar · 8,8k läst
·
T
tosso: Tack för svaren. I tråden nämndes teflonbehandling. Hur funkar det? lägger det en ytskikt på stenen som gör att det minskar risken för fläckar? Vad är er rekomendation om man ändå ska ha mattslipad?
3 svar · 1,2k läst
V
Vortex: Mycket konkurrenskraftiga verkar det som (iaf på siemens)! Efter att ha fått offert på 32.000 hos elgiganten så gick jag över till kvik (kungens kurva) och för samma pengar fick jag likadan kyl/frys och ugn men mycket bättre häll och diskmaskin så jag är helnöjd. En hög diskmaskin, siemens sl65m350eu, tar de nu under sommaren 6.500 för.
4 svar · 2,6k läst
D
dasjo: Är på jakt efter en köksfläkt för inbyggnad som har lite bättre kapacitet än standard som verkar ligga kring 300-400 m3/h. Har hittat en från Siemens som ligger på 720 m3/h. Jag har egen pipa, så kolfilter-återcirkulation är inte aktuellt. http://www.siemens-hushall.com/produkter/produkter_show.asp?id=123&fib=LI48930SD&parid=310&prid=12322234841_520610 Någon som vet
0 svar · 5,8k läst
P
PeterF: Köp inte alltid det billigaste! Det är stor skillnad på ljud.. Dom billigaste låter oftast som tröskelverk. Kan dra ner hela kökets helhetsbild
6 svar · 2,7k läst
H
hempularen: När jag monterade ett IKEA kök för många år sedan så låg den där "skåpsregeln" inplastad tillsammans med socklarna. Socklarna är ju det sista man monterar, så den biten hittade jag inte förrän det var för sent att använda den.
26 svar · 10,8k läst
lier
lier: Tänkte höra om nån vet vilka fler som har samma inredningsstommar som ballingslöv??? Beställde mitt kök lite för sent och skulle ha fått tag i stommar på annat håll, gärna nån som kan leverera inom snar framtid. :)
0 svar · 3,4k läst
D
daj: Då finns det ju även vanlig kyl/frys med ismaskin/vatten i om man vill ha mer palts. -- DaJ
6 svar · 1,6k läst
B
bolets: någon mer som har nått att komma med. mvh Martin
9 svar · 12,7k läst
·
gitolars
gitolars: Vi köpte våran granitskiva på Skånemarmor i Helsingborg http://www.skanemarmor.se/ i svart granit Nero Asoluto, den ser lite blek ut på deras hemsida se istället på vårat kök http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8950, svartare en så går det inte att få. Bra och snabb leverans med montering och allt, till ett bra pris, rekommenderas. // Git o Lars
1 svar · 5,6k läst
S
Sunetta: Hej hej! Nu förstår jag bättre din tanke om "allt på en plats", men själv har jag en anan lösning på gång för vårt kommande kök. Vi kommer att ha hushållsavfall och dylikt i köket men övrigt i en närliggande grovkök/kombinerat tvätt & förvaringsutrymmen. SOPSORTERING , för HÖRNSKÅP finns bla hos http://www.blum.com/ eller hos
15 svar · 5,2k läst
·
N
nvpetlin: Ringde Theofils de kunde nog hjälpa mig bara jag tog med mig lådan dit... Ska prova det så får vi se hur det går! Tack för hjälpen allihop!
8 svar · 12,3k läst
M
MrMagic: Enl Ikea´s monteringsanv för den fläkt vi köpt är minmått 600 för elspis och 750 för gas. Mätt som avstånd mellan fläkt och KOKKÄRL. Blir väldigt högt om man skall hålla det....
5 svar · 13,8k läst
Sweli
Sweli: Vi har i vårt kök en kombiugn med micro från Bosch. Vi är jätte nöjda med den Fungerar som en multi-vanlig-ugn eller kan man kombinera med microfunktionen. [bild] Den har ingen roterande platta, ser ut som en vanlig ugn.
4 svar · 7,3k läst
H
hempularen: Kan vara bra att sätta upp eller åtminstonde makera höjd för de brädor som du sätter mot väggen för att hänga upp skåpen på. Se till att ha ett bra vattenpass i beredskap. Om du skall ha några hörnskåp så kan det vara bra att mäta upp om hörnet är hyffsat i 90 grader, annars har du lite att fundera över hur du skall lösa den detaljen. Gör gärna en vinkelhake av brädor som
7 svar · 3,1k läst
M
Micke_fixare: Jag såg idag att IKEA lanserat en ny rostfri micro. Har bara sett den på webben men den ser ganska bra ut och kostar drygt 3000.
1 svar · 1,8k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Vi har visserligen inget side-by-side men vanlig kyl och frys som står lite fritt. Dvs det är mellanrum mellan bänkskåp och kylen/frysen. Ovanför är det oxå mellanrum och skåpen som sitter där är inte standard djupa för att vara över kyl/frys utan samma djup som övriga överskåp. På så sätt får oxå kyl/frys mer luft runt om vilket ska vara bra för livslängden jämnfört med
1 svar · 3,2k läst
·
P
Pischaq: Vi ska till att flytta in i vår nybyggda vill och har i skrivande stund väntat ca 4 veckor på restnoterade köksluckor och lådor (endast 2/3 av luckorna levererades i första omgången efter utlovad lev.tid om 10 veckor). Idag fick vi beskedet att det kan dröja 2-3 veckor till innan de restnoterade luckorna är på plats  >:( Det blir med andra ord inflyttningsfest utan köksluckor...
0 svar · 2,3k läst
B
bjornf: Placeringen på mitt utsug gjorde de omöjligt att använda de alternativet, så de får bli kolfilter. Jag vet ej hur pass effektivt de är men hoppas verkligen att de åtminstone fungerar skapligt. Skall dock undvika stekt strömming på menyn :)
4 svar · 3,4k läst
J
johan77: Belysningen känns bra för mitt 8 m2 kök. Då den inte specifikt lyser på köksbordet så känns den lite dämpad. Jag tänkte tidigare fixa en dimmer men hittills så känns det inte som det behövs. Dessa spottar har rätt stor spridning och kan ej vinklas (markslöjds, köpta på bauhaus).
12 svar · 2,1k läst
E
ElinF: Tack morsan för tipsen! Skall höra av mig till stället i Mölndal och se vad det kostar. Skickar ut frågan igen angående om det finn någon som har erfarenhet av kvartsit som bänkskiva i kök.
2 svar · 4,6k läst
M
Misse_o_Mojje: Lyfter denna tråd då jag letar diskställ, typ dem ovan... Vilka butiker i Stockholm ska man besöka när man letar?? (Jag tror att Fredells har Linero, men är inte 100% säker :-?) /Ulle
4 svar · 3,2k läst
K
karin117: ooops, fick med ett komma i min länk, därför kommer man inte fram adresser www.rinkabyror.se www.sigro.se
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.