Kök
Misse_o_Mojje: Visst sprider sig värmen, men du får en liten effektförlust. Det fiffiga med induktion att det inte är så himla kinkigt med storleken på kastruller och plattor, det fungerar bra ändå! Men pytte små kastruller på en stor platta fungerar inte! /Ulle
ByggSann: Hej, jo ask ska det nog vara... Vi har ett kakel som är ljust grått med lite mörkare inslag på vissa och sen är det vita plattor lite här och var. (Plattorna är väl 10 * 10) På golvet har vi Pergos Modern Tiles i Glaze Beige...det ser riktigt bra ut mot köket...
Barea: Javeeet! Såg det också för någon vecka sedan. Hur coolt som helst!
Misse_o_Mojje: Halloj! Git o Lars, nu vet jag varför vårat kök liknade ert så mycket till en början, vi hade oxå Härjedalsluckor-helt värdelösa! MEN det är stor skillnad på lamineringen, Kvik och Noblessa laminerar runt hela luckan och Härjedalskök hade bara laminat på utsidan med en skum skarv vid kanten där det släppte. Jag tror inte det är någon fara att välja laminat, men vill du absolut
Dette: Hm, har tänkt exakt så. Totalrenovering här. Skåp, bänk och skivor på plats. Kommer att plocka ned fläkten när rätt kakel är funnet och kakla hela vägen. Tackar ödmjukast för er hjälp i dessa dystra fotbollstider. Tur att man har ett kök att engagera sig i... ;) /Dette
thomas33: Köp en Japansk kap- och klyvsåg , så får du ett så fint snitt som man knappt märker att det är sågat där, utan endast slipat med sandpapper. :D [bild]
hammarband: ABAN, Detta är ett vanligt problem i gamla hus där fönsterbränorna ofta är så låga att det blir helt orimligt att ha bänk-skivorna i samma höjd. Vi har t.ex. fönster som går ned till 75 cm i vårt hus. Ett vanligt sätt att lösa detta är att bygga en liten låda runt fönsterbrädan samt göra ett uttag i bänkskivan. Man ser till att förnsterbrädan har slitsar/ventilationshål så
hammarband: Måste säga att jag är mycket nöjd. Fick ett bra paketpris på kyl/frys, inbyggnadsugn, fläktkåpa, induktionshäll, diskmaskin från Siemens/Bosch. Från början hade jag tänkt att ha en vanlig glaskeramikhäll, men fick uppgradera till en induktionshäll för +1000 bagis. - "Topp", tyckte jag och slog till på det. Snabb service, höll leverenstiderna, bra priser (kunde kanske krigat ner
miis: Tack för ditt svar! Vi har inte monterat upp skåpet o inte monterat dit bakstycket så bottenplattan får åka av!
miis: Tack igen tipset! Jag tog en regelbit och provade bända över utbuktningen. Tyvärr så tror jag att det är mer än 5mm som sticker ut men det är väldigt lokalt så vi ska sätta dit en regel utom just där. Det blir nog bra så!
halloy: Abstrakt: Högglansiga luckor i form av en folie. Ärlig: Målad lucka
labbo: Jag och flera av mina vänner & kollegor har köpt nytt kök under detta första halvår och det som slår mig är hur många det är som klagar på köktillverkarna och/eller deras montörer. Endera har de inte fått det de beställde eller så är det fel monterade skåp, skivor, you name it. :( Är det fler än jag som har upptäckt att de 'stora' köktillverkarna har svårt att hålla
dovienya: Är nog helt enkelt för att de är varmluftsugnar?... värmeisolering känns välan onödig då en vanlig spis står klossikloss med resten av köket ändå, liksom.
Hemmakatten: [citat] Jo, kanske det. ;) Men det finns ingen separat för tvättstuga, och när jag sökte häri forumet på tvättmaskin så fanns de flesta frågorna just här. Tack för svaren, har nu nästan säkert bestämt mig för Cylinda.
MathiasS: Självklart håller man inne på beloppet motsvarande det som inte levereras. Är du lite grinig ber du leverantören kreditera den faktura man skickat och skicka en ny på rätt belopp. Problemet som jag ser det är att denna restsumma aldrig motiverar en leverantör att fixa det där lilla sista. Det rör sig om för lite pengar. Rätt metod tycker jag därför är att redan i upphandlingen av
vickis: Finns det någon som har erfarenhet beträffande Ikeas inbyggda kyl/frys? Det är ju super att man kan gömma den bakom en lucka men hur praktiskt är det egentligen? Jag tänker på rengöring mellan kyl och lucka osv... Den är ju inte så mycket billigare (6500 kr ink stomme+lucka) än en någorlunda ordinär kyl/frys. Förbaskat svårt det här...att alltid behöva välja... :-/
Stenback: När det gäller inkoppling på stadsgas i Stockholm så verkar det som att vissa som handlat på nätet fått problem vid installationen. Tänkte därför om det är någon här som har erfarenhet av rubricerade gashällar (eller andra gashällar för stadsgas i prisspannet 3-5000 kr, det måste vara fyra brännare). Gorenje: [bild] IGF: [bild] Fortum ger dessutom ett bidrag på 1200 kr
Johan Gunverth: [citat] Ja, det finns alltid en spärr. Den är termisk, sitter i lågan som en liten pinne och stryper gasflödet till noll några sekunder (5-10) efter att lågan slocknat. Därför måste man på moderna gasspisar tända genom att "hålla nere" vredet några sekunder innan den termiska ventilen håller sig öppen.
Sunetta: Någon med tips-allt emottages tacksamt! Vad räknas som "fullhöjd"? Kan man ha liggande skåp nära en väggfast fläkt kåpaeller behövs det luft på väggen? Vad kallas ett skåp där dörren öppnas rakt ut och innuti kan man hitta ett galler på flera nivåer...vissa kallar dem "cornflakesskåp" har jag hört. Kan man placera ett högskåp med vask som närmast granne...? Lyktan är tänd!
christi: Även jag är förtjust i ek och har valt det för köket samt svart laminatskiva, vem har råd med granit?. Golvet har jag tänkt skulle gå i mörkt grått, stenaktigt stora plattor. Kaklet är jag inne på ljust i olikfärgade brunbeiga plattor. Hagaköket har en kökside på något som heter Amarant ek - de kakelplattorna som sitter på väggen i det köket gillar jag. I annat fall om man
Blomman77: Du har såååå rätt ;)! Kakel är ju tack & lov utbytbart... Det är ju som sagt roligare att vara "inne" ett kort tag, än att ALDRIG var det :D! Låter tokfint med turkos glasmosaik...!
MathiasS: Det är ju svårt att säga varför den lossnar men istället för att riva allt och se efter kanske det är lättast att bara skrapa bort den gamla fogen och foga nytt.
tank77: [citat] Dom måste ha monterat det fel, eftersom det är svårt att rengöra den matta sidan från smuts, säger ju sig självt!
Gummigum: http://www.ggm.nu/index.php Hallojsan, Här kan Du ju se en hel del av deras utbud. Bellini 70 med gjutjärnsgaller å vred på framkant. Det finns en hel del å välja på i Smegs utbud annars om inte 70 cm passar. Ursprungligen hade jag tänkt att enbart smacka in en 'standard' men jag fick ffem ja egentligen sex 'plattor' istället. Inbyggnadsmått enbart 56 cm!!!! Och jag har utdragsbar låda
Barea: Tänk också på hur breda överskåpen är. Om ni kör 60 breda överskåp blir det mer lugnare med 60-lådor, och vice versa.
dovienya: Barn ska inte leka i mitt kök! >:( De får de lära sig snabbt. Äldre sonen har dock helt undgått att lära sig det :-) Bra tanke med diskmaskinen!! Vad säger ni om KylFrysplaceringen då? stör den ellre funkar den?
Modig: Ni ska alltså ha köksö i stället för matbord? Med risk för att låta neggig så tycker jag att det låter jobbigt...inte ens vuxna sitter lika bra vid köksö/bardisk som vid ett "riktigt" bord. Har flera vänner som slängt ut sina coola bar-matplatser... :-/
Mattias_Olsson: Tack för svar, jag missade den där tråden, tyckte jag sökte men sökte nog på fel "ord". Ska försöka få tag i sotaren om detta då, de måste iallafall komma för att sota skorsten. Fläkten och motorn kommer hamna inne i köket, alltså en vanlig inbyggnadsfläkt.
Titan123: Jag undrar om någon vet ifall man kan beställa en egendesignad fläktkåpa (som nedan bild)av plåtslagare och vad det isåfall skulle kosta? Vi är intresserad av svart kåpa och inte rostfri.
Paraglider: Vi har köpt en för att montera in i vårt kök men den är ej ännu på plats. Som du säger så är det en smartlösning eftersom det blir ett rätt dött utrymme normalt som man förvarar kryddor på dock bör man ej förvara kryddor där p g a värmen. Vi har dock inte ett litet kök se http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9476 men ser att vi utnyttjar utrymmet på bästa sätt.