Efter att ha tagit in offerter, funderat och planerat, stött och blött så har vi nu kommit fram till att det inte är värt att göra en öppen planlösning i vår lägenhet. Den är helt enkelt inte byggd så att det är görbart på ett ekonomiskt försvarbart sätt. Surt, men livet går vidare.

Men eftersom köket bokstavligen talat håller på att falla ihop (budget-Marbodal från 1984) - fick en lucka i huvudet för en vecka sen - och vi tycker det är gräsligt fult och ohyggligt opraktiskt så ska vi nu göra en total makeover. Vilket dock inte är det enklaste, därför ber vi er ödmjukast om er rådgivning igen!

Förutsättningarna är inte de bästa:
* Fönstrena är så låga att det inte går att ställa några skåp mot dem.

* Vi vill helst inte ha något högskåp/kyl/frys direkt vid dörren eftersom det är så idag och det stjäl så mycket rymd från det lilla rummet.

* Ritningen är något missvisande eftersom väggen som köket står mot är inte bara snedvinklat utan dessutom med en bruten vinkel ca 60 cm och in mot fönstersidan. Den väggen är alltså ca 40 cm längre än motsatt vägg.

Här är det bästa förslaget vi lyckats få fram hittills (IKEA). Vi är ytterst tacksamma för alla synpunkter och konstruktiv kritik!

• Kök_070226_hörn3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej LillaSandra

Jag måste bara berätta att jag en gång hade ett kök där fönstren var väldigt låga men där vi valde att sätta bänkskåp framför dom i alla fall.
Det var det mest lyckade draget i det köket för i facket mellan fönstret och skåpet blev det en underbar köksträdgård där jag året runt alltid hade fräscha kryddväxter att nypa av när jag lagade mat. Utifrån såg man inte att det var skåp bakom utan bara en balkonglåda med växter i.
Saknar faktiskt den detaljen nu så fundera en stund över det alternativet så blir ni inte så låsta i er planering.

cian skrev:
Hej LillaSandra

Jag måste bara berätta att jag en gång hade ett kök där fönstren var väldigt låga men där vi valde att sätta bänkskåp framför dom i alla fall.
Det var det mest lyckade draget i det köket för i facket mellan fönstret och skåpet blev det en underbar köksträdgård där jag året runt alltid hade fräscha kryddväxter att nypa av när jag lagade mat. Utifrån såg man inte att det var skåp bakom utan bara en balkonglåda med växter i.
Saknar faktiskt den detaljen nu så fundera en stund över det alternativet så blir ni inte så låsta i er planering.
Det skulle varit ett tänkbart alternativ om fönstrena varit utåtvända, men nu är de vända inåt så då kommer man inte kunna öppna fönstrena :(

Angående det låga fönstret: Skulle det kunna vara ett alternativ att ha en löstagbar/öppningsbar mhj av gångjärn bänkskiva utan underskåp under fönstret? Då går ni i och för sig miste om förvaringen men vinner arbetsyta.

En fundering är om ni inte kan sätta 70 cm höga skåp med minimalt med ben/stöd under och ha en låg avställningsyta och ändå få förvaring? På vilken höjd börjar fönstret (exklusive foder) - dvs vad är maxhöjd ni har att tillgå under fönstret?

/alacs

carren skrev:
Angående det låga fönstret: Skulle det kunna vara ett alternativ att ha en löstagbar/öppningsbar mhj av gångjärn bänkskiva utan underskåp under fönstret? Då går ni i och för sig miste om förvaringen men vinner arbetsyta.
Jag är lite osäker på vad det kallas, men fönstrena går liksom in (eller ut, beroende på hur man ser det) en ca 30 cm, med en väldigt fin granitskiva undertill. Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna utnyttja den ytan på ett snyggt sätt till annat än fönsteryta tyvärr.

alacs skrev:
En fundering är om ni inte kan sätta 70 cm höga skåp med minimalt med ben/stöd under och ha en låg avställningsyta och ändå få förvaring? På vilken höjd börjar fönstret (exklusive foder) - dvs vad är maxhöjd ni har att tillgå under fönstret?

/alacs
75.5 cm är det från golv upp till fönsterbänken

LillaSandra skrev:
Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna utnyttja den ytan på ett snyggt sätt till annat än fönsteryta tyvärr.
Jag med :). Det är väl trevligt att ha ett matplats med utsikt :). Tycker inte du ska trycka in någon skåp på fönsterväggen
gaia

gaia skrev:
Jag med :). Det är väl trevligt att ha ett matplats med utsikt :). Tycker inte du ska trycka in någon skåp på fönsterväggen
gaia
Nej, det är så vi har resonerat! Dessutom skulle det göra att vi inte skulle få plats med matbord för 4 pers vilket vore väldigt trist. Vardagsrummet är inte tillräckligt bra planerat för att husera tv-rum, arbetsrum OCH matrum.

Jag tycker ritningen ser bra ut och något ni ska vara nöjda med. Känner ni att ni behöver mer förvaring så har ni den motsatta väggen att leka med, sätta hyllor ovanför bordet eller någon snygg bänk som ni kan förvara porslin i. Visst hade det varit trevligt med mer beredningsyta i köket men den ni har planerat räcker för två personer och är man fler kan man använda matbordet.

A
Tycker ritningen såg bra ut förutom att vissa skåp satt handtagen/ öppnas åt fel håll men det va säkert bara på ritningen och inget som ni ska ha antar jag...

Anna_Robban skrev:
Tycker ritningen såg bra ut förutom att vissa skåp satt handtagen/ öppnas åt fel håll men det va säkert bara på ritningen och inget som ni ska ha antar jag...
Hoppsan, såg det först nu ... nej, handtagens placering har vi inte ritat dit med vilje, det är nog standardinställningen för handtagens placering ;)

Om det hade varit mitt kök hade jag försökt att få in så mycket förvaring som möjligt, därför går hörndiskbänken bort, den tar helt enkelt för mycket utrymme.

Snodde ihop två planlösningar. Den ena har kombinerad fläkt/micro och den andra har fått en 50cm spis.

• lillasandra 1.jpg
    Skapa konto
  • lillasandra 2.jpg
    Skapa konto
Linska skrev:
Om det hade varit mitt kök hade jag försökt att få in så mycket förvaring som möjligt, därför går hörndiskbänken bort, den tar helt enkelt för mycket utrymme.

Snodde ihop två planlösningar. Den ena har kombinerad fläkt/micro och den andra har fått en 50cm spis.
Tack för kommentarerna. Lösning nr 2 går ju bort eftersom vi inte vill ha ett högskåp direkt vid dörren till köket, rummet ser trångt ut redan som det är. :/
Lösning nr 2 tål att tänkas på. Men just nu vet vi inte om vi överhuvudtaget kommer att få in ett 60-skåp där, den ytan är 64,5 cm lång och det kan bli tajt att få in skåp + passbit + täcksida :(

Hej!

Jag har följt dina funderingar kring planlösning i lägenheten, och måste säga att jag lider med dig! Men det kommer säkert att bli bra ändå, huvudsaken är att ni trivs i nya lägenheten!

Tycker att förslaget att inte ha skåp vid fönstret nog är bäst för detta köket, men tänkte ändå bidra med lösningen som min mamma gjort i sin lägenhet med samma problem; lågt fönster som öppnas inåt.
Där satte vi två lådhurtsar på en spånskiva som vi skruvade låsbara hjul på. Framför detta vanlig sockel som i resten av köket. Ovanpå vanlig bänkskiva som i resten av köket.
När man vill öppna fönstret kan man bara rulla undan hurtsarna, som annars står stadigt på sina hjul mellan spisen och ett högskåp. Fungerar ypperligt.

Men som sagt, hos er är det nog viktigare att kunna titta ut genom fönstret när ni äter.

/Elin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.