Hej. Det är nu Fru it-snubben som håller i pennan.

Inför det nya köket som vi hade tänkt oss så finns det inga skärbrädor!!!! Inte för att jag någonsin använder dem men de är så bra som avläggningsyta när man bakar.

I det nya köket är det planerat med laminatbänkskivor i hela köket och det är ju inte helt ovanligt.

Min fråga är nu möjligen simpel men för mig ändå ett orosmoment. Vart lägger ni varma plåtar när ni bakar när det inte finns någon skärbräda att lägga på och inte heller någon diskbänk. Med en luftvärme ugn kan det ju faktiskt bli flera plåtar.

Jag är bara rädd att jag skall förstöra den nya bänkskivan.

Jag hoppas på många smarta förslag. :-)

Finns bra grytgaller på IKEA Lämplig 49:- Bra galle för plåtar o grytor!! /Mia

Ha en lös stor skärbräda som du kan lägga som grytunderlägg.
Ställ på spisen? Kanske inte så lyckat om man har häll.

/pinebar

Hemmakatten
Har ett bakplåtsgaller i flera våningar. Det ser ut som en vinkel uppifrån när det är utfällt, har plats för 4-5 plåtar på höjden och är lätt at fälla ihop o ställa undan när dt inte används.

Hemmakatten skrev:
Har ett bakplåtsgaller i flera våningar. Det ser ut som en vinkel uppifrån när det är utfällt, har plats för 4-5 plåtar på höjden och är lätt at fälla ihop o ställa undan när dt inte används.
Det där verkar ju jättekäckt! Det har jag aldrig sett någonstans. Var har du fått tag i det?

Hemmakatten
Vet faktiskt inte, har haft det i "evigheter". :) Men kanske Werner&Werner, Åhléns eller rent av Ikea kan ha, eller välsorterad järnaffär som säljer köksprylar, eller Duka eller Cervera. Googlade lite på bakplåtsgaller, men hittade inget.

Det lät ju inte alls dumt med lagring på höjden. Det blir att gå på jaktefter ett sådant.

Tack för tipsen. /

Hemmakatten skrev:
Vet faktiskt inte, har haft det i "evigheter". :) Men kanske Werner&Werner, Åhléns eller rent av Ikea kan ha, eller välsorterad järnaffär som säljer köksprylar, eller Duka eller Cervera. Googlade lite på bakplåtsgaller, men hittade inget.
Ok, tack ändå! Får gå på jakt jag med.

Intressant att något så gammalt och praktiskt som bakplåtsställ kan ha fallit i glömska!

Måste nog snart börja hålla med min mamma om att just på köksfronten har utvecklingen snarast gått bakåt senaste 30-40 åren. Enligt henne var det tidigare "självklar" standard att t ex ugnar och spisar hade timer med fördröjd start och stopp, bra när man lagar stek, kokar potatis etc. En finess som nu bara återfinns i extrautrustade supermodeller.
I vårt nyköpta hus från 1960 var det radio i köksfläkten. Superfräckt tyckte vi! Mamma (och andra gamlingar som vi känner) var dock måttligt imponerad; "Det är väl inget ovanligt...?" Jo, nuförtiden verkar det vara synnerligen ovanligt, har inte sett en enda. Tyvärr har den gamla fläkten fått maka på sig för en lite nyare, men vi saknar radion, det var en MYCKET bra feature för kocken!

Summan av min teori är att man för några decennier sedan lagade mycket mer mat, och till dessa krävdes fler praktiska lösningar (exempelvis bakplåtsställ) som sedan efter åratal av köpemat har fallit i glömska. Ser vi månne en renässans?

/Elin

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.