953 läst ·
10 svar
953 läst
10 svar
IKEA- monteringsfråga
Hej, ni som har monterat IKEA kök!
Frågan gäller högskåp för ugn/micro med två lådor längst ner. Hur är det tänkt att det ska monteras, ska bakstycket (bakom lådorna) sitta i spåret, ska den tas bort, eller spikas på bakkanten som på de andra skåpen? När vi var klara kunde man inte skjuta in lådorna hela vägen. Vi satta skivan i spåret, som vi trodde var rätt och löste sedan problemet med små hål i ryggen vid skenorna. Nu jag är nyfiken på hur det SKA vara?
/U
Frågan gäller högskåp för ugn/micro med två lådor längst ner. Hur är det tänkt att det ska monteras, ska bakstycket (bakom lådorna) sitta i spåret, ska den tas bort, eller spikas på bakkanten som på de andra skåpen? När vi var klara kunde man inte skjuta in lådorna hela vägen. Vi satta skivan i spåret, som vi trodde var rätt och löste sedan problemet med små hål i ryggen vid skenorna. Nu jag är nyfiken på hur det SKA vara?
/U
Jag sågade ut hål i plattan så att skenorna kunde gå fritt,funkade kanaon för mig,vet inte hur man skall "Göra" enligt IKEA
Om man läser instruktionsbladet så framgår det att bakstycket endast skall monteras om man väljer alternativet med skåpslucka, använder man lådor skall man ej använda bakstycket. 
Knepigt...lådan är ju inte hög i bakkant och OM man lassar i för mycket (händer förstås ingen här på forumet
) så trillar det ju ner under skåpet när det inte finns någon rygg. Jag, plus ev några fler missade denna information i monteringsanvisningen, så den fick underkänt av mej.
/U
/U
Misse_o_Mojje skrev:
Det är sant! Ni kanske kan lösa det med att lägga en list i höjd med bottenplanet i skåpet så att det blir tätt mot väggen.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Har precis flängt upp stommarna i vårt nya IKEA-kök och jag måste säga att beskrivningarna inte alltid är helt lätta att tyda och helt logiska...
Men det verkar bli bra så vi får väl vara nöjda med det...
Men det verkar bli bra så vi får väl vara nöjda med det...
Tror du satte huvet lite på spiken med ditt uttryck "flängt upp"! Det går ju rasande snabbt och alla skåp sätts samman enligt NÄSTAN samma ritning...men bara nästan! Det gäller att "läsa" varje bild nogrannt. :
/Ulle
/Ulle
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Misse_o_Mojje skrev:
Jo, lite så är det väl kanske... :-/
Men man blir lite frustrerad när en ritning inte säger allt utan måste öppna nästa paket för att förstå hur det hänger ihop... Varför inte då referera till nästa eller nåt så man fattar.
Ett bra exempel är deras skafferi med utdragsförvaring, jösses vilket huvudbry vi hade innan vi hittade en massa extraplåtar och grejer... >
Klicka här för att svara