Det verkar som om det är helt ute med en vanlig fläkt. Det skall tydligen vara stora kåpor som monteras på väggen.

Har kollat runt lite efter en vanlig fläkt där man drar ut en list (dold bakom ljusrampen) och som har fläktmotorn inne i skåpet.

Är det någon som har införskaffat detta den senaste tiden?? Vilken modell valde ni?

Kollade lite snabbt på electrolux och de ha iaf vanliga fläktar fortfarande och de har även utragbara i menyn iaf om detta är en sådan du letar eftre vet jag dock ej.

Jag kanske är ute och cyklar men Cylinda har en inbyggnadsfläkt, FIF400. Den ska va väldigt smidig att montera just eftersom den är platt och inte behöver ha skåp att gömma motorn i. Med en sån väljer du själv det yttre utseendet. Vi ska mura in den i en kåpa över häll och vedspis. Kostar runt 2000:-.

AndreasK skrev:
Det verkar som om det är helt ute med en vanlig fläkt. Det skall tydligen vara stora kåpor som monteras på väggen
Hehe... Viss finns det sådana fläktar att få tag på. Men jag måste poängtera en sak! Anledningen till att det mest säljs kåpor av alla de slag är förmodligen för att det just nu är modernt och enligt mig faktiskt ganska snyggt. Men en annan aspekt är nog faktiskt priset... Vi räknade på båda alternativen när vi ritade vårt kök. Trots att vi valde en tokdyr designfläkt blev det billigare än att köpa en bänkfläkt och ett extra överskåp där man dessutom bara kan använda halva utrymmet pga av den skrymmande evakueringsslangen... Kan vara värt att räkna på om man är osäker vid köksplaneringen!

Vi har köpt en sån nyligen. Kollade runt lite o de hade i tex de vanligaste vitvarubutikerna men det slutade med att vi köpte på Kvik, en Thermex Slim. Den var lite knöligt att få dit bara! Gick på ca 1300kr inkl kolfilter, rostfri list.

Själv köpte jag en Elektro-Helios vitlackad inbyggnadsfläkt för några år sedan och den fungerar jättebra. Du får en traditionell fläkt för under tusenlappen, vad fläktskåpet med kryddhylla kostar beror ju på vilket kök du har. Glöm inte att med en traditionell lösning får du även en traditionell kryddhylla som är väldigt bra för traditionell kryddning. Som sagt, jag hade satsat på en traditionell lösning. De traditionella metallfettfiltren (har ej kolfilter) kör jag i diskmaskinen då och då.

Vi ska också ha en Siemens inbyggnadsfläkt som monteras i ett vanligt väggskåp. Även om fläkten tar en del plats blir det ändå utrymme kvar i skåpet. Fläktkåpan ska sitta rätt luftigt om det ska bli snyggt.

Jag förmodar att det är en sådan här du menar!
Det är en Husqvarna Sirocco Silence. Kommer ej ihåg priset, 3 - 4 000 tror jag.
Funkar klockrent. :D Den dras ut steglöst.
Lite otydlig bild kanske, men jag hade ingen bättre.

• DSCN0722_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina päron har inbyggnadsfläkt från Miele.
Vet ej priset, men fräck är den!
Motor på taket, så det blir lite tystare än vanligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.