Kök
Martin_Blomberg: [citat] Bad News: Det som kan hända är att du får ner vatten i sprickan. Vatten och el är ingen bra kombination... Samtliga tillverkare är eniga på den punkten. Uppkommer en spricka i glaset skall du av säkerhetsskäl inte använda den mera. Good News: Bosch kan byta ut glaset på din häll. Men det kostar. Har för mig att glaset går på ca 2-3000 kr att byta. Men är den 10 år kanske
maja80: nej det är en ikea bänkskiva som dom sågat ut. vi funderade också på att snedda väggen och göra en typ hyllplan där men så bestämde vi oss för detta alternativ. fläkten är en fläktkåpa från ikea, vi köpte en svart där som skulle matcha ugnen och micron men väl på plats såg den så liten och fjuttig ut att vi bestämde oss för att bygga in den istället. runt om nederdelen
skogstomten: IKEA har den som beställningsvara om jag inte minns fel
Jaol: [citat] Vad roligt att höra att ångfunktionen är användbar även på micron :) Har köpt en sådan men har inte hunnit plocka fram den ännu.
Martin_Blomberg: [citat] Här står vad som är intressant att jämföra mellan köksfläktar (engelska dock) http://site.franke.se/faber-se/en/homePage/service/kitchenenviroment/efficiency.html Samt testa dessa 2 sökningar: http://www.google.se/search?hl=sv&q=test+k%C3%B6ksfl%C3%A4ktar&meta= http://www.google.se/search?hl=sv&q=test+kitchen+ventilators&meta=
ankan35: Vi har både osrams halogenramp (20W) och en liten lysrörsramp från osram under ett skåp. Halogenet ger både bättre ljus och blir faktiskt inte lika varmt som lysröret. Lysröret ger ett gulare ljus. Konstigt, trodde det skulle vara tvärtom.
jennyn_: Inte riktigt svar på frågan, men Cokaby - vilket fint kök ni har fått! Förstår behovet att göra om köket, de där blåa luckorna såg inte så roliga ut. Sist men inte minst, gud vilken söt hund ni har. / Jenny
Spix: [citat] Det är jag som läser som en kratta. Jag trodde vi pratade om höjden. Problemet med IKEAS högskåp för Microvågsugnar brukar vara att inga andra microvågsugnar än IKEAS passar in på höjden. Själv kommer jag tvingas bygga om skåpet genom att ta bort en låda eller kapa en lucka.
Kjell_G: Bor i lgh med Vedumkök, 10-15 år, verkar OK men skafferidörren går inte att justera i gångjärnen så tyvärr sluter den inte tätt. Andras erf hittar du här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8552 /me
Wester: Vi har oxo diskmaskine monterad högre än vanligt fast vi har satt såpass mycket högre att det få plats en stor utdragbar låda under oxo. Klart bättre än att ha den lite uppbygd som vi hade förut. Nu kan man last tallrikarna rätt på bänkskivan utan lyft. Har iförsig snickeribygtkök så det med mått etc var aldrig något problem så själva lösningen på ditt problem kan jag inte
Spix: Jag väntar just nu på att mitt kök ska komma från IKEA och skulle behöva lite tips på spots. Jag hoppasde över att köpa IKEAs då jag tyckte de var fula och stack ut för mycket. Jag skulle vilja ha spots som försänks in i trät så de inte sticker ut. Problemet är väl att detta inte är möjligt så länge jag inte köper träskivor som jag limmar fast under skåpen så det finns
Avantgarde: Skruva inifrån skåpet och lägg ett nytt extra hyllplan i botten på skåpet så syns inga skruvar.
MathiasS: Du pratar om el till maskinerna.... Glöm inte att montera nya vägguttag där du vill ha dom, samt dimmers till din nya fina bänkbelysning som också vill ha lite elsladdar....
Avantgarde: IKEA har ju 13 mm täcksidor i rostfritt i olika storlekar samt stänkskydd i rostfritt ca 6 mm. Dessa ska jag använda att bygga en fläktkåpa med.
Avantgarde: En variant är att sätta en ljusslang under skåpet i "hörnet" mot sockeln. Ljusslangen kan ev avskärmas om så önskas med en L-list av aluminium eller trälist som inredningen.
berton: jag skulle nog skaffa gångjärn som är avsedda för den nya luckan & i sådanafall ev, ändra fästplatsen i stommen , det lär ju inte bli sådana betydelsefulla skador om man nu skulle tabba sig på något gångjärn. (om jag nu förstod problemet)
Barea: Vi har samma upplägg hos oss. Jag driver projekten och mannen gör allt det andra. När jag bryter ihop mitt i renoveringen/projektet tar mannen över ett tag tills jag lipat färdigt och kan fortsätta riva vägg/pruta på kakel/mäta bygghöjder och allt det andra. Så självklart fixar du det. Finns ju alltid det här forumet att vända sig till. Men för att köra själv krävs det att
Illunion: Ask är kanon. Hårt, ja absolut. Hårdare än både Bok och Ek. Sugande? Ptja, jag upplever det som något mer resistent mot vätska än Ek som i regel är helt hopplöst. Färg? Den blir gannska gul när det kommer linojla på den, men mönstret träder fram på ett väldigt vackert sätt. Varför så få Ask-möbler? Tror det beror väldigt mycket på trend, men kanske även tillgång och
Drogen: Det beror kanske lite på vad man ska använda "baren" till. I mitt fall är det "centrum" i köket. Det blir ganska mycket tid på barstolarna och då är det skönt med en lite "rätare" sittställning. Trots avståndet funkar det bra även för småfolket i familjen. http://www.minhembio.com/drogen
monikaw: Här är en länk sedan det diskuterat just betongbänkskivor tidigare: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8713
krale: Tack. Vet ni var man kan få tag på laminatskiva eller lackboard?
Hickory: Ja fungerar det att ta ett bänkskåp som är snett ett sådant som man har om spisen står en bit ut liksom. Om man tar en sådan stomme från de som har och så köper man resten IKEA och sätta en IKEAlucka på det skåpet? Kanske verkar svamligt värre detta... eller går det att lösa på annat vis medIKEA? Spisen kommer nämligen stå en bit utanför pga en murstock och resten av köket en
AndersV: Jag är i valet och kvalet om jag ska beställa köket från Ballingslöv eller en firma som kallar sig KitchenArea. Båda har snygga luckor. Jag förstår att det finns många snickerier/firmor som beställer stommar och luckor i t.ex. Finland och säljer i Sverige under eget namn. Dom brukar säga att dom är billigare än t.ex. Marbodal/Ballingslöv och har minst lika bra kvalitet. Jag har
maja80: vårt nya kök är 42 kvm och det är helt underbart att ha så stort, det är med matsal. enda problemet är vad jag ska fylla skåp och lådor med! men runt 30 kvm är nog lagom om man inte har mycket plats då som vi hade för köket.
Cockaby: Tala gärna om vad du kommer fram till. Jag har också ett par hyfsat nya Global-knivar i lådan och även om jag är duktig och använder det keramiska brynet ganska ofta och håller knivarna vassa så är de inte lika vassa som precis när man fick dem.
liniz79: [citat] Vi har gjort så..... kolla i mitt bildagalleri http://www.familjeliv.se/hem/liniz79/galleri.php?cur_album=Huset
johan77: Runt 60 cm över bordsytan brukar bli lagom. Tänk att två normallånga ska kunna sitta mittemot varandra utan att varesig behöva huka sig för att se varandra, eller att bländas av lampan för att den är för hög. Tre på 2,5 m låter lagom. Det beror lite på hur rundstrålande reflektorer de har. Prova och se. Nästan relaterat: Själv tycker jag det är lite meckigt att passa lampor
saraparara: :) Gör gärna det! spamsara@yahoo.se