Hej..

Efter många veckors ritande och frågande här på forumet så bestämmde vi oss till sist att sätta igång med köket..
Projektet börjades den 6:e september i år.. och har sedan dess pågått i en lugn takt..
Bara sista veckan som vi igentligen jobbat på riktigt bra.. då vi insåg att julafton som va deadline var väldigt nära :)
Innan ni fortsätter ner så vill jag påpeka att jag aldrig tidigare direkt genomfört någon renoveringen att detta slag.. det e alltså en såkallad "amatör-hemma-fixar-renovering".. Har bara varit husägare i 1,5 år hittills :)
Där av kanske inte högsta finish på alla arbeten..

Om vi ska börja med lite "före-bilder"
P9060001.sized.jpg
Väldigt trevligt och fräscht kök ifrån 1979 :)
P9060010.sized.jpg

Sedan kommer en ritning på det blivande köket..
kok.sized.jpg

Vi började själva rivande i köket med att plocka bort den såkallade bardisken..
Det gick väl på nån timme.. det som var synd var att alla skåpena var spikade ifrån alla möjliga håll.. så att få ut dom hela var totalt omöjligt.
P9060013.sized.jpg
P9060002.sized.jpg

Senare fortsätter vi med att riva ner väggen där kyl och frys stog.. redan känns "köket" luftigare :)
P9170002.sized.jpg

Dagarna gick och vi rev gips osv. på lite väggar.. detta gjorde vi för att dra om el m.m.
P9270002.sized.jpg
Gips borttagen för att elektrikern ska kunna flytta elen till fläkt och ugn m.m.
view_photo.php

Aja.. när väl all rivning är klar så återstår ju det roliga :) uppbyggandet..
Vi kan börja med mat-delen..
Här har vi haft nere gipset och dragit om elen.. sedan byggde vi in ett skåp i väggen..
Bakom skåpen drog vi även utblås-röret till centraldammsugaren som vi inhandlat.
PA280007.sized.jpg

Detta är väggen där kylskåp o frys stog innan..
Vi tog bort den gamla och "vred" kyl/frys.. kortsidan på frysen blir nu baksidan istället om ni förstår mig rätt :)
Vi fick förlänga väggen en del.. men det blev rätt bra till slut.. tyvärr blev väggen lite tjock, men det va inte så mycket att göra då elcentralen sitter på baksidan av väggen.
PA290002.sized.jpg
PB150001.sized.jpg

Här är alla skåp bortrivna och väggen uppreglad i CC30.. detta p.g.a. badrummet som ligger bakom köket.. det ska vi göra om i vår, och då kräver kaklingen den reglingen.
PB250001.sized.jpg
Här har vi satt upp plywooden som ska hålla alla skåp på plats sedan.. :)
PB250007.sized.jpg

Lite montering av skåp..
Passformen var klockren :)
PB300003.sized.jpg

Sista gipsskivan uppe.. här ser ni även uttag för fläkt, häll och ugn på dess nya placering.
PC030001.sized.jpg

Här efter började det hända saker.... men jag var tyvärr inte lika flitig med kameran..
Men den 8:e december såg det ut så här..
PC080001.sized.jpg

Här har vi även dragit om fläktröret..
Det var verkligen en historia som inte var kul.. vi hade sån otur så att röret skulle gå upp igenom taket precis där en golvregel för övervåningen gick.. men som tur var så kunde vi få tag på en snickar som ställde upp på väldigt kort varsel.
Han "reglade" om golvreglen och fixade till det åt oss..
PC090001.sized.jpg

I söndag var vi väldigt flitiga.. började halv tio på förmiddagen och höll på till 10 på kvällen..
Full fart med andra ord..
Tiden gick åt att kakla och tapetsera..
PC100002.sized.jpg
PC1000001.sized.jpg
PC100005.sized.jpg

Och nu så var vi framme i dagens datum.. :)
I morgon ska vi foga kaklet och montera ihop de sista lådorna till skåpena..
Ska även försöka på tag på en VVS snubbe som kan koppa in diskmaskin och blandare, då den som jag kontaktade idag inte satt in blandare som han inte sålt själv :(
Trotts att det e en FM Matsson som vi ska ha.. och han säljer just det märket.
Varför vi inte vill köpa den av han beror på att han tar 2905:- för den.. och en stor byggbutik (inga namn nämnda) tar 1695:- för exakt samma.. :S

Mer uppdateringar kommer imorgon kväll..

//Miicke

Det ser ut att bli jättesnyggt!

Vad duktiga ni har varit, och vilken gullig hund!

Men jag måste få fråga varför ni har frångått köksritningen och satt diskmaskinen på höger sida om diskhon? Vid urplockning av ren disk går det ju inte att öppna hörnskåpet samt att det även blir svårt att få in den rena disken i överskåpen ovan och till höger om dm när den är utfälld... Det finns ju ingen plats att stå?

Nej fy, vad jag lät negativ. Det är inte meningen att skälla på er.
Hoppas att ni hinner klart till jul. Tänk vilken julklapp att på julaftonsmorgon tassa ut till det alldeles nya köket...

schysst, fast mycket jobb.
lycka till med resten.

Linska skrev:
Men jag måste få fråga varför ni har frångått köksritningen och satt diskmaskinen på höger sida om diskhon? Vid urplockning av ren disk går det ju inte att öppna hörnskåpet samt att det även blir svårt att få in den rena disken i överskåpen ovan och till höger om dm när den är utfälld... Det finns ju ingen plats att stå?
Hej..
Vi var tvugna att byta plats på diskmaskinen p.g.a. alla vattenrör som kum upp där..
Det är nån centralstation med vatten under skåpet där..
9 rör kommer upp ur backen.. o flytta dom hade kostat 5000:- enligt "Rörisen".
Vi får hoppas att det inte blir nått problem som man stör sig på.. isåfall får vi tänka på alla pengar vi sparade..
Här ser du en bild på Rörkakan..
PB250004.sized.jpg

//Miicke

Detta var helt klart ett kök i min smak! :D Vilken härlig, cool blå färg på luckorna, vad ska ni ha för golv till??

Lycka till med resten, kommer bli kanonfint tror jag!

T
Fru Wahlström skrev:
Detta var helt klart ett kök i min smak!  :D Vilken härlig, cool blå färg på luckorna, vad ska ni ha för golv till??

Lycka till med resten, kommer bli kanonfint tror jag!
Va :o Är inte det blåa någon sorts skyddsplast??

Jag trodde oxå att det va skyddsfilm på luckorna :o Hoppas det!
Vad ska ni göra med golvet? Ska ni behålla plastmattan? Hoppas inte!

Men i övrigt kommer ni ju få ett stort, luftigt och praktiskt kök! Blir nog allatiders när det e klart :-)

KurreBurre skrev:
Jag trodde oxå att det va skyddsfilm på luckorna  :o Hoppas det!
Vad ska ni göra med golvet? Ska ni behålla plastmattan? Hoppas inte!
Hej :)

Jodå klart att det är skyddsfilm..
Högblanka vita luckor gömmer sig bakom det blåa :)

Golvet ska vi givetvis inte ha kvar :)
Valnötsparkett ska läggas in senare, då dom inte kan leverera innan januari
Tarkett Viva nånting heter det..

//Miicke

T
Miicke skrev:
Hej :)

Jodå klart att det är skyddsfilm..
Högblanka vita luckor gömmer sig bakom det blåa :)

Golvet ska vi givetvis inte ha kvar :)
Valnötsparkett ska läggas in senare, då dom inte kan leverera innan januari
Tarkett Viva nånting heter det..

//Miicke
Hehe....ganske självklart, man såg ju tydligt att det var skyddsplast. För övrigt låter det skitsnyggt med valnötsparkett, ser framemot slutresultatet :)

Fru Wahlström: Dags att köpa nya glasögon 8-)

Ha ha, ja så går det när man tittar för snabbt... men faktum är ju att jag har faktiskt dålig syn å hade inga glasögon på just då, men det har jag nu och ser tydligt att det var visst skyddsfilm...
vilket var synd för det var rätt läcker färg på luckorna med den tyckte jag och kul med någon som vågade gå emot strömmen, trodde jag.

Tyvärr så hann jag inte med att foga kaklet idag.. får försöka hinna med det imorgon kväll..
Här har ni en bild med skåpsluckorna i rätt färg :)
PC120001.sized.jpg

Nu är nästan alla skåp och lådor monterade och ditsatta..
Men tyvärr så var två lådbottnar spruckna när jag packade upp dom.. så imorgon får man åka till IKEA.. får väl passa på att handla lite för pengarna man "fick" när man handlade köket under kökskanpanjen oxå :)

Idag har vi varit på Ikea och skulle byta ut dom defekta lådbottnarna.. dessvärre så var dom slut på deras lager förtillfället.. men dom skulle skicka det till oss när dom fick hem det.. förhoppningsvis hinner vi få det till jul.
Sedan åkte vi till Bauhaus och köpte en köksblandare.. denna blev det..
En FM Mattsson Garda, jäkligt snygg enligt mitt tycke..
9631-0000_l.jpg

När vi kom hem så fogade vi kaklet.. bara finpoleringen kvar.. sedan lite silikon och lister..
PC130001.sized.jpg

Tack för idag..

//Miicke

Riktigt snyggt!!!!
Kul o se!! Vi ska också ha vita luckor, o träskiva o jag har varit lite rädd att vitt kakel skulle bli för sterilt men det är JÄTTE snyggt!! Har ni ljusgrå fog? Vad heter kaklet? matt?
Blandaren är oxo helt i min smak!! /Mia

Hej..

Kaklet är köpt på Svenska kakel och heter Bianco matt vit..
Fogen är "Silver-grå".. ganska så neutralt grå..

//Miicke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.