14 475 läst ·
12 svar
14k läst
12 svar
utan handtag
Ar ute efter att hitta tryckknappar for mitt nya IKEA kok samt garderober. Jag vill ha en clean look utan massa handtag, darfor undrar jag om ni vet vart man kan kopa dessa pop-up knappar dar man trycker mot stommen for att oppna/stanga.
Sen undrar jag ocksa vart man kan fa tag pa svarta spottar for infallnadstak?
Sen undrar jag ocksa vart man kan fa tag pa svarta spottar for infallnadstak?
Tänk bara på att ni kommer få torka fingeravtryck...hur mycket som helst.....när ni saknar handtag. Annars har jag samma smak och skulle gärna ha handtagslöst för den cleana lookens skull. Tjejen vill dock ha handtag så så blir det.
Vi har inga handtag på våra köksskåp, inte heller på några garderobs- eller skåpdörrar, fungerar utmärkt och är mycket snyggt. Det är rent nonsens att man får torka en massa fingeravtryck. Tvärtom vill jag påsta att det är mycket enklare att torka av en slät yta istället för att torka av, runt, på i ett handtag där kladd fastnar mycket mer. Dessutom kan man öppna underskåpsdörrarna genom att trycka till med knät, praktiskt när man har blöta händer eller vill slänga skräp i sopkorgen.
Vår utkastare(tryckpushgrejen) och fångare (sitterinfälld i luckan) är ett märke som heter Salice. Du hittar dem bl.a. hos www.thuressontrading.com . Tänk på att man måste ha gångjärn som passar till sådana här "push"-trycken.
Vår utkastare(tryckpushgrejen) och fångare (sitterinfälld i luckan) är ett märke som heter Salice. Du hittar dem bl.a. hos www.thuressontrading.com . Tänk på att man måste ha gångjärn som passar till sådana här "push"-trycken.
Vid ett besök hos en köksfirma avrådde de bestämt att köra handtagslöst, och tycker mig har läst tidigare trådar om att det blir besvärligt. Firman kanske bara ville kränga handtag, eller så är det bara en vida spridd myt att det skulle bli smutsigt. Kan hålla med att det blir betydligt enklare att torka av ytan när det inte siter handtag ivägen.Hemmakatten skrev:Tvärtom vill jag påsta att det är mycket enklare att torka av en slät yta istället för att torka av, runt, på i ett handtag där kladd fastnar mycket mer.
Vår utkastare(tryckpushgrejen) och fångare (sitterinfälld i luckan) är ett märke som heter Salice. Du hittar dem bl.a. hos www.thuressontrading.com . Tänk på att man måste ha gångjärn som passar till sådana här "push"-trycken.
Hemmakatten skrev:
Vilken tillverkare har det?
Det senaste jag hörde om saken var att Blum och dom större tillverkarna inte hade någon lösning som funkar i det långa loppet. Öppningsmekanismen och gångjärnen belastar varandra vilket tydligen leder till att gångjärnen till slut ger upp.
Vi hade hört samma sak, dvs.att det skulle bli besvärligt med kladd och att ytskiktet skulle slitas ned på luckorna mm. Har i alla kök vi haft tidigare haft handtag, men detta handtagslösa är suveränt! Nu har vi i kök, tvättstuga och badrum vita MDF-lackerade luckor och en lång förvaringsvägg i valnöt (ej laminat). Bl.a. är kylskåpsdörrar (på dem har vi handtag
) och skafferidörrarna (högskåp) i oljad valnöt. Där kan möjligtvis synas nån liten fettfläck ibland, men det tyder snarare på att det är dags att olja in luckorna igen. både i det vita målade köket och i valnötsväggen har vi utdragnbara lådor utan handtag.
Det som kan vara lite problem med är att det är mycket viktigt att justera in luckorna rätt, dvs. så att utkastare och fångare tar i varandra. På högskåpen har vi fått efterjustera ett par gånger.
Huruvida ytskiktet slits med tiden får vi väl se. Däremot vet jag från tidigare gamla kök att det med årens lopp gärna blir fult vid hålen för handtagen både på ut- och insidan av luckan.
Det som kan vara lite problem med är att det är mycket viktigt att justera in luckorna rätt, dvs. så att utkastare och fångare tar i varandra. På högskåpen har vi fått efterjustera ett par gånger.
Huruvida ytskiktet slits med tiden får vi väl se. Däremot vet jag från tidigare gamla kök att det med årens lopp gärna blir fult vid hålen för handtagen både på ut- och insidan av luckan.
Vi köpte vårat kök mm från ett litet kökssnickeri som gör ca 70 kök per år, alltså ingen av de stora välkända kökstillverkarna. När vi hade första kontakten för knappt två år sedan ville de inte sätta push-trycken på högskåpen eftersom de menade att det inte fanns några som fungerade bra på högskåp. Men ett par månader innan skåpen tillverkades så hade det kommit nya trycken som klarar högskåp, vilket är vad vi har nu. Dessa är av märket Salice som jag skrev om tidigare. Gångjärnen är också av märket Salice. Om du går inpå sidan jag länkade till ovan, så ser du att det finns 'miljoner' med olika gångjärn och push-trycken. Det är en hel vetenskap verkar det som. Exakt vilka av alla dessa gångjärn vi har vet jag inte så här på rak arm.
Vilka av de stora kökstillverkarna som kan tillhandahålla detta vet jag tyvärr inte.
Vilka av de stora kökstillverkarna som kan tillhandahålla detta vet jag tyvärr inte.
Någon mjukstängning av luckorna har vi inte. Tror inte det fungerar med tryck-funktionen. På lådorna har vi som sagt inte tryck-funktionen. Vi sticker in handen ovanför lådorna i en list och drar ut dem på vanligt sätt. På lådorna har vi mjukstängning. ser egentligen ingen vits med tryckfunktion på lådor. Som det är nu ger man lådorna en liten "knuff" och så åker de in av sig själva.
Har sett att man kan få elektrisk öppning av lådor av push-open typ, man trycker till lådan lite så glider den ut. 12v-system. rackarns coolt !
Pratade med min kökstillverkare om det systemet. Han hade levererat ett kök i "normal" storlek, då kostade det ca 15´000 kr extra, ifall någon är intresserad av en sådan finess....pappskallen skrev:
ok..kollade med thuressonontrading...dom skulle ha strax över 2000 för denna pushfunktion till 8 köksluckor+7 garderobsluckor. Prisvärt?
Funkar det verkligen att ha pushfunktion på 100 cm breda garderober (236 cm höga) om de saknar mittstomme mellan dörrarna?
Funkar det verkligen att ha pushfunktion på 100 cm breda garderober (236 cm höga) om de saknar mittstomme mellan dörrarna?
Klicka här för att svara