T
Kollade på SweNovas kök och dom hade ett par snygga bänkskivor som jag gillade, nämligen något som heter kompaktlaminat, vanlig laminat som är endast 13 mm tjock samt bänkskivor i glas i 10mm tjocklek, väldigt snyggt och "cleant".

Lite trött på dom här "vanliga" bänksivorna som ska vara 40mm tjocka, tycker själva att det passar bättre med en riktigt tunn variant.

Kompaktlaminat:
kompaktlaminat.gif

Glasskiva:
glasskiva.gif

Glasskivorna finns i olika tjocklek och kulörer.

På jobbet monterade kökskillen
en rostfriskiva i samma tjocklek som
på dina bilder.
Ser schysst ut.

Mvh Putte

Snyggt!

Men som sagt, jag törs inte heller, för det är nog rätt ömtåligt, speciellt hörnen antar jag.
Såg en jättesnygg av glas på K-rauta där de hade ljus bakifrån som tittade fram i den tunna kanten i framkanten. Jättesnyggt om man törs....

/pinebar

Jag föll för kompaktlaminat med! Det är jättesnyggt och verkar hållbart. Men när vi fixade köket var det lite för nytt för att säljarna skulle kunna ge bra info om dem. Plus att man går miste om den extra arbetshöjden man får med en lite tjockare skiva.
Glas är säker fint, men jag gillar inte den ytan. Brrr kallt! (Tänk bara hur kul hällen är...)
/U

T
Misse_o_Mojje skrev:
Jag föll för kompaktlaminat med! Det är jättesnyggt och verkar hållbart. Men när vi fixade köket var det lite för nytt för att säljarna skulle kunna ge bra info om dem. Plus att man går miste om den extra arbetshöjden man får med en lite tjockare skiva.
Glas är säker fint, men jag gillar inte den ytan. Brrr kallt! (Tänk bara hur kul hällen är...)
/U
Hehe, ligger du på bänksskivan, kvittar ju annars om den är kall.

Nackdelen med glas kanske att man måste putsa och rengöra glasskivan hela tiden eftersom smuts och fettfläckar syns väldigt lätt.

Vi har också funderat på en tunn bänkskiva men det lutar åt vanlig laminat eller akrylskiva tillslut.

En sak som är värt att kolla är om den infällda hällen kan sitta i en så tunn skiva. Vår häll skulle ha minst 25 mm iallafall.

/ PJ

Ser ju väldigt snyggt ut men glas är nog det absolut sista jag skulle vilja ha som bänkskiva i ett kök. Varför? Jo, det slamrar väldigt om härda material. Tappar du en tallrik så ringer det i örenen en bra stund. Sen har vi problemet med glas och smuts. Glas SUGER ÅT SIG fingeravtryck, skit och allt som går ger smutsiga avtryck. Sen har vi ju hållbarhetsaspekten. Kan tänka mig att det ganska lätt går flisor i kanten råkar tappa något halvtungt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.