Eftersom jag fick så bra respons på mitt förra förslag prövar jag att lägga ut min nya plan för köket. Jag har skippat högskåpet och håller med om att det känns mycket öppnare och att det blir mycket mer arbetsyta. Nederdelen av köket är jag nöjd med, men vad gäller överskåpen känns det lite stelt och enformigt. N¨ågon som har förslag på hur jag skulle kunna göra det lite roligare?
Jag förespråkar absolut överskåp upp till taket!! Om du tycker att det blir tråkigt kan du ha smala liggande skåp, kanske med vitrinlucka, underst, och sedan de andra skåpen över.
/Elin
/Elin
klart bättre utan högskåp, däremot instämmer jag med resten, absolut minst 92-överskåp, alternativt dubbla 70 eller 92 med ligganande ovanpå, den ytan hade jag definitivt velat använda i ett så pass litet kök.
Däremot har jag en annan grej jag hade ändrat, jag tycker ett 80-diskbänksskåp känns onödigt i det lilla köket, jag hade hellre tagit ett 60 och sedan två lådhurtsar á 50 cm (med tre lådor) eller en 40 och en 60 istället för den 80 du har idag. Om det är en diskmaskin du har längst till vänster tycker jag inte du behöver mer än 1,5 ho (och då räcker 60 diskbänksskåp)
Till sist det där med passbitarna, om det inte är så att du har tagit höjd för det så måste du offra en dm i bredd för att kunna öppna lådor och skåp ordentligt.
Däremot har jag en annan grej jag hade ändrat, jag tycker ett 80-diskbänksskåp känns onödigt i det lilla köket, jag hade hellre tagit ett 60 och sedan två lådhurtsar á 50 cm (med tre lådor) eller en 40 och en 60 istället för den 80 du har idag. Om det är en diskmaskin du har längst till vänster tycker jag inte du behöver mer än 1,5 ho (och då räcker 60 diskbänksskåp)
Till sist det där med passbitarna, om det inte är så att du har tagit höjd för det så måste du offra en dm i bredd för att kunna öppna lådor och skåp ordentligt.
Hej, tack för svaren. Vad gäller passbitar tror jag att det är lugnt, jag har 10 cm tillgodo på planen (passbitarna vägrade hamna på rätt plats med IKEAs program, så jag skippade dem).
Tanken är att jag ska skicka upp överskåpen en bit mot taket och klämma in ett öppet hyllplan i mellanrummet (jag fixade inte detta heller i IKEAs program). Ska testa hur det ser ut med 92-skåp också, i alla fall på en del av skåpen. Tack igen!
Tanken är att jag ska skicka upp överskåpen en bit mot taket och klämma in ett öppet hyllplan i mellanrummet (jag fixade inte detta heller i IKEAs program). Ska testa hur det ser ut med 92-skåp också, i alla fall på en del av skåpen. Tack igen!
Elementet sticker inte ut alls, det sitter under fönsterbrädet. Kanten på fönsterbrädet har jag i ritningen angett som vägg eftersom det sticker ut ca 5 cm från den egentliga väggen (djupa fönsternischer). Och ja, jag har planerat en diskmaskin längst till vänster (ska bli lyxigt att slippa handdiska!).
Klicka här för att svara
