Var till en säljare igår och kollade på spis och fick mig en liten överraskning. Vill köpa en fristående spis med induktion men problemet är att jag bor i lägenhet och har 1-fas. Vi bläddrade i lite olika produktblad i affären och dom som finns i 230v behöver 3x16A, 2x20A eller 1x25A, men jag har bara 1x20A till spisen. Hur mycket jobb och vad skulle kostnaden bli att fixa 1x25A till spisen?

Eller skulle det fungera bra att köra med 1x20A? Försäljaren påstod att det skulle fungera bra så länge jag inte kör ugn och alla plattor på högsta effekt, och det har jag ändå aldrig gjort nån gång.

Det är nog som säljaren säger att det skall fungera om allt inte är uppskruvat till max
Om du bor i ett äldre hyreshus kan det nog bli problem att få 25A då ledningarna inte är dimensionerade till detta
Det värsta som kan hända är att säkringen ryker om det blir för mycket ström

Oki, har automatsäkringar så det är ju bara trycka på en knapp ifall det skulle slå ifrån. Fast det är ju inget man vill hålla på med varje gång man lagar mat.

Hur mycket kräm kan jag få fram till spisen med en 20A säkring som det är nu? På spisen jag kollat är anslutningseffekten 10500 W, och hällzonerna är fördelade 2,2, 1,8, 1,8, och 1,4 kW. Så ugnen borde få <3,3 kW

Det ser illa ut om man räknar på det I=P/U I=Ampere P=Effekt U=Volt
P=10500 Watt / U=230 Volt ger 45,65 Ampere
Du kan ju inte köra i halvfart ens :(
Nu använder man väl inte spisen på det sättet, men nog är det i underkant

Ja det låter ju väldigt lite, fast det står i specen till spisen att den ska gå att köra på en 25A i 230V så om dom värderna stämmer är ju det också väldigt lite. Får nog ringa till Siemens och höra vad dom säger.

Ingen som har provat köra med en 20A säkring?

Vi har visserligen valt att ha ugn och spis separat, men har bara en 20 A säkring som de båda delar på. På drygt ett år har det bara hänt en gång att säkringen har gått, lustigt nog när jag skulle göra mat bara till mig själv...

Då när säkringen gick hade jag 3 plattor på hög effekt, 7-9 på en skala till 9, och ugnen på snabbuppvärmning. Men annars lagar jag ganska så avancerad mat när jag bjuder hem folk, och alltid många rätter på gång samtidigt men säkringen har som sagt inte smällt någon annan gång. Men visst, jag är ganska lugn och tar god tid på mig i vanliga fall när jag lagar mat. Lagar man ofta mat på det viset nu när jag drog säkringen där allting skulle göras samtidigt, morötter och potatis skulle koka upp samtidigt som jag skulle steka en spätta och hade ugnen på snabbvärme för att spättorna skulle få bli klara i ugnen, då ska man kanske tänka sig för innan man kopplar in en 25 A spis när man bara har en säkring.

Ett alternativ kan annars vara också att prata med föreningen om att dra in 3-fas. Det är flera som har gjort det i min förening. Men det får man bekosta själv och vår vaktmästare sa att det skulle kosta drygt 10 000 med byte av grejer och nya ledningar upp till min lägenhet. Annars är det många som kör 2 gasplattor och två elplattor tillsammans med varmluftsugn.

Tack för svaren!
Dra in 3-fas känns inte så lockande för dom pengarna, kanske om jag byggde om hela köket, då blir det inte en så stor summa i sammanhanget. Men jag har precis köpt lägenheten och köket är snyggt och jag gillar det och det enda som ska bytas är den uråldriga spisen. Så inbyggnad och en variant med gas och el fungerar ju inte riktigt.

Känns som jag köper en och ser hur det går, tror inte det kommer bli något större problem och möjligheten finns ju att uppgradera till 25A i framtiden isåfall.

Hur kan man veta om dom framdragna ledningarna klarar 25A eller inte? och ungefär vad skulle kostnaden bli att uppgradera till 25A om jag måste byta ledningar och vad går det på om ledningarna redan klarar 25A?

kokkelimokk skrev:
Var till en säljare igår och kollade på spis och fick mig en liten överraskning. Vill köpa en fristående spis med induktion men problemet är att jag bor i lägenhet och har 1-fas. Vi bläddrade i lite olika produktblad i affären och dom som finns i 230v behöver 3x16A, 2x20A eller 1x25A, men jag har bara 1x20A till spisen. Hur mycket jobb och vad skulle kostnaden bli att fixa 1x25A till spisen?

Eller skulle det fungera bra att köra med 1x20A? Försäljaren påstod att det skulle fungera bra så länge jag inte kör ugn och alla plattor på högsta effekt, och det har jag ändå aldrig gjort nån gång.
Vad har du för lösning i dagsläget?

I min förra lägenhet fanns det bara enfas men då var det gasugn och gashäll. Tänkte renovera köket och då hade det blivit gashäll + elugn, tveksamt om ens det hade räckt.

Jag matar idag min Induktionshäll med 2x16A och ugnen med 1x16A.

2x16x230 = 7360W, hällen har en märkeffekt på 7,2 kWh.
Jag kan köra booster på två zoner samtidigt, då får jag 2,8 kWh på varje zon. Totalt alltså 5,6 kWh rätt in i kastrullerna. Med 1x20A har du ju max 4600 W i uttag, visst kan det gå mer stundtals men det känns ändå som att enfas är lite klent för induktionshäll + ugn.

Kommer en installatör ens att koppla in det? Det lär ju inte vara godkänt att ansluta saker med en märkeffekt på 10,5 kWh när man egentligen bara har tillgång till hälften, i bästa fall.

kokkelimokk skrev:
Tack för svaren!
Dra in 3-fas känns inte så lockande för dom pengarna, kanske om jag byggde om hela köket, då blir det inte en så stor summa i sammanhanget. Men jag har precis köpt lägenheten och köket är snyggt och jag gillar det och det enda som ska bytas är den uråldriga spisen. Så inbyggnad och en variant med gas och el fungerar ju inte riktigt.
Först pratade du om fristående och nu om inbyggnad?

Jag har sett fristående med kombinationen gashäll + elugn. Gäller det inbyggnadsprodukter så är det ju inga som helst problem att få till den kombinationen, kanske det bästa?

Stenback skrev:
Först pratade du om fristående och nu om inbyggnad?
Ska ha fristående INTE inbyggnad. Skrev: "Så inbyggnad och en variant med gas och el fungerar ju inte riktigt".

Idag har jag en vanlig gammal electrolux med 4 kokplattor, standardspisen så att säga.

Jo effekten jag får ut ur 20A låter ju väldigt lite. Men det gör ju 25A också och det ska ju fungera enligt Siemens så jag vet inte riktigt hur dom räknar. Och Cockaby verkar ju kunna köra som vanligt med samma uppsättning.
Har kollat på lite andra spisar nu för att jämföra och även spisar utan induktion ska ju ha över 10 kW så det skulle ju inte göra någon skillnad att köpa utan induktion heller.

Hur det ska kopplas in har jag inte funderat på, har en kusin som är elektriker som kanske kan hjälpa mig. Första problemet är att hitta en spis jag kan köpa.

Cockaby: Har du provat någon annan induktionshäll? Märker du isåfall någon skillnad i effekt mellan att köra med 20A och maximal effekt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.