Er planlösning är identisk med vår! Vi har funderat länge på hur vi ska lösa problemet med en vettig matplats som inte tar för stor plats. Planen just nu är att riva en vägg sitter till höger om fönstret för att få plats för matbord.
Du skriver att ni ska ändra planlösningen. Hur då? Vore intressant att veta.
Du skriver att ni ska ändra planlösningen. Hur då? Vore intressant att veta.
.....så att den blir enligt nedan. (ingången till köket har alltid varit längst ner, mellan köksskåpen)
Jag hade tänkt att ta ner lite av väggen mot vardagsrummet och sätta ett matbord i vardagsrummet vid den nedtagna väggen.
Nu har jag ett par frågor...
tror ni att det går att flytta diskbänken så långt så man kan ha den under fönstret?
vad tror ni om planlösningen i övrigt? Något klart problem? Annat olämpligt?
Jag hade tänkt att ta ner lite av väggen mot vardagsrummet och sätta ett matbord i vardagsrummet vid den nedtagna väggen.
Nu har jag ett par frågor...
tror ni att det går att flytta diskbänken så långt så man kan ha den under fönstret?
vad tror ni om planlösningen i övrigt? Något klart problem? Annat olämpligt?
Jag har sett planlösningar där man tagit ner en del av väggen vid fönstret. Men resultatet blir ju en "huvudled" genom köket och då måste man ju verkligen ha städat! visserligen får man en planlösning man kan "gå omkring" i, men jag har kommit fram till att en avgränsad köksdel blir lite mysigare. Frågan är om detta är tekniskt möjligt....Barea skrev:Er planlösning är identisk med vår! Vi har funderat länge på hur vi ska lösa problemet med en vettig matplats som inte tar för stor plats. Planen just nu är att riva en vägg sitter till höger om fönstret för att få plats för matbord.
Du skriver att ni ska ändra planlösningen. Hur då? Vore intressant att veta.
Hej!
Om väggen mellan vardagsrummet och köket inte är bärande så borde det väl inte vara några problem att göra en dörr eller ett valv i den.
Jag tycker att din nya planlösning ser jättetrevlig ut
Tror inte det blir några problem med "huvudled genom köket" förutsatt att du inte sätter igen någon passage någon annstans.
Diskbänk framför fönstret ger i alla fall mig följande frågor:
Elementet som förmodligen fanns under fönstret måste ersättas med annan värmekälla.
Fönstret måste vara tillräckligt högt och helst gå utåt så att det inte slår i vattenkranen.
Annars borde det väl inte vara några problem. Fönster framför diskhon är jättetrevligt ;D
Jag skulle också byta plats på ett av högskåpen och kylskåpet så att jag får lite avställningyta bredvid kylskåpet. Eller så kanske en liten rullande köksö kunna lösa det problemet i ditt kök.
/pinebar
Om väggen mellan vardagsrummet och köket inte är bärande så borde det väl inte vara några problem att göra en dörr eller ett valv i den.
Jag tycker att din nya planlösning ser jättetrevlig ut
Diskbänk framför fönstret ger i alla fall mig följande frågor:
Elementet som förmodligen fanns under fönstret måste ersättas med annan värmekälla.
Fönstret måste vara tillräckligt högt och helst gå utåt så att det inte slår i vattenkranen.
Annars borde det väl inte vara några problem. Fönster framför diskhon är jättetrevligt ;D
Jag skulle också byta plats på ett av högskåpen och kylskåpet så att jag får lite avställningyta bredvid kylskåpet. Eller så kanske en liten rullande köksö kunna lösa det problemet i ditt kök.
/pinebar
jag vet inte om jag var riktigt tydlig med hur jag hade tänkt... men jag hade tänkt att öppna upp mer vid den befintliga dörröppningen men öppna upp mer mot vardagsrummet. Men väggen ska iaf inte vara bärande! ;Dpinebar skrev:Om väggen mellan vardagsrummet och köket inte är bärande så borde det väl inte vara några problem att göra en dörr eller ett valv i den.
Jag tycker att din nya planlösning ser jättetrevlig utTror inte det blir några problem med "huvudled genom köket" förutsatt att du inte sätter igen någon passage någon annstans.
Går det att lösa elementproblemet genom att sätta skåpen en bit länge från väggen på något sätt eller behövs det en ny värmeanordning i sockeln på skåpen?
Förmodligen går det att göra så, men då måste du ju ha luftgenomsläpp ovanför elementet. Där kan allt kladd från diskbänken antagligen lätt ramla ner och så blir det ju ingen strålningsvärme alls från elementet framåt. Jag skulle köra med ett sockelelement i så fall. Eller lyxalternativet golvvärme, men det kanske inet är aktuellt?
/pinebar
Hm, galen idé följer:
Gör upp ett hål i väggen till vardagsrummet. Inte en öppning att gå igenom, utan bara ett hål. Cirka 80x80cm och någon meter drygt över marken.
Sätt en skiva i öppningen, ge den någon eller ett par centimeters utskjut mot köket, och en 30-40cm ut mot vardagsrummet.
Ställ ett rektangulärt köksbordet direkt under öppningen. Bygg gärna köksbordet i samma material som skivan i öppningen. Tänk på stavriktningen.
Hursomhelst, öppnigen ger luft in till vardagsrummet och mot köket blir skivan en liten hylla för köksbordet, typ en förhöjd fönsterbräda. In mot vardagsrummet blir det någon form utav bar, perfekt att ställa tilltugg och drinkar på vid invigningsfesten av det nya köket.
Kanske blir helknasigt med en hög hylla precis intill köksbordet, men men..
Gör upp ett hål i väggen till vardagsrummet. Inte en öppning att gå igenom, utan bara ett hål. Cirka 80x80cm och någon meter drygt över marken.
Sätt en skiva i öppningen, ge den någon eller ett par centimeters utskjut mot köket, och en 30-40cm ut mot vardagsrummet.
Ställ ett rektangulärt köksbordet direkt under öppningen. Bygg gärna köksbordet i samma material som skivan i öppningen. Tänk på stavriktningen.
Hursomhelst, öppnigen ger luft in till vardagsrummet och mot köket blir skivan en liten hylla för köksbordet, typ en förhöjd fönsterbräda. In mot vardagsrummet blir det någon form utav bar, perfekt att ställa tilltugg och drinkar på vid invigningsfesten av det nya köket.
Kanske blir helknasigt med en hög hylla precis intill köksbordet, men men..
Det finns en fläktkonvektor (Kickspace) som går att montera i sockeln. Har ingen erfarenhet om det fungerar bra eller inte. Jag hörde någon som sa att det var en föråldrad teknik. Idén verkar annars bra.Borgman skrev:
Följ länken till Lidköpings Handelshus:
http://www.kickspace.nu/
Klicka här för att svara

