3 597 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Välja häll och ugn - hjälp?!
Ska köpa ny inbyggnadshäll / -ugn (PKN 645E01 / HBN 430250S). Har tittat på Bosch och tycker de verkar bra men jag har inte orkat fördjupa mig i alla andra märken och finesser. Några tips. Jag är tveksam till induktionshäll men jag kanske bra är teknikfientlig 
Angående induktionshäll så tycker jag det är teknikfientligt, skämt och sidor jag ser egentligen bara fördelar med induktion:
-snabbare uppvärmning
-enkelt att juster värme(reagerar direkt)
-ingen fastbränning på hällen (Bara kärlet som är riktigt varmt)
Sen finns det ju en uppsjö funktioner även på induktionshällar ex boost, variabelzon etc smaksak om behovet finns.
Vilket märke man ska välja är väl egentligen en mer tycke och design fråga om man väljer mellan de stora märkena som Elektrolux, Husqvarna,Siemens, Bosch etc
Viktigare tycker jag är att man vet vad man vill ha ut av sin ugn/häll ex:
Ska ugnen ha :
-Barnspärr
-Varmluft
-Timerfunktion Automatisk start/stop
-Pyrolysrengöring
-Receptfunktion
-Grillspett etc etc
Ska hällen ha
-Induktion/traditionell
-Barnspärr
-Timerfunktion
-Automatisk avstängning vid torr kok
-Överkokningsskydd etc etc
När man vet vad man vill ha för några funtioner så finns det oftast en eller flera modeller att välja mellan hos alla ledande tillverkare ex Bosch, själv föll jag för Husqvarnas design, men det är min smak
/M
Tveksamheten till induktion är väl mest att byta ut ALLA mina kastuller - vissa är jag väldigt fäst vid... :'(
Dessutom så läste jag att värmespridningen på plattorna var dålig t.ex. att man bara kan steka plättar på mittlaggen på plättjärnet. Och någon sa att det var svårt att hitta bra teflonstekjärn man var ofta hänvisad till gjutjärn, men detta har jag inte kollat upp.
Dessutom så läste jag att värmespridningen på plattorna var dålig t.ex. att man bara kan steka plättar på mittlaggen på plättjärnet. Och någon sa att det var svårt att hitta bra teflonstekjärn man var ofta hänvisad till gjutjärn, men detta har jag inte kollat upp.
FIA:
Det är kokkärl i aluminium som måste bytas ut. Mina föräldrar har en induktionshäll och dom har inte behövt byta ut en enda kastrull. Tefonpannan och teflonwoken funkar också alldeles utmärkt. Vad gäller värmespridingen så har jag inte märkt något konstigt alls. Det är ju inte kärlet som ska bli varmt som med vanliga spisar
Det är kokkärl i aluminium som måste bytas ut. Mina föräldrar har en induktionshäll och dom har inte behövt byta ut en enda kastrull. Tefonpannan och teflonwoken funkar också alldeles utmärkt. Vad gäller värmespridingen så har jag inte märkt något konstigt alls. Det är ju inte kärlet som ska bli varmt som med vanliga spisar
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jag är både teknik- och framstegsfientlig ;D
Har aldrig fattat vad som är bra med induktion, den där älskade teflonpannan från Coop Forum för 89 kr kan ju inte längre användas
Skämt åsido, moderna glaskeramikhällar är så bra att jag inte anser dom behöver förbättras. 1998 köpte jag en integrerad spis från Siemens, har glömt modellnamnet men det var deras mest avancerade integrerade modell. På fullfart med mellanplattan kunde man hålla fingret ett par centimeter från varmzonen, snacka om låg värmespridning.
Samtidigt var hällen så snabb att den kändes som en gasspis. En verkligt bra sak som jag sedan saknade i nästa kök var den utdragbara spisvagnen. Just denna har jag bara sett hos Bosch/Siemens. Den betyder mycket mer än induktion.
Som sagt, skulle jag bygga kök idag bleve det en Siemens integrerad hällspis med utdragbar ugnsvagn. Glöm high-tech och annat, det enda du uppskattar är snabb reaktion på plattorna samt god ergonomi. Ta en titt på Siemens HL 444240V/HL 444540S så ser du.
Har aldrig fattat vad som är bra med induktion, den där älskade teflonpannan från Coop Forum för 89 kr kan ju inte längre användas
Skämt åsido, moderna glaskeramikhällar är så bra att jag inte anser dom behöver förbättras. 1998 köpte jag en integrerad spis från Siemens, har glömt modellnamnet men det var deras mest avancerade integrerade modell. På fullfart med mellanplattan kunde man hålla fingret ett par centimeter från varmzonen, snacka om låg värmespridning.
Samtidigt var hällen så snabb att den kändes som en gasspis. En verkligt bra sak som jag sedan saknade i nästa kök var den utdragbara spisvagnen. Just denna har jag bara sett hos Bosch/Siemens. Den betyder mycket mer än induktion.
Som sagt, skulle jag bygga kök idag bleve det en Siemens integrerad hällspis med utdragbar ugnsvagn. Glöm high-tech och annat, det enda du uppskattar är snabb reaktion på plattorna samt god ergonomi. Ta en titt på Siemens HL 444240V/HL 444540S så ser du.
Klicka här för att svara