3 798 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Plats för bardisk?
Det hus vi håller på att titta på har ett vanligt konventionellt kök med diskbänk och maskiner utmed en vägg. Efter att ha tittat på så många mysiga kök här tycker jag det känns lite tråkigt och skulle vilja ha ett mer socialt kök. Funderar därför på en bardisk parallellt med diskbänken men jag undrar hur stor plats man bör räkna med att det går åt. Vill ju inte att det ska kännas trångt varken i gången mellan diskbänk och bardisk eller på andra sidan bardisken där köksbord med stolar ska stå. Hur stort kök behöver man för att kunna ha en bardisk?
I ett parallellkök, som det i praktiken blir, rekommenderar man minst 120 cm avstånd. Hur du ska räkna mellan köksö och bord/stolar vet jag dock inte. Tittar jag på vår matplats, där vi har ca 80 cm mellan bord och vägg, så är det lite tight. Prova att sätt dig vid ditt matbord, och se var stolen som längts hamnar från borde när du drar ut den, så får du en känsla av vilket avstånd du behöver.
/alacs
/alacs
Vi har 120cm emellan, skulle vilja säga att det är ett minimum för att det ska kännas bekvämt och inte se inträngt ut.
det finns säkert dom som har mindre marginal och tycker det fungerar, men jag skulle inte vilja ha mindre än vad jag har, då hade jag hellre skippat ide´n.
det finns säkert dom som har mindre marginal och tycker det fungerar, men jag skulle inte vilja ha mindre än vad jag har, då hade jag hellre skippat ide´n.
Det är lite svårt att göra i det aktuella köket, för det existerar bara på ritningen än så länge (i huset vi överväger att bygga). Annars är tanken god! Det knepiga är ju att försöka föreställa sig hur något kommer att upplevas i verkligheten när man sitter med en linjal och mäter.Henke6009 skrev:
Det finns ett knep för det knepiga.Zelda skrev:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Okej, fram med tejpen - här ska tejpas!Hemmakatten skrev:Det finns ett knep för det knepiga.Gör som vi gjorde, vi tog maskeringstejp och tejpade på golvet där vi då bodde. Framförallt köket tejpade vi upp med bord o stolar då vi precis som ni var lite tveksamma till måtten. Ibland får man kanske inte plats med ett helt kök att tjepa upp utan får ta del för del.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden