Kök
JOS81: Funktionsmässigt kan nog de flesta tillverkare leverera vad man vill ha. Kvalitétsmässigt har jag fått för mig att tyskarna ligger steget före. Dvs Miele, Siemens, Bosch mfl. Mitt tips är att besöka flera butiker och känna och bryta på maskinerna lite och bilda sig en egen uppfattning. Därefter kan man ju välja ut vad man vill ha efter design eller prisläge.
emmanicke: Budgetalternativet: Jag har renoverat de gamla laminatluckorna i mitt sommarhus genom att spackla/slipa över ojämnheter, grundmåla och till sist målat två lager med oljefärg. Det tog sin tid, men var kul eftersom resultatet blev snyggare än jag förväntade mig. (Oljefärgen är väldigt förlåtande). Nya knoppar gjorde också stor skillnad. /Emma.
Barea: Jag är inne på il Duces spår. Försök att spara köket. Några förslag: * Måla om luckorna. Antingen själv eller skicka till lackering. Pris: billigt * Byt ut knopparna på luckor/skåp till tidstypiska. Själv formligen älskar jag snabelhandtagen som passar mycket bra till 40-talskök. Du kan köpa nyproducerade snabelhandtag på byggfabriken.se. Klicka på Funkis och scrolla sedan ned
il_duce: [citat] Om man är lite sparsam och inte köper det dyraste så borde man absolut komma under 10000kr (exkl. kyl/frys). Tror inte detta köket är original om man kolla på luckorna utan det har bytts ut nångång på vägen. Det kommer bli många gånger dyrare om man ska intstallera bytt kök tror jag. Ska själv fräscha upp mitt kök om några veckor med nytt golv, bänkskivor, ny
Anv.namn: Tack för förslagen, jag ska tapetsera i helgen så nu börjar det verkligen bli dags att köpa tapeter. Vit, vit-grå eller något sådant kommer det nog att bli. Jag har inte räknat ihop någon totalkostnad ännu men jag gissar att det kommer hamna på någonstans kring 60-70kkr. Jag har lagt ett klickgolv i björkfanér men det lutar nog åt att jag byter ut det ganska snart. Har inte
Anders_Nilsson: I mitt radhus på 82 kvm sitter köket från -57 kvar. Lite slitet men snickrat i massivträ och fungerar utmärkt. :D Skåpen går upp till taket och rymmer mer än man tror. Skall byta diskbänken eftersom den är sliten samt pass på att höja upp den så jag får in en 45 bred diskmaskin i ett 50 skåp (river ut hyllorna). Bänkskivan till arbetsbänken är bytt för några decennier sedan
Datorgumman: När jag hade läst en del av den här tråden började jag sitta och fundera över mitt första IKEA-kök som vi satte in 1987. Blev tvungen att ringa till mitt ex (som fortfarande lever med det köket) och fråga om det var någonting som hade gått sönder under dessa år. Och vi kom fram till att absolut ingenting hade gått sönder!! Lådorna fungerar felfritt, gångjärnen osv. Det enda som
dav01: tack för tips. nån som vet nån i stockholm?! har ringt massor av färgaffärer
DJ: Hej Använd VVS plugg istället för vanliga brunplugg. Dessa har små hullingar på sig och fäster mycket bättre i tegel en den vanliga brunpluggen. Emil
Martin_Blomberg: [citat] http://www.blocket.se/vi/10065280.htm?ca=11_s se bilden längst ner på högersidan eller: http://www.blocket.se/li?q=vit+fl%E4ktk%E5pa&ca=11_s&th=1&c=0&w=3 bläddra runt lite där.
Mannesson: Jag ska beställa en list i ek för att dölja min glipa mellan. (Har bänkskiva i ek) Min glipa är lite för stor för att bara silikona pga sneda väggar....
lovisalind: Hej, vi har köpt en ca 3m måttbeställd lång diskbänk med två hoar från Stala (Seven) med infällning för spishäll. Djup 61 och höjd 40 mm. Priset för den var ca 8000:-, vi är helnöjda med den!! Relativt snabb leverans också.
Ingenjören: Vi satte sågen i IKEA:s överskåp för att få dem att passa våra bef. kyl- och frysskåp. Stommarna är relativt lätta att modifiera, utöver de avkortade överskåpen har jag även byggt ett 70-skåp av ett 80-skåp. Slapp dock problemet med IKEA-luckan eftersom vi beställde luckor från ett snickeri. De anorlunda stommåtten är väl en av de saker som man får offra för IKEA-priset?
radhusliv: Pesco: Får först gratulera dig till din goda smak. Är också spekulant på ett Jennykök från Vedum med turkos/ljusblå-luckor samt Virrvarrbänkskivor. 15X15 plattor med svart fog känns också helt rätt. Vet att det är ofint att fråga vad saker o ting kostar, men vill inte åka till Vedum (Nässjö), Stockholm eller Göteborg om jag inte har en blek om vad kalaset kommer att kosta.
Johan Gunverth: Problemet är ju att ev. glasyr skapar oregelbundna mått. Plattorna bör därför vara homogena klinkers. Jag har sett Höganäs Grynna (helmatta klinkers) uppsatta på detta sätt. Kommer dock inte ihåg var. Ring Höganäs och fråga.
Skogsbananen: Jag har lyckats lämna tebax saker på ikea utan kvitto. Man får tillgodokvitto och inte pengar såklart.
ByggPutte: Har ni frågat Ikea själva? Tror inte kylan är problem värre med fukt. Spånskiva suger fukt bra. Mvh Putte
morsan: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted ;)
MiHjo: Hej på er Har ett vitt kök med träskivor i europeisk valnöt. Dessa är inte lika mörk som den amerikanska. Går mer i mörgula och bruna nyanser jmf med den amerikanska valnöten som är mer åt det röda och svartbruna hållet. Till detta har vi ett oljat ekgolv. Färgmässigt stämmer dessa två väldigt bra med varandra. Rekommenderas. Satsa på riktigt trä, det ger ett mycket vackrare
storfamiljen: Har i sista stund blivit tvungen att byta kökskakel till en platta York10B. För att göra väggen lite roligare ville vi lägga in några få decorplattor omkring köksfläkten. Tyvärr verkar den inte finnas någonstans och "kaklaren" vill snart börja. Att beställa hem från Italien tar ca 2 veckor. Finns det någon som känner till någon affär som kan ha Decorkakel i Yorkserien Iron 10B?
dasjo: [citat] De är lägre och smalare innuti ja. Oftast är det inte ett problem. Men om man vill göra jättestora pizzor e dyl kanske.
Helena_Gavle: Vi gjorde för 5 år sedan, 70 kr luckan. Se upp om du har ramar med profiler. Fixa då skrapning rengöring själv, så underarbetet är OK. Har du släta luckor, är det lätt att tvätta med målarsoda o ev slipa med fint papper. Lycka till
Kjell_G: Har samma erfarenhet, undantaget att den jag fick hjälp av verkligen var behörig elektriker. Elkillen kollade behoven, gamla kontakten och sen lyckades jag få tag i den 2,5 kvadratskabel som behövdes (dock inte i nån affär utan på jobbet) Obs att det måste vara gummikabel, tjockleken avgörs av anslutningsdosan. Där måste det vara tätt. Mitt uttag var en-fas, tidigare 20A men elkillen
stark1: Välj vad du vill, de flesta inb. ugnar är 56 cm breda och 59,5 cm höga. Micro så är det inb. ramen som styr, allt anpassas med en täckfront.
wahlström: Ja det är en cylinda, en Trinda EC70 (=bredd 70). Vi är jättenöjda! Inte längre något äckligt matos överallt :)
wahlström: självklart ska du ha kryddorna i kökslådan! de ska förvaras mörkt och lite svalare och inte framme vid spisen... själv har jag ingen "insats" men när vi bodde i lägenhet tog sambon en kvartsstav och limmade i botten av lådan, då kryddburkarna stilla och fint :) väntar på vad han ska fundera ut nu i huset, lådorna vi har nu är lite "krångligare".
gaia: [citat] det menade du visst tills du såg att det var en ekplanka ;D. Den som ber om råd är ingen dummskalle .... däremot den som ger råd kan uppfattas som sån ;) gaia
ginnfilt: Ylva P; det var ungefär precis så vi också gjorde! Vi utgick från Tretti och bollade mot lokala handlare. Såg att kyl/frysen utgått hos Tretti så vi är glada att vi fick tag i den tillslut!