5 004 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Inga ek-kök med granitskiva i IKEAs nya katalog!
Inte ett endaste ek-kök med svart granitskiva i 2007 års katalog. Tydligen redan helt ute. Det man såg var mycket vita och ljusa kök och då gärna i kombination med ek-köksö eller ekdetaljer. Målade luckor fanns också en del av. Men hela ekkök lös med sin frånvaro. Är ekköken något man kommer att se på som typiskt 2003-tal eller har de längre livslängd?
Det är väl därför man ska välja vad man själv tycker är fint, inte vad som är modernt. Ska man välja vad som är "inne" måste man kunna skilja på vad som är modernt och vad som är vanligt. Jag är inte förvånad att ek-köken inte finns med i nya katalogen, den ska ju kännas ny, inte som förra årets!
svar på frågan: nej, jag tror ekluckor kommer att finnas kvar, men layouten, vitvarorna, kakel osv. kommer se annorlunda ut.
/Ulle
svar på frågan: nej, jag tror ekluckor kommer att finnas kvar, men layouten, vitvarorna, kakel osv. kommer se annorlunda ut.
/Ulle
Man kommer säkert att kunna gissa att köket är gjort då någongång, eftersom det har blivit så extremt populärt och vanligt, men därmed inte sagt att det kommer att kännas omodernt (om man inte är någon extrem trendnisse förstås, som alltid bara ska ha det senaste).Hemmakatten skrev:
Gedigna naturmaterial är nästan alltid tidlösa tycker jag, såtillvida att de fortfarande är vackra efter många, många år.
Och skulle man någon gång tröttna på träfärgen måste man väl förresten kunna måla luckorna, om man vill ha kvar känslan av massivt trä men ha en annan färg menar jag?
Instämmer med ovanstående. Vanlig opigmenterad olja på ek börjar jag känna mig lite mätt på nu, men det finns så mycket annat att göra med ek. Jag har järnvitriolbehandlat flera ekmöbler som då blir svarta (men med synlig trästruktur). Kombinerat med ett lager olja så får man en svart, len och halvblank (beroende på oljetyp) yta som jag gillar starkt.
Sen finns det ju lasyrer, vitpigmenterad olja, högblank-lack, såpa, vax, ... som man kan använda för att variera materialet. Med massivt trä så finns ju utrymme att slipa ner och prova något annat.
Sen finns det ju lasyrer, vitpigmenterad olja, högblank-lack, såpa, vax, ... som man kan använda för att variera materialet. Med massivt trä så finns ju utrymme att slipa ner och prova något annat.
Lite OT... men var kan man läsa mer om dylika tricks (eller kan du berätta merajohan77 skrev:Instämmer med ovanstående. Vanlig opigmenterad olja på ek börjar jag känna mig lite mätt på nu, men det finns så mycket annat att göra med ek. Jag har järnvitriolbehandlat flera ekmöbler som då blir svarta (men med synlig trästruktur). Kombinerat med ett lager olja så får man en svart, len och halvblank (beroende på oljetyp) yta som jag gillar starkt.
Japp, Ikea är sena att haka på kökstrenderna. Först nu kommer dom med köksöar och lådor utan handtag. Ser också att dom har börjat med diskbänkar i silgranit eller något liknande material. Pris 2290 kr för en ho, det är väl prisvärt?

Klicka här för att svara