4 480 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
2.6m i tak, vilket kök?
Sida 1 av 2
Ja vi kommer att ha 2.6 m i takhöjd i huset och vill att köket skall nå upp till taket, och där ansluta till taket med en fin herrgårdslist......
Problemet vi stötte på nu verkar vara att Ikea inte har annat än 60cm breda skåp som har höjden 35 cm......alltså att sätta ovanpå ett 70cm högt väggskåp....hur tusan gör man och vilka kök måste vi då gå på? Vi vill inte att det skall vara nåt av de asdyra köken....
Tips? Ideer.....tacksam för svar....
Problemet vi stötte på nu verkar vara att Ikea inte har annat än 60cm breda skåp som har höjden 35 cm......alltså att sätta ovanpå ett 70cm högt väggskåp....hur tusan gör man och vilka kök måste vi då gå på? Vi vill inte att det skall vara nåt av de asdyra köken....
Tips? Ideer.....tacksam för svar....
Bara du hittar vettiga luckor/luckhöjder på något sätt inom Ikeas köksortiment så går det ju bra att kapa ner skåpstommarna i överkant till rätt höjd. Luckorna kan alltid köpas helt separat utan stommar. Sen kan du ta en annan valfri skåpstomme som du anpassar.
Själva tog vi en skåphöjd på stommen som vi kapade ner och en lägre höjd på luckan som tillsammans med en lådfront fastsatt som passbit närmast taket för att få rätt höjd på IKEA skåpen ovanpå kyl/frys.
Så med någon lämplig kombination av stommar, luckor, ev lådfronter som passbitar och ett anpassat avstånd mellan bänkskivan och överskåpets underdel så går det nog att ordna på ett bra sätt. Lycka till!
Själva tog vi en skåphöjd på stommen som vi kapade ner och en lägre höjd på luckan som tillsammans med en lådfront fastsatt som passbit närmast taket för att få rätt höjd på IKEA skåpen ovanpå kyl/frys.
Så med någon lämplig kombination av stommar, luckor, ev lådfronter som passbitar och ett anpassat avstånd mellan bänkskivan och överskåpets underdel så går det nog att ordna på ett bra sätt. Lycka till!
Vedum är tyvärr inte något alternativ då vi inte hittar nåt som faller oss i smaken..... 
Men vi funderar på att höja upp skåparna lite, ta de högsta väggskåpen, sätta en slät passbit innan listen mot taket och sedan ta en ca 15-17 cm bred list....då borde man lyckas....men det får inte bli så att man måste höja upp för mycket eller ta för bred list eller så......
Helst vill jag inte ha några andra skåp än bara ett väggskåp.....blir mycket krafs om man skall ha en rand med skåp till att samla i......
måste nog kolla lite extra på det här.....*suck* kul men jobbigt....
Men vi funderar på att höja upp skåparna lite, ta de högsta väggskåpen, sätta en slät passbit innan listen mot taket och sedan ta en ca 15-17 cm bred list....då borde man lyckas....men det får inte bli så att man måste höja upp för mycket eller ta för bred list eller så......
Helst vill jag inte ha några andra skåp än bara ett väggskåp.....blir mycket krafs om man skall ha en rand med skåp till att samla i......
måste nog kolla lite extra på det här.....*suck* kul men jobbigt....
Även om det inte tillhör lågbudgetvarianterna måste jag få tipsa om Rönnerholmskök. Gå in på www.ronnerholms.se så kan du se hur köken ser ut anpassade exakt efter takhöjd. Prismässigt är de dyrare än t.ex. Vedum, men bra mycket billigare än Kvänum
Och så fina
Och så fina
Har också tänkt så om den rad av skåp som kan bli där uppe, att man stoppar in våffeljärn och lite sånt krafs....
Undrar vad som blir bäst....
Jo rönnerholms har vi redan begärt prisuppgift från och de är inte ens i närheten av den plånboksbild vi snackar om
de är jättedyra och ett kök för oss skulle kosta runt hundra tusen....med Ikea ca 27000:- så det är lite för mycket skillnad
men vi kan ju tänka oss andra kök än ikea men inte så dyra. Men de är grymt snygga kök.....och ser ju platsbyggda ut dessutom, så läckert....
Undrar vad som blir bäst....
Jo rönnerholms har vi redan begärt prisuppgift från och de är inte ens i närheten av den plånboksbild vi snackar om
Vi har också 2,60 i takhöjd, vi har tittat hos Puustelli, HTH och Invita och de har bra lösningar för överskåp som passar in hos oss. Vi kommer nog välja INVITA.
Dessa tillverkare har mycket att välja på, så något kök finns säkert för er smak.
A&A
Dessa tillverkare har mycket att välja på, så något kök finns säkert för er smak.
A&A
Nu har ni i och för sig inte hittat något hos Vedum som ni gillar. Men vad gäller pris så har jag för mig att man kan få 25 procent på köken om man är medlem i HSB. Ett medlemsskap kostar bara några hundralappar så det är snabbt intjänat.
Vi fick ett Vedum-kök uppritat som var förvånansvärt billigt och då låg inte de 25 procenten med.
Men man kan ju inte bara köpa för att det är billigt. Man ska gilla det också...
Hej!
Kan ni inte sätta två 60 skåp ovanför varandra då?
Kök som är liksom rutiga med 60x60-luckor i två rader ovanför varandra tycker i alla fall jag är väldigt snyggt. Det blir ju 1,20 + 50 över bänken + 90 bänk. Exakt 2,60.
/pinebar
Kan ni inte sätta två 60 skåp ovanför varandra då?
Kök som är liksom rutiga med 60x60-luckor i två rader ovanför varandra tycker i alla fall jag är väldigt snyggt. Det blir ju 1,20 + 50 över bänken + 90 bänk. Exakt 2,60.
/pinebar
Vi har 2,72 i takhöjd, och vi valde ett kök från Puustelli. De specialtillverkade överskåp så att det blev rätt höjd för oss. Det blev faktiskt billigare med ett specialanpassat skåp än 2 separata standardskåp övanpå varandra.
Så mitt tips är att kolla vilka leverantörer som kan tillverka efter speciella mått, och därefter undersöka vilken prisskillnad det blir jämfört med 2 standardskåp ovenpå varandra.
Häpp!
Så mitt tips är att kolla vilka leverantörer som kan tillverka efter speciella mått, och därefter undersöka vilken prisskillnad det blir jämfört med 2 standardskåp ovenpå varandra.
Häpp!
Jag har också 260 i takhöjd och ångrar djupt att jag satte in IKEA-kök. Det skulle inte bli mycket dyrare att beställa ett skräddarsytt kök från ett av våra vanligare kökstillverkare. Nu blev det en hel del skåp i mitt genomgångskök och jag valde ett av IKEAs dyrare luckor och köket blev minsann inte vidare billigt.