Kök
niclasella: Vi har Boschen som är helintegrerad och den fungerar bra och är mycket tyst. Men och ett stort men det är att den inte har någon lampa inne i maskinen. Det hade våran gamla e-lux och det saknar jag mest av allt nu. Kolla efter om maskinen har lampa som lyser när man öppnar. Häls Niclas
pinebar: Hej! Vi planerar något i den här stilen på en liknande yta: [bild] [bild] Den lilla extra hon går under arbetsnamnet "Frukosthörnan" och högskåpet bredvid är kylskåp. Frys kommer vi att ha i källaren. På andra sidan bardisken/diskbänken kommer matplasen att vara. Diskmaskinen ytterst under diskbänken. /pinebar /pinebar
hempularen: OPftast står det i bruksanvisningen, har sett det dels under titel "specifikationer" men även under installationstiteln. Den där gränsen är ännu viktigare om man ställer en kombinerad kyl o frys i garaget. För de enklare varianterna har bara en kompressor, då sitter ofta termostaten som styr kompressorn i kyldelen. Man kan inte ställa in temp i frysen. Utan frysen blir så kall som den
ginnfilt: [citat] Riktigt fin är den. Vi ska även ha den på golvet och bryter av (inte riktigt klart hur) med den mörkare Nero Acapulco. Kommer att bli nice!
Rodgeman: [citat] Ahhaha.. Det är ju ett 90graders hörn.. där är en Karusell.. för Kastruller mm. I 45 graders vinkeln Är det ju bara lådor i en vanlig 60 stomme.. innanför tomrum.
fridasven: ja mannen i huset är händig av sig, så det borde inte vara några problem då..=)
lovisalind: Hej, precis din lösning skulle vi vilja göra i vårt kök - så snyggt!Vi har köpt täcksidor Abstrakt vit från IKEA. Fräste du själv ut hålen för spotarna? Hur lade du kabeln, inuti skåpet? Ungefär hur mycket kostade det? Önskar detaljbilder på både spotar, inbyggnad och trafo. Snyggt kök!
Henriettae: Ah, det låter ju inte så dumt! Tackar - och tack för snabbt svar!!
fiddeli: Hej! Jag tycker att du ska lägga klinkern så att det ser ut som att den finns under köksön, mao som att plattorna går in under, sedan om du sätter plattor under hela eller ej är väl skräp samma, ingen kommer att se det och du lär inte lägga nytt golv av bara farten?! På samma sätt är det väl onödigt att lägga slingor under, vem ska ha nytta av dem? fiddeli
johannan: Är det någon som har erfarenhet av Forema kök? Det verka ganska billigt så man blir ju lite lätt misstänksam. :-/ Är det bra kvalite och fungerar servicen???
stark1: Förresten så kom stomserien Faktum 1989-90 till Ikea innan så hette den S210 med fasta socklar och fanns redan på 70-talet...... Jag tror till och med att Ikeas lucka Nexus i björk kom tidigt 80-tal, tidlös kan man faktiskt säga om den.
Sara_B: [citat] Ja, tydligen. IKEA säger att det är 40 brett. Rackarns!
kloka_elin: På samma sätt som många förespråkar enhetlighet i material- och färgval vad gäller väggar och golv tycker jag att det är enhetligt och bra med samma gardiner. En sak är i alla fall säker; välj inte allrumsgardinerna till köket om du inte gillar dem! /Elin
johan77: Mig veterligen så är ljuslister främst för effektbelysning. För att få arbetsljus, sikta på halogenspottar reglerade med dimmer.
nimhed: Får jag vara så ful att kapa denna tråd för en liten fråga inom samma ämne? Är det samma tidsangivelser för byte på ett kolfilter till en ugn? Nu för tiden ska ju ugnen inte längre placeras under hällen vilket gör att man inte kan använda fläkten till både häll och ugn. Är det 1/2 - 1 år som gäller för ett kolfilter till ugn precis som till en fläkt, eller räknar man med
Jonasc: Själv testade jag att hänga i skåpet. 85kg. Inga missöden än så länge! Skåpet sitter kvar. Att inte satsa på kvalitetsplugg och skruv (avsedd för rätt väggmaterial och tyngd) måste nog vara så dumsnålt så det blir pinsamt. Så var ju inte fallet denna gång men slår vad om att det finns många lirare som drar på rejält med svindyra skåp o luckor men skiter totalt i skruv o
dasjo: [citat] Vill man vara extra miljövänlig kanske man kunde få ihop en manuell mekanisk konstruktion ungefär som de där juicepressarna alla köpte för några år sedan.
Kickis: Sådana platsbyggda gamla kök är verkligen fina. Utöver det som redan sagts tidigare kan det vara så att du utan större problem kan placera om överskåpen lite högre på upp på väggen. Jag misstänker att du kommer att uppleva det som trångt mellan bänkskivan och överskåpet. För du vill väl antagligen behålla specerifacken (eller vad man ska kalla dem) eftersom de är tillverkade
PeterF: Det är ett standard mått för alla typer av innyggnadsugnar
Kakis: Den kommun jag bor i ( Smedjebacken ) är en så kallad Eko-kommun och för en sisådär 5 år sen blev det bestämt att nu skulle det bli förbjudet att kasta matavfall i tunnan och de tre alternativen som fanns var följande: Kompost ( jobbigt tycker jag ) brun soptunna för matavfall till en kostnad på 1800 /år eller en kvarn med en engångskostnad på 4-5 tusen , minns inte riktigt.
armswett: Hej Gissar att ursågningsmåttet är 270 x 490/500 och hällarnas yttermått är 300 x 510. Gör (Armen) ca 40mm så får du ca 10mm synligt trä mellan hällarn. Hållfastheten är inga problem, Mer viktigt att det går att hålla rent. ;)
plf66: Tack! Spännande att få en tid att jämföra med. Oavsett att Martin Timell rekommenderade vattenkokare så åkte den faktiskt ut till soptippen i går. Det tog längre tid att koka i den än på spisen. Om man har en långsam spis förstår jag att man håller fast vid vattenkokare, men den tillhörde helt plötsligt avdelningen "onödiga skräpsaker". Men man ska ju göra mer än koka vatten,
lbg: Hej, jag röstar för sten- eller klinkergolv! Absolut inte trägolv. Har prövat båda och argumentet att tappade saker går sönder håller inte, tycker jag. Det gör det även på trägolv, tyvärr... och hur ofta tappar man saker, egentligen? Väljer du sten eller klinker har du däremot ett slitstarkt och vackert golv som sannolikt överlever själva huset. Kom dock ihåg att välja en bra
MathiasS: Här kan man läsa om Epoq på forumet - finns även en länk till fler trådar i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8940
Vitvaruexpert: Hej Fläktar har en så kallad topphastighet. Den mäts i m3/h och kan antingen mätas friblåsande, dvs när fläkten inte är inkopplad eller enligt EN norm, då kopplas en meter rör och en böj på fläkten. Ingen av dessa värden ger en korrekt bild av vilken ventilation fläkten verkligen kommer att ge. För att få reda på detta krävs att man vet hur mycket tryckförmåga fläkten har
2HOT4U: någon som har bilder på kök med svart bänkskiva, vit kakel o vita skåp och bilder på vit bänkskiva, kakel o skåp som jag skrev tidigare har jag j*vligt svårt att välja har iaf svart diskhon o vet inte om jag ska ha svart eller vit bänkskiva och svart eller vit kakel
Ann-Sofie: Jag köpte en induktionshäll förra veckan! Leveransen blev en vecka försenad men i övrigt har allt funkat fint och hällen blev 2500:- billigare än hos t.ex Tretti.se där vi köpt en del annat!
gavle: hej , skall beställa vitvaror till nybyggnaden. Det är Siemens och frågan är . Blir det mycket fingeravtryck m.m på de rostfria i dagens produktion , eller är det som förr. Skall man isåfall ta aluminium och är det mycket dyrare? tacksam för svar
Snurre: Hej! Jag skall precis till att bygga en köksö och skulle väldigt gärna vilja slippa de vanliga Ufo-liknande kåpor som verkar vanligast på marknaden nu för tiden. Någon som vet var man får tag på en fläktkåpa i koppar? Kanske man måste låta en smed eller plåtslagare tillverka en efter eget tycke? Var kan man hitta fläktmotorer som man installerar på utsidan av taket? Har ni bilder