Kök
spliffan: jag håller inte med.. köpte en tv-bänk innan och var väldigt noga med att räkna hålen på ritningen, stämde inte alls överens då!! fick pussla ihop det själv i slutändan!! men kvalitén var helt ok tycker jag
Jimpax: Måste kranen gå att vrida runt max åt båda hållen??? Den slår ju emot i kaklet + att det kommer vatten utanför diskhon på våran fina massiva ekskiva.Hittar ingen spärr på kranen Sundskär. :'( :question :question
armswett: Hej Är det trä eller laminat så vänd skivan upp och ner och såga med en sticksåg strax utanför vasken. Tälja sen bort resterna med en vass kniv. Blir det några synliga repor går det att slipa bort med fin smärjelduk 400 eller 600 korn. Mvh Armswett
chrille_s: Tack för alla åsikter om kök. Ska just bygga Smålandsvillan och gissar att jag behöver lägga till endel för att slippa ifrån standard-standard-köket. Jimmy_Andersson: Såg att du byggt Smålandsvillan, vet du vad tillval för kök kostar? (Luckor, inbyggnadshäll, fläktkåpa, etc)
Emma_N: Tack för era funderingar! Jag är helt förundrad över att så många här orkar engagera sig i okändas små och stora problem. Jag tror att tanken är rätt om att inte in fler färger och material. Det är nog det som har gjort det så svårt att hitta något. Tusen tack för att ni fick mig på rätt spår (alla släktingar och vänner frågar bara efter vad vi ska ha för kakel....)
grossa: hittade bara en på belids hemsida... inte så jätte snygg kanske.... men men... det är en början :)
Spix: Hur står sig förresten LGs diskmaskiner och torktumlare jämfört med de andra märkena?
grossa: [citat] fast vad är det för ek.... det är skillnad på ek å ek.... det har kommit väldigt mycket kina ek.... å den är inte den bästa :)
Spix: Men du kan alltid välja bort köket och få en hel del tillbaka.
monikaw: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/buying_guides/kophjalp_va07/Kok/FAKTUM_dorrar.pdf
hempularen: Det finns ju säkerhetsavstånd, oftast 50cm i framriktningen. Om du har ett överskåp ovanpå kyl o frys, så tror jag att avståndet är för kort. Risk för värmeskador på dörren. Teoretiskt kan det även bli brand om ex skåpsdörren skulle stå öppen med kanten rakt under lampan, kanske bara 5-10 cm under. Själva kyl o frysskåpet har väl troligen bara 180-190 cm höga dörrar så de
Cockaby: På bomässan i Malmö 2001 så var det några lägenheter som hade fönster mellan diskbänken och överskåpen. Jag tyckte det var kolossalt irriterande när jag stod framme vid bänken. Jag vill jättegärna ha fönster vid arbetsbänken men kan man inte se ut genom det utan att behöva huka sig så stör man sig bara på det. Man har itne heller koll på om det är nån på andra sidan som
miaa1970: [citat] Ooops, www.dammvagen.blogg.se skall det ju vara sorry! Hoppas ni blir nöjda, jag tycker det är supersnyggt med "glasgrönt". Lägg gärna in en bild när det är klart, det vore spännande att se. /Mia
ClasseClas: Kolla här för nya rön: http://www.formas.se/formas_shop/ItemView____1571.aspx?epslanguage=SV Checklista som även täcker kök till viss del: http://www.formas.se/upload/dokument/PDF%20filer/Vaskalista.pdf
mmonika77: Vi har svart mosaik, svart bänkskiva och mörkgrå fog... blev jättesnyggt till. Inga bilder får ni se förrän golven är klara också :P
finnepinne: Tack andersmc! Nu har jag förstått poängen med 45 cm maskinerna iaf. Det lutar åt att min enda lösning är att köpa ny bänkskiva. Jag får helt enkelt klara mig utan diskmaskin ett tag. Det finns trots allt en hel del annat att göra i lägenheten hur som helst. ;)
carren: Det ser nästan ut så som vi planerar vårt kök! Supersnyggt alltså ;) Nästan enda skillnaden är att vi har fönster även på den vägg där ni har väggskåp och så har vi satt högskåpet med ugn/mikro ända ut mot väggen. Lite kul att det var så lika! En fördel med att skippa köksö är att man kan duka långbord in i köksdelen när man är riktigt många. Är man färre så
x3m: Tack för tipsen! Får rulla förbi Fredells och kika. Däremot hittar jag ingen list med krok från Zack. Jagar vidare så fler tips mottages tacksamt.
FarbrorMartin: [citat] Jag slänga iväg ett mail till dem. Ska bli intressant om jag får ett bra svar.
Martin_Blomberg: [citat] Ring kundtjänst på Gram och fråga. Om dem inte kan svara be dem skicka frågan vidare till den tekniska avdelningen. Det har ju med konstruktionen av induktionshällen att göra och det kan den tekniska avdelningen berätta om orsakerna varför. Men om jag skulle gissa så är elektroniken i induktionshällen känsligare för värme än elektroniken i ugnen (därav fläkten i hällen
Xrobban: Hej! Lurar på att köpa en 90 spis med alla plattor på en rad, är det någon som har erfarenhet av en sådan? Vad är bra/dåligt? Jag är 195 lång så jag har svårt att röra i grytorna längs in på en vanig spis, för att fläktkpåpan är i vägen. Se info på nedan länk.. http://www.elektrostore.se/vitvarorview.asp?AffName=1&id=22083
Martin_Blomberg: [citat] Jag har induktionshäll (60 centimeters), Gaswok och keramikhäll (30 centimeters) hemma i köket. Jag tycker det är riktigt svårt att rengöra induktionshällen och keramikhällen så att dessa är snygga (spegelblanka) hela tiden. Om inte jag rengör hällerna efter varje gång så ser den inte fräch ut (jämfört med resten av det nya köket). Problemet är just den omständiga
wahcar: Tack för synpunkterna! Jag skickar med bilder på vårt nuvarande kök, så kanske det är lättare att se. Skåpen vill vi gärna ha ända upp i taket, då vi inte gillar mellanrummet som bara samlar saker och damm. Istället för ett högskåp jämte kyl/frys valde vi lösningen med bänk och två skåp ovanför varandra, men vi kanske skall fundera vidare på det. En synlig fläkt har vi
FarbrorMartin: heheh :) Alltså, fanns det verkligen någon som var och tittade på köket som tyckte att det var för dyrt med en back bira och sedan var och hämtade det på tippen? Det är lite komiskt i såfall! :P
AndersV: Jag ska beställa ett nytt kök och funderar på att låta New Kitchen bygga ett åt mig. New Kitchen är ett köksnickeri i Tullinge. Är det någon som har erfarenheter av dom? Kvalitet? Service? Priset?
Martin_Blomberg: Om pengar inte är ett problem så har ju Gaggenau smala fläktar: http://www.gaggenau.com/SE_sv/Ventilators/Ventilators-Overview.do?protocol=*
pinebar: NEJ!! Inte Svinto! :o Gå inte på reklamen om att det inte repar. Ugnsrengöring som får verka länge och kanske i flera omgångar om det behövs är tricket. Möjligen en VIT tvättsvamp. Men Svinto.... det blir repor, jag lovar. Prova gärna på en blank rostfri yta om ni inte tror mig. :) pinebar