G
gosforth: VÄcker upp denna tråd igen då dens tämmer väldigt bra in på vad jag håller på med. Inreder ett badrum på övervåningen, i taket har jag satt medföljande takskivor i folierad spånskiva från elit-taket, behöver man "fuktspärra" dvs täta längs med väggarna där det annars finns en spalt på några mm? Låter konstigt att fkt skulle tränga upp där då ventilationen bygger på
15 svar · 21,0k läst
S
sofie_skane: Hej! Ni kanske redan har hittat mosaiken, annars finns den på Golvpoolen! Har den i min lägenhet och älskar verkligen den! Lycka till! /Sofie
4 svar · 5,1k läst
·
J
juliaf: Det här tycker jag ser ut som ett trevligt kök!
14 svar · 4,8k läst
·
B
Benny_P: En köks-ö är ingen produkt, Den byggs ihop av lämpliga skåp och lådor efter tycke och smak. Toppas sedan med en bänkskiva, där du kan ha en spishäll eller en ho om du tycker det är bättre. Gå in i en butik där de säljer kök med en måttsatt ritning på ditt kök så hjälper de dig. det är fantasin som bestämmer ;)
1 svar · 3,8k läst
J
juliaf: [citat] Ja, jag har själv, efter att ha följt länken ovanför, hittat min favorit fläkt, 5000 Kr billigare! Detta var i jämförelse med min lokala el affär, eftersom jag inte hittade den på de svenska internet affärerna. Hällen var 2000 kr billigare. Däremot var ugnen jag ville ha dyrare!? Så det gäller nog att skumma lite och veta vad man är ute efter.....
4 svar · 3,8k läst
T
tank77: [citat] I Theofils butik i Malmö så betjänar dom i alla fall privatpersoner.
20 svar · 24,0k läst
H
hempularen: Tycker nog att den verkar vara termostatstyrd. Om man har zonen påsalgen efter att kastrullen tagits bort så ser man ju att den "slocknar efter en stund. Skulle man sedan glömma stänga av den så kommer den ju igen efter en stund men då typsikt baar några sekunder innan den slocknar igen. Ser absolut termostatstyrd ut. Sedan är det inte säkert att den är så mycket med ofarlig för det.
1 svar · 3,2k läst
T
tank77: [citat] Finns hur mycket som helst, bara man söker på rätt sätt: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8940
8 svar · 6,4k läst
M
Maria_Pi: Hej! Ja, "grovplaneringen" för oss har tagit först ca 3 månader " tankeverksamhet" att känna efter ungefär vad vi ville ha, sen ca 9 mån. av ritande, besök i butiker och läsande av meterhöga berg av inredningstidningar, o broschyrer + massa info via internet. sen som tidigare inlägg säger besök hos 4-5 olika leverantörer där man blev mer eller mindre seriöst intresserad. Plockat
2 svar · 2,1k läst
Severus
Severus: Ser ut att bli ett snyggt kök. Vad ska ni ha för kakel??
4 svar · 3,3k läst
·
J
Jennifer_1: Hej. Gå in på konsumetverketshemsida eller anlita en köksplanerare så ni kan få hjälp med planlösnignen. Det finns vissa grundläggande regler man alltid ska följa vid när man projekterar ett nytt kök, den viktigaste arbetsytan ska finnas mellan vask och häll. Där har ni ett hörn och dessutom krockar ni när en vill stå vid vasken och den andra ska steka eller öppna ugnsluckan. Det
1 svar · 1,2k läst
P
plf66: Köpte två timrar på Clas O förut idag (hela deras lager i Karlstad). De ser fina ut, ska planera lite i helgen så jag vet var elektrikern ska installera dem sen. F ö dricker jag bara te... ::)
10 svar · 10,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Fel igen, 700 mm ger bättre arbetsyta ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/kok_skiva_2.jpg
9 svar · 3,5k läst
G
gaia: Om det var mitt kök: köket har sin speciella karakter på grund av köksluckor. Dom skulle ja behålla och i stället måla väggar i annat färg än vitt som inte är så rättvis mot luckorna idag. Något nyans som passar till befintliga luckorna? Vitt tak däremot skulle bli ett lyft. Gardinfärg känns för dominerande i det hela, skulle byta till vita när väggar får annan färg. Lyxa
10 svar · 1,8k läst
pinebar
pinebar: Min fläkt hade som ett T-format rör som monterades inuti fläktens "skorsten" för att styra luften åt vänster och höger. Utanpå det fanns "skorstenen" av plåt. Den drog vi ända upp till taket där ventilen fanns. Jag gjorde helt enkelt en ventil till i själva plåtskorstenen mitt framför den i väggen, så att luften från köket kunde passera genom fläktens plåt-skorsten och in till
11 svar · 4,6k läst
B
Betong: [citat] Nu ligger iofs mikrovågsugnar på 2,45 GHz. Mobiltelefoner har väl ett band vid 900 MHz. Men vattnet tar faktiskt emot energin bättre vid 10 GHz men då strålningen inte når genom ytan så har man valt en lägre frekvens som tränger in en bit. Av ovanstående så är kanske långa mobilsamtal något man ska undvika även om värmeeffekten, icke lokalt, i hjärnan borde kylas väl av
31 svar · 21,0k läst
S
Skogsbananen: Eller så tar du så tunn skiva som du vill ha och sätter en skiva under hällen. Då kanske du offrar nån centimeter eller två av utrymmet i den översta lådan, men det kan du nog leva med...
4 svar · 1,8k läst
Y
yens: Jag tycker artikeln fokuserar mer på prisskillnader än på vad ett kök kostar. När en side-by-side kyl på ungefär samma volym och ismaskin för krossad is och isbitar i dörren kostar mellan 12.000 och 150.000 förstår man ju att det kan bli skillnader. Jag hade nog kunnat få ikeaköket på 4 meter att kosta en halv miljon också, om någon bad mig fixa det...
6 svar · 3,6k läst
M
martin_skold: båda sidor av skarven? vilken skarv? in/utsida? höger/vänster? är inte riktigt med där. Jag har stående plank i väggen, o sedan panel, o sedan gips, så det finns att skruva i.. :) Huggmejsel låter vettigt, trodde inte att fix kunde vara så starkt bara..
3 svar · 2,1k läst
L
LinaoMarkus: Jo, problemet är just att det är en smaksak - och väldigt svårt att föreställa sej hur det blir även om man får det uppritat. En vägg är 3,50 o den andra är sned från 2,40 till 3,50.
2 svar · 4,2k läst
S
spliffan: mellan 50-70cm från häll är nog standard.. ju högre dess bättre tycker jag,slipper den va ivägen när man står och jobbar vid spisen
3 svar · 3,0k läst
S
StefanStuga: Och planlösningen sett ifrån ovan ... /Stefan
2 svar · 18,7k läst
·
Å
Åttioettan: [citat] Kanon! Tack för länken! :)
2 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Har lite svårt att se hur det blir över 6kvm. Edit, skrollade i sidled och upptäckte mer.
7 svar · 14,8k läst
·
payman
payman: Sakta men säkert så blir det klart. Det gamla var inte roligt.
4 svar · 1,2k läst
M
marwe: Hej Jag har byggt en köksö till mina föräldrar för ca 10 år sedan. Byggden den oxså bänkskåp. Tänk på vilket material som du skall använda som bänkskiva. Vi använde granit och då är det lämpligt att sätta en extra tjock skiva under bänkskåpen, så att inte ö:n blir skev. Sedan monterade jag även på hjul så den går att flytta. Mvh Martin
7 svar · 12,3k läst
S
Sara_B: Lägger nu in frågan under "Byggnadsvård" istället, och ser om det blir fler napp där. Häng med över, ni som vill! :)
5 svar · 3,6k läst
Å
Åttioettan: Har nu haft nya diskussioner med svärfar (pensionerad byggingenjör) som nu fått ta del av bygglovsritningarna från stadsbyggnadskontoret och nu verkar väldigt väl inställd till alternativ nr 2 (flytt av köket till där nuvarande sovrummet är). Han trodde ändå inte att det skulle bli så fasligt dyrt, så länge man lyckas lösa ventilationsfrågan. Så det alternativet kommer vi gå
12 svar · 2,7k läst
H
Helena_Gavle: Tack för svar! Ja det verkar behövas en tur till storstan då.... Hej ::)
4 svar · 16,1k läst
·
H
Helena_Gavle: Vad bra att höra att ni gillar setras Lita skivor. Jag har precis börjat olja in min 3,6 m skiva så att den är fin då snickarn kommer. Skivan ser jättefin ut. :D
12 svar · 16,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.