yens skrev:
Faktum är att diskhon var rakt under högra fönstret, men flyttades för att det skulle bli mer yta mellan häll och ho, eftersom det är den "bästa" arbetsytan i köket. Alternativet är att flytta ner hällen lite åt höger, men då blir det en svår yta till vänster om spisen att göra något bra av.
Det var mycket bra/ praktiskt tänkt och jag skulle inte ändra på den första version som du ritade. Diskbänk framför fönster och all sorts symetri är överskattade och tilltallar dom som ser till det estetiska utan att tänka på att ett kök är en arbetsplats i första hand. Hur många gånger handdiskar man och beundrar utsikten samtidigt? Hur länge syslar man med det när man har en diskmaskin? Inte nämna evig torkande av mycket synlig vattenstank på fönsterrutor. Det var en bra lösning i en stuga utan elektricitet då man skulle kunna använda dagsljuset för att diska rent och hälla ut diskvatten direkt genom fönster men dom fördelar behöver vi knappt idag :).
En större arbetsyta med dagsljus mellan disk och spis är guld värd i ett kök så håll fast vid din första idee, tycker jag. En helst heltäckande rostfri diskbänk med 2 stora hoar är ett krav i alla fall i mitt kök. Det enda rostfria som är välmotiverat i köket är en diskbänk, tycker jag. Alla andra finurliga diskhomodeller är bara modetrams som man blir irriterad på i längden om man använder sitt kök till matlagning .... Kan berätta att jag hade både överlimade höar och framför fönster och ändrade på det så snabbt jag bara kunde ;).

Ho i köksön gör renoveringen omotiverat dyrt och besvärlig i jämförelse till nytta man får av den lösningen. Vattenslask på golv runt ön utan högre droppkant blir snart en plåga. Två vattenuttag i ditt kök och ingenstans att diska stora pjäser som inte får plats i diskmaskin är kanske inte den drömlösning du har tänkt dej? Fundera....
lycka till!
gaia
 
Tack för superbra input, du har just förvirrat mig ännu mer :D En överlimmad diskho blir det, däremot med avrinningsyta, det har jag haft tidigare och var mycket nöjd med, om det ska vara stor ho + hel, halv eller 3/4-ho som "andraho" är däremot inte spikat, det beror ju även lite på hur det blir med skåpen. Tyvärr tycker jag det är svårt att hitta det jag helst hade velat ha, en extrastor ho, med en liten sköljho och avrinningsyta, om någon har hittat en bra sådan så hojta gärna!!

När det gäller ho i köksö så var det bra synpunkter. Jag tror faktiskt mycket kommer koka ner till hur mycket vi ändå måste göra om avlopp och vatten i köket, blir det inte något alls, så blir det nog ingen ho, men ska det göras om i alla fall, så är ju merarbetet att dra det även till köksön ganska begränsat. Det blir nog ingen mer skiss i det här skedet, men däremot så är nog 60-skåpet mellan hörnet och diskbänken tillbaka...

För att ytterligare krångla till saker och ting så funderar vi på att sänka taket och fälla in spottar, och i så fall har vi även möjlighet att flytta fläkten, finns det några fördelar med att ha hällen i köksön? Är det något man ska lägga energi på att se om det funkar bra?
 
yens skrev:
du har just förvirrat mig ännu mer :D En överlimmad diskho blir det, däremot med avrinningsyta, det har jag haft tidigare och var mycket nöjd med,
Har du haft en heltäckande diskbänk någon gång innan? :) dom är kanske inte snygga men har sina fördelar
gaia
 
Det blir ingen sådan, kanske fåfängt, men form och funktion får gå hand i hand, och jag tycker inte de är så snygga, inget får messa med min ekskiva :D)

Däremot så får inte formen agera fritt, utan funktionen måste vara med, därav att det garanterat blir en avrinningsyta...
 
Jag tycker köksön verkar lite för liten för att ha hällen där.  Men det är trevligt att kunna se ut över köket (sällskapet?) när man står vid grytorna, annars slarvar man så lätt och låter maten klara sig själv... Det är mitt främsta argument till en annan placering av spisen (och närheten till ugen).
/U
 
Om det blir aktuellt med hällen i köksön så får den växa, frågan är hur stor den behöver vara för att det ska vara vettigt, räcker det med 30 cm höger om hällen, och sedan ett 40-skåp vänster om, + ett "överhäng" på 30 cm i bakkant och till vänster, så hela ön blir 180x90? Det tror jag skulle få plats utan problem.
 
Vi har en 90 cm häll med bara ett par cm th (~5cm) och 30 cm tv där vi sedan har en vinkel till kökshalvö (om du inte förstår kolla vårt kök, det finns bland länkarna högst upp) Du får alltså 10 cm mer om du har en 60 cm bred häll.
Hur som helst så tycker vi ändå att det räcker ganska bra, vi har lagt till 10 cm bakom hällen för att få lite extra utrymme.
Glöm inte eluttag i köksön!
/U
 
Ok, vi hade tänkt ha en häll som är 80 bred, för att få lite bättre ytor på den. Men just nu lutar det faktist återigen åt en extra ho i köksön istället, jag kollade igenom konstruktionsritningarna idag och blev (hur ofta händer det...) positivt överraskad, eftersom betongplattan man måste hugga upp bara var 5 cm tjock och inte 10 som jag var rädd, så en rejäl borrhammare och en helg i misär så ska man nog kunna fixa det...

Jag har funderat på att dra el till ön i samma veva, även om man inte har hällen där, så kan det ju vara trevligt att kunna sätta något dolt eluttag där, för att ha fler ställen att sätta elvispen på...
 
Får ju kommentera tillbaka lite här då! :)

Ser mycket genomtänkt ut, har bara ett par personliga invändningar:
De öppna små bänkskåpen, har man verkligen nytta av 2 sådana? Vad skall man ha i dem? Samma sak på det som är under ett väggskåp, det är öppna små hyllor va? Känns som att det är lite många, jag hade nog hellre byggt ngn hylla under skåpet med hjälp av täcksidor istället.

/ Fredrik
 
Det har du helt rätt i, faktum är att det egentligen är ett öppet skåp av täcksidor, men det var enklare att rita så här :)

Det andra är inte riktigt spikat ännu, det beror en hel del på EXAKTA köksmått, vi har ju bara ritningar att gå på, och är det något jag har lärt mig så är det att rum inte ser ut som på ritningarna... Det kan skilja några cm hit och dit... Tack för inputen!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.