Kök
Figura: Hej "Maria_pi", De börjar som sagt att sätta upp skåpen idag, när de är på plats återkommer jag här. Tibro har följt upp hela vägen hittills, ringt och kontrollerat att aviseringen från fraktföretag kom. Ringde i fredags och stämde av att köket var levererat! Inget är restat på fraktsedlarna men eftersom det ff är förpackat så får vi väl se under dagen och morgondagen.
berton: Jag har precis samma funderingar. jag har tagit en Massa mått på våra stommar & på ex vis ballingslös fronter och det verkar som det skulle passa . dock har ikeas bänkskåp ex: 1 liten & två olika stora lådor medans B har en liten & 2 lika höga fronter men om man flyttar insatsen så har jag kommit fram till att det skall funka TROR jag,, jag skall forska lite mer så jag
mikkat: http://www.ssi.se/tidningar/PDF/lockSSN_PDF/SSN_34_2003.pdf Och läs denna tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8477/15 , har själv en inductionshäll och skulle välja samma idag /M
Mayia: Vi har tänkt att ha en öppen hylla under väggskåpen (liggande) i vårt nya kök. Den köksleverantör vi bestämt oss för har inga snygga konsoller i sitt sortiment. Någon som har några tips? Vi vill ha konsoller som syns så lite som möjligt. Hyllplanet kommer vara i valnöt, bänskivorna blir svart granit och luckorna är vita. Hyllan är nästan 3 meter lång så det måste vara
RobinW: Hej, Jag har sedan ett år en kombo från Siemens med varmluft och mikro. Funktionen är helt ok, men mikron är inte den mest effektiva i världshistorien. Tydlig skillnad när man börjar värma välling hemma jämfört med borta.... Dessutom blir det ju lite svårare att göra rent än en ren mikro eftersom den har grillslingor i taket.
spliffan: kyl och frysen får ju helt klart jobba mera när det är värme intill men man har ju inte ugnen igång mer än 1h per dag max..
ikeahantverkaren: typ såhär http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=2&catalogId=10103&langId=-11&topcategoryId=15576&parentCats=15576*15720*15727&categoryId=15727&cattype=sub
il_duce: Nu sitter den monterad. Funkar mycket bra ... kokar upp vatten riktigt snabbt. Trodde inte att det skulle bli så stor skillnad som det blev. Snygg och stilren design. Enligt elektrikern som var här skulle det funka med 20A som jag har. Jag har inte hårdtestat den än .. kanske början skjuta säkringar om man kör hårt. Men den gamla spisen satt där och det gick ju bra. vi får se hur det
pappskallen: [quote author=Wester link=1167984435/0#9 date=1168090374] Ferrari e ju aldrig fel ;) Men angående diskmaskin så är det grymt bra om det går fort när man har fester och sådant. quote] Självklart, och då kör man ju med 30-min programmet ;) Kan däremot hålla med dig i hållbarhetsaspektet, men det hade nog inte räckt för att investera dyra pengar i någon industrivariant.........
orco: Någon som vet var man kan köpa en sockel till en kylfrys? Vår är för låg och det skulle se snyggare ut med en lagom hög sockel.
Åttioettan: [citat] Gjorde en ny skiss igår, där det är mer eller mindre exakt 80 cm mellan disk-spis. Går inte att få till det på bättre sätt utifrån rådande förutsättningar. :-/ Men som sagt, vi är "urban people" ... sällan vi bakar eller gör något mer avancerat än biff med ugnsbakade grönsaker hemma. Och brukar mest sitta vid matbordet och pyssla om det är något mer avancerat som ska
Robban63: Jag tycker köket var både fult och väldigt dåligt planerat. Svårjobbat, dålig harmoni i linjerna. Men smaken är ju som baken och huvudsaken är att du är nöjd ;)
Henriettae: chess - Det är ett stort projekt. :) Köpte förra sommaren ett trähus från 30-talet som inte är renoverat sedan 50-talet... Hitills har vi tagit fram alla trägolv, målat om alla väggar, målat om utsidan av huset, grävt ner en halvmeter i källaren och dränerat om utsidan av huset (fast det gjorde vi itne själva). De stora grejer som är kvar är att fortsätta jobbet i källaren,
Henriettae: Wow, vad snyggt jobbat! Starkt gjort att göra så mycket själva (ser det ut som i bloggen i alla fall) - och vilken inspiration om hur pass förändrat det kan bli!
ginnfilt: Ja kan även tipsa om att Elextrolux Home i Örebro säljer ut sina Sentens-kök, annonserna finns på Blocket.
jizzo: Kolla med någon firma som tillverkar måttbeställda luckor. http://www.google.se/search?hl=sv&q=K%C3%B6ksluckor&meta= Finns snygga och billiga :D
Jaol: [citat] Vi har köpt stommarna på IKEA.Men eftersom de tex inte har överskåp som passar till side by side kyl och frys.Så har min pappa (som är snickare) special gjort dessa.Nu har han iof gjort våra luckor också.Men om skåpet byggs efter luckmåttet så blir det säkert okey. Tror att det kan vara en bra lösning på problemet.
Farzan: [citat] En klassiker, ja, men lite förfelad tycker jag. Våra små har aldrig klättrat i lådor av den enkla anledningen att det är så lätt att putta dit en stol att klättra på...de har de gjort sedan ettårsåldern. Det enda sättet att göra ugn och häll säkra för små barn är, anser jag, att inte låta barnen vistas obevakade i köket när de är på. Och att de har funktioner som
yens: Det har du helt rätt i, faktum är att det egentligen är ett öppet skåp av täcksidor, men det var enklare att rita så här :) Det andra är inte riktigt spikat ännu, det beror en hel del på EXAKTA köksmått, vi har ju bara ritningar att gå på, och är det något jag har lärt mig så är det att rum inte ser ut som på ritningarna... Det kan skilja några cm hit och dit... Tack för
Farzan: [citat] Nja, nästan...jag gick och mätte det där rätt noggrannt av diverse anledningar...IKEAs luckor verkar genomgående vara 1/2 cm mindre (på både bredden och höjden) än stommarna.
Pysslarn: 30 000 kr kan man göra mycket för, t ex en semesterresa när köksrenoveringen är klar. ;) Har för tillfället ett Ballingslöv-kök i ek, finfin kvalitet. Bl a är stommarna ekmönstrade invändigt vilket ju ser trevligt ut men inte tänker jag på det när jag tar ut kaffekopparna... Har tidigare renoverat en lägenhet och valde IKEA-kök. Helt OK kvalitet till en bråkdel av vad
cx: Jag hade tänkt att sätta panel och väv i köket. Skulle vilja ha lite tips o bilder på vilka färgkombinationer man kan tänka sig. Hur högt brukar man låta panelen gå? (230 i takhöjd) Köksluckor och vitvaror är vita.
Martin_Blomberg: [citat] Ja skulle jag säga. Du kan alltids få in vitvarorna i antingen standardskåpstomme från nån tillverkare eller så kan du anpassa en stomme själv med noggrannhet och cirkelsåg. Eller be nån snickare anpassa stommen. Fråga i Home butiken vilka mått vitvarorna du spekulerar i har och kolla på olika kökstillverkares hemsidor om måtten passar.
halloy: Ser ju väldigt snyggt ut men glas är nog det absolut sista jag skulle vilja ha som bänkskiva i ett kök. Varför? Jo, det slamrar väldigt om härda material. Tappar du en tallrik så ringer det i örenen en bra stund. Sen har vi problemet med glas och smuts. Glas SUGER ÅT SIG fingeravtryck, skit och allt som går ger smutsiga avtryck. Sen har vi ju hållbarhetsaspekten. Kan tänka mig att
fresve: Tack! Det funkar, precis som ni sade i 3D, bara o dra ner mot bänken. Krånglade lite, men om man väl har fått ner den mot en bänk så kan man ju flytta runt på skåpet i 2D, och dessutom kopiera/klistra in flera skåp från det första man fått ner. :)
ankan35: Inbyggnadsugnarna blir varmare framtill än de vanliga som har ventilation bak. Lagar man mycket mat med spis och igång ugn samtidigt och man är känslig för värme ska man nog ha en vanlig spis. Annars är inbyggnadsugnarna snyggare och lättare att hålla rent.
mikkat: OK, då finns det väl det. Bland de som har störst utbud av laminat är väl http://www.lgcoll.se/ ,finns på bla www.sigro.se De har en 4-5 olika Ek-laminat modeller /M
hempularen: För fläktens skull så är ju ut genom väggen det bästa alternativet. Men om du går ut genom väggen så bör du ta reda på av den lokale sotaren vad som gäller. Olika sotare verkar tolka reglerna olika. Om fasaden är av brännbart material så skall röret gå ut en viss sträcka från fasaden (har för mig 30cm), dessutom får det inte finnas något brännbart ovanför utblåset typ