Jag behöver tips på bra vitvaror. Det jag behöver är: Induktionshäll 60cm med booster och diskmaskin tystgående med rostfri antifingerbehandlad lucka. Vad är bra/dåligt?

Jag skulle föreslå att du tittar på Miele. Miele står ofta som testvinnare i Råd & Rön, inte minst pga sina generösa garantier och erkänt höga kvalitet, men har en stor nackdel - de är oftast bland de dyrare alternativen. Sen måste man ju kolla varför R&R tyckte att produkten var bäst, det kan ju vara pga någon egenskap som man själv inte prioriterar.

Vi skaffade först Electrolux-diskmaskin, men blev väldigt besvikna på det dåliga utrymmet i diskmaskinen (svårlastat och trångt). Vi tyckte detta var mycket konstigt eftersom vår förra Elctorolux-maskin var stor och lättlastad. Det verkar som att Electrolux utveckling går åt "fel" håll. Den nya maskinen var betydligt sämre än den förra med tio år på nacken. Vi bytte därför till Miele som visade sig vara mycket bättre. Eftersom vi skulle renovera hela köket så tog vi det strategiska beslutet att hoppa av vår Electrolux-beställning och byta ut samtliga köks-vit-varor mot Miele istället. Något vi ännu inte behövt ångra.

När det gäller induktionshällen, borde det spela mindre roll vilket fabrikat/modell man väljer, utan det är snarare andra saker som spelar roll - mått (djup, bredd) och vad man i övrigt har för krav på sin häll. (Och ja, vi valde Miele här också).

Även om vitvarorna är behandlade från början, så behöver man bättra på skyddet med jämna mellanrum. Det finns produkter som "åter-fettar" in ytorna så att de inte lika lätt blir fingeravtryck. Dessa produkter köper man hos vitvaruhandlaren.

Utifrån egen erfarenhet och delvis andras så blir det lätt att man favoriserar ett visst märke när man står inför valet att skaffa nytt.
Vi ska byta samtliga vitvaror plus tvätt och tork men olika handlare har sina favoriter baserat på vad som finns i sortimentet. Så att fråga på ett dussin butiker var ganska meningslöst. Även om det nu fanns de som kunde erbjuda i nästan alla tillverkare av vitvaror, så framhöll man förmodligen de produkter som gav mest täckningsbidrag/vinst och som fanns hemma på lager.

Frågan är, kan man lita på säljare och marknadsföringen? Olika tester är bra men kan också vara lite vilseledande beroende på vem som har utfört "bäst i test" och hur. När det sedan gäller mycket modern teknik som induktionshällar, mikrovågs ugnar och liknande, så inbillar jag mej att det är kanske samma underleverantör/tillverkare som säljer sina halvfabrikat till de kända märkena, för någon större inre skillnad verkar det inte vara .

Vi har haft tur med några produkter genom året som aldrig krånglat och valet blir då lätt att köpa nya varor från samma tillverkare, medan man undviker andra märken bara för att man har haft otur med just dess.
Att handplocka det bästa ur varje kategori kan ju vara ett sätt, men då blir tanken med enhet i designen lidande. Egen och vänners erfarenhet vinner i längden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.