Har ritat ett ANTAL köksförslag och nu börjar vi närma oss slutet. (tror vi)

Ska jag sluta rita nu, vad tror ni om detta kök ?

• kok-ett.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt kök men jag skulle vilja ha det lite annorlunda på det viset att jag skulle flytta spisen till diskhon och diskhon under fönstret. Då får man:

1. närmare mellan diskho och spis----> mindre risk för skållningsolyckor.
2. närmare mellan spis och ugn----> bra när man landar heta plåtar
3. roligare att diska.
4. en jättefin lång yta att duka upp en fin buffé på närmast matbordet.

Vilket rit-program har ni ritat detta köket?????????????

cian skrev:
Snyggt kök men jag skulle vilja ha det lite annorlunda på det viset att jag skulle flytta spisen till diskhon och diskhon under fönstret. Då får man:

1. närmare mellan diskho och spis----> mindre risk för skållningsolyckor.
2. närmare mellan spis och ugn----> bra när man landar heta plåtar
3. roligare att diska.
4. en jättefin lång yta att duka upp en fin buffé på närmast matbordet.
Bra förslag, men...
Då blir det "otroligt" lång sträcka mellan diskho ---> Diskmaskin. Eller

Flytta den då:)

Vi sitter i ungefär samma sits (har också gått igenom vårat köksförslag ett antal gånger)

Du/ni verkar ha placerat inbyggnadsugnen på samma sätt som vi, dvs närmst en vägg, själv har jag legat vaken om nätterna och funderat på om det är smart eller inte. Så hur har ni resonerat när ni placerade ugnen där?

henrike skrev:
Så hur har ni resonerat när ni placerade ugnen där?
Vill inte ha en ugn vid golvet, enda alternativet tycker jag i detta kök. Rätt/Fel vet inte :o

Jag håller med cian, spisen ska inte vara närmast bordet, utan där borde ni istället ha diskmaskin, lådhurts för bestick, porslinsskåp och en tom arbetsyta ovanför. Då blir det jättelätt att duka och duka av och plocka i och ur diskmaskinen. Den som gör detta krockar dessutom aldrig med den som lagar mat. I din ritning överst så behöver den som dukar eller dukar av trava över hela köket, och det är ju kanske lite onödigt. :-)

Ugnen passar fint där den är, men om man flyttar hällen dit där diskhon är idag så får man allt varmt och all matlagning på ungefär samma ställe, vilket jag tycker känns naturligare.

Det är svårt att se på skissen hur det ser ut, men jag skulle nog byta plats på kylskåpet och skafferiet (?) så att kylskåpet kommer närmast spisen av de två, och samtidigt se till att det är högerhängt så att det blir lätt att öppna och nå för den som står vid spisen.

HenrikS skrev:
J
Det är svårt att se på skissen hur det ser ut, men jag skulle nog byta plats på kylskåpet och skafferiet (?) så att kylskåpet kommer närmast spisen av de två, och samtidigt se till att det är högerhängt så att det blir lätt att öppna och nå för den som står vid spisen.

Skafferiet är inget skafferi utan det "gömmer"ett tvättnedkast som går ner till källaren :-)
Det är inte säkert att det blir ett skåp där, men det kanske blir ett skåp/hyllor eller någe annat.

Måste däremot titta på hur det skulle se ut med byte av plats på spis/diskho.
Då blir det dock en annan fläkt inbyggd i överskåpet, vill inte ha överskåpar på den andra väggen. Då blir den isåfall helt "ren"

Hemmakatten
Var är diskmaskinen placerad nu? Den enda luckan jag ser sitter under diskhon men där kan den ju inte vara.

Håller helt med övriga inlägg om att ni bör flytta spishällen till där diskhon är nu samt flytta diskhon till under förnstret. Det kommer att bli jättesnyggt med en hel ren vägg där.

Vad gäller fläktar finns det många snygga inbyggda och utdragbara fläktar för överskåp.

boda skrev:
Vilket rit-program har ni ritat detta köket?????????????
Buuzzz, den här frågan vill jag också ha svar på.
Ritningen är verkligen jättefin!

Ritningen är Marbodals egen. :rolleyes:

Däremot så kan man ladda ner från deras sida och nästan få lika bra kvalité.
Man klickar bara på knappen "gör fotografi" eller vad det nu står när man kör.
Bara nästan så don't go bananas......

Hemmakatten skrev:
Var är diskmaskinen placerad nu? Den enda luckan jag ser sitter under diskhon men där kan den ju inte vara.
Diskmaskinen sitter under ugnen (har inget behov av micro, därav denna lösning)

flytta den till alldeles till vänster om diskhon som är vid fönstret och sätt några breda fina utdragslådor till vänster om diskmaskinen för förvaring av tallrikar, glas och bestick. Då får du ett fint flow i arbetet i köket.

Går inte att sätta just bredvid fönstret eftersom det blir lite för nära hörnet om ni förstår.(kolla bilden) Ska prova att rita en ny ikväll.

• 2d.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.