1 912 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kan man lägga granitskiva på vad som helst?
Var helt inställt på att köpa bänkskiva i laminat tills en bekant som är begravningsentreprenör kläcker ur sig att han kan leverera stenskivor till "mycket goda priser" (har inte fått några detaljer än). Dessa stenskivor är restprodukter från gravstenstillverkningen, i bästa fall utan inskriptioner. Givetvis blir jag intresserad, men kan man verkligen lägga ett par hundra kilo sten på vilka underskåp som helst? Stommarna är i vanlig, sketen spånskiva...
I princip ja. Det kan såklart bli lite mycket om man lägger ett par hundra kilo på ett enda skåp, men ska du ha en skiva som väger så mycket så antar jag att den är så stor att det blir fördelat på ett antal skåp. Det blir i praktiken inga jättestora laster för skåpen att hantera, i och med att det fördelas på så många skåp som det gör och att även spånskivor är ganska starka när det kommer till laster i skivans plan som det handlar om här.
Har själv en 3,6 meter lång 40 mm granitskiva, tror absolut inte att du behöver oroa dig. Det ska tom. funka på IKEA enligt en mycket erfaren granitbänksleverantör jag snackat med. Jämför med stora akvarier - ett 375 liters akvarium med glas, vatten o sten ställer man ju på nästan vilka bänkar som helst!
Bara tyngden är jämnt spridd, det är naturligtvis A o O.
/A
Bara tyngden är jämnt spridd, det är naturligtvis A o O.
/A
Klicka här för att svara