Har grejjat lite med ritningarna, men vet inte om det blir bättre... Jag gillar era idéer och synpunkter, men tycker att kylskåp och högskåp ofta ser stora o klumpiga ut. Har testat placera dem längst in. Den första spisen är en järnspis.

• kök3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur funkar logistiken här? Disken o matkassarna tror jag är ok, men hur blir det med matflödet? Jag tänker mej att mesta matlagningen ska ske på diskbänken t h om hoarna (som ska vara hel i rostfritt på den grå ytan)

Ikea-filen

Du har satt kyl/frys längst in i hörnet, och det hörnet verkar sticka ut längre än 60cm, och därför har du satt handtagen på vänster sida. Det är ju helt rätt, för annars skulle frysdörren smälla i väggen när du öppnar, och du skulle inte kunna öppna helt, och då blir det svårt att dra ut eventuella lådor. Men, det innebär också att om du kommer från diskhon så öppnar du dörren mot dig, dvs du måste gå runt dörren hela tiden när du ska plocka in och ur saker från bänken bredvid.

Alla de tre högskåpen, kylen, frysen, skafferiet, borde ha handtaget på höger sida så att de öppnar "rätt" mot den som står i köket. Men, då kan ju inte kyl/frysen stå längst in, så jag skulle nog byta plats på dem. Ta skafferiet längst in mot väggen, sen frysen, och sist kylskåpet, och sätt alla handtag på höger sida. Skafferidörren är ju tunn, så den kan öppnas mot det där hörnet, och du kan också byta ut den mot ett utdragbart skafferi om du vill.

Annars det helt ok ut. Du har en primär arbetsyta mellan hoarna och spisen, och diskmaskinen är till vänster om hoarna så att en person kan laga mat och en annan kan plocka i och ur diskmaskinen samtidigt, eller hjälpa till att laga mat. Perfekt! Jag är inte riktigt med på vad du ska ha två spisar till, men hey, det är ju ditt kök. :)

Handtagsplaceringen var faktiskt inte alls genomtänkt. Har 10 cm till godo längs den väggen. Det borde räcka för att få upp dörren (?)

Riktigt vad vi ska ha järnspisen till kan inte ens jag svara på :)

Har lekt med ert kök, utifrån ursprungsplaneringen...
Dock klarar jag inte av att bifoga bilden - så om ni kan berätta hur jag ska göra bidrar jag med den.

Angående den köksplanering som ni nu har ritat upp, tycker det ser bra ut. Arbetsgången fungerar, och ytan framför fönstret är en trivsam plats att förbereda maten på dock känns det lite trångt med överskåpen och högskåpen så tätt inpå. Kanske ett smalare högskåp, men ni kansk behöver förvaringen?

Vad ni ska med en järnspis till - när det är strömavbrott och ni vill laga mat och få värme. Även i Sverige verkar vi bli utan ström nu och då, ibland under längre tid. Baka i den, som svärmor säger, för tydligen ska de bli så mycket godare.

Vet inte om jag klarar att beskriva hur det går till, men du får hemskt gärna skicka i ett mail. markus@acc.umu.se

Har fixat lite själv åxå - delvis med tips från en annan tråd.

• kök4.jpg
    Skapa konto
Med lite finish (marbodal-programmet) blev det så här. Lyckades inte heller där rita in en hel diskbänk.

• ikea (Medium).jpg
    Skapa konto
A
Linska skrev:
Gjorde även en (i mitt tycke bättre) variant där hörnskafferiet har fått stryka på foten. Skafferiet står till vänster på bilden och är 80cm brett och 37 cm djupt.
Du kanske har lagt märke till att jag om möjligt undvikit att använda skåpdörrar bredare än 40 cm, detta pga att det är lätt hänt att man slår skallen i dessa om de står på glänt...
Bästa planlösningen hittills!

A
LinaoMarkus skrev:
Har grejjat lite med ritningarna, men vet inte om det blir bättre... Jag gillar era idéer och synpunkter, men tycker att kylskåp och högskåp ofta ser stora o klumpiga ut. Har testat placera dem längst in. Den första spisen är en järnspis.
Nu tar högskåpet mkt ljus från fönstret och det blir lite mkt onödigt spring mellan spis & kylskåp... :)

Tror faktisk det håller på att ta sej. Lite spring blir det, men det lär å andra sidan vara nyttigt :)

• ikea2 (Medium).jpg
    Skapa konto
Det blev en skum bild - undrar vem som dukat på golvet ??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.