Har två alternativ. Antingen dra ut fläktröret direkt genom ytterväggen. Isåfall kommer röret ut på baksidan av huset som vi inte använder så mycket. Eller dra röret ca 4 meter i kökstaket till en skorstenspipa. Köket är på markplan och vi har ett tvåvåningshus. Vad rekommenderas?

Undvik 90 graders krök på röret, det försämrar effekten avsevärt. Kan du böja ut röret genom väggen med 45 graders krök är det säker bättre än 4 meter rakt upp, men jag är inte säker...
/U

Skulle jag dra till skorstenen så behövs det dras 4m i kökstaket. Det skall isåfall dras utefter en yttervägg 1 m och sedan 90 grader krök längs en innervägg (alternativt två 45 gradare). Denna innervägg är 3m lång och sedan är man framme vid skorstenspipan. Skorstenspipan är sedan ytterliggare 5 m lång. Där blir också en 90 graders krök eftersom skorstenspipan är vertikal.

För fläktens skull så är ju ut genom väggen det bästa alternativet. Men om du går ut genom väggen så bör du ta reda på av den lokale sotaren vad som gäller. Olika sotare verkar tolka reglerna olika. Om fasaden är av brännbart material så skall röret gå ut en viss sträcka från fasaden (har för mig 30cm), dessutom får det inte finnas något brännbart ovanför utblåset typ takfot eller liknande på har för mig 50cm (kanske var en meter).

Röret skall vara brandskyddsisolerat där det går ut genom väggen.

Det finns fler regler. I princip så skall det kunna brinna med fullt drag inne i röret i minst 15minuter utan att elden sprider sig utanför röret. På vissa orter är gränsen 30minuter eller längre, har med utryckningstid för brandkåren att göra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.