Hej på er och tack först och främt för ett strålande forum. Vad skulle man göra utan alla dessa underbara människor på byggahus.se 
Nu till allvaret, köket ska ut, badrum ska rivas och en vägg ska tas ned för att göra plats för vårt nya större kök (som dock fortfarande inte blir tillräckligt stort för att hysa matplats, detta löser vi i vardagsrummet, som också är entrén till köket).
Vi har ritat, suddat och ritat om ett antal gånger och nu tror vi att det börjar sätta sig lite. Ni får gärna kika på bilderna och kommentera vår lösning. Om ni undar över något så är det bara att fråga. Man blir lite blind när man själv vet exakt hur sakerna ser ut idag. Men det vi undrar mest över är nog antalet överskåp, vi har tänkt oss att ha ett flertal öppna hyllor istället både på väggen där diskbänken är samt brevid fläkten.
Just där jag skrivit om en upphöjd barskiva så är det alltså en sådan lösning som jag sett på IKEA några gånger där de höjer upp en mindre skiva (typ 20-30cm djup). Den sitter kanske 15-20 cm upp och lite utanför den stora nedre. Hajjar ni?
Nu till allvaret, köket ska ut, badrum ska rivas och en vägg ska tas ned för att göra plats för vårt nya större kök (som dock fortfarande inte blir tillräckligt stort för att hysa matplats, detta löser vi i vardagsrummet, som också är entrén till köket).
Vi har ritat, suddat och ritat om ett antal gånger och nu tror vi att det börjar sätta sig lite. Ni får gärna kika på bilderna och kommentera vår lösning. Om ni undar över något så är det bara att fråga. Man blir lite blind när man själv vet exakt hur sakerna ser ut idag. Men det vi undrar mest över är nog antalet överskåp, vi har tänkt oss att ha ett flertal öppna hyllor istället både på väggen där diskbänken är samt brevid fläkten.
Just där jag skrivit om en upphöjd barskiva så är det alltså en sådan lösning som jag sett på IKEA några gånger där de höjer upp en mindre skiva (typ 20-30cm djup). Den sitter kanske 15-20 cm upp och lite utanför den stora nedre. Hajjar ni?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ser ingen diskmaskin, om det är med en, ska ni inte ha den lite upphöjd isåfall?
Har en på golvet idag, det vill jag inte ha i kommande kök.
Ni verkar inte ha några överskåp över diskhon, det vill jag inte heller ha, de är ivägen jämt och ständigt.
Har en på golvet idag, det vill jag inte ha i kommande kök.
Ni verkar inte ha några överskåp över diskhon, det vill jag inte heller ha, de är ivägen jämt och ständigt.
Hej, vi har placerat ett skåp för diskmaskin och det är det skåpet som är under avställningsytan för diskhon. Så det blir lite svårt att ha den upphöjd där tyvärr. Men vi ser ingen annan lösning där vi kan ha den upphöjd heller så vi får nog köra en golvvariant där.Snailman skrev:
Nej, inga överskåp ovanför diskhon, eventuellt några öppna hyllor bara men inga skåp
Det är väldigt mycket skåp och väldigt mycket bänkskiva. Hur många är ni i familjen egentligen och hur mycket prylar har ni? Jag tycker mig märka att folk planerar större och större kök med mer och mer skåp. Förvaringsutrymme är bra att ha, men hur mkt behöver man egentligen. Titta på ert nuvarande kök och räkna efter hur mkt skåp ni har och hur mkt mer ni behöver. Tänk på hur litet ett restaurangkök är, där lagas ändå väldigt mycket mat.
Jag tycker att ni borde kunna få in nån liten frukosthörna eller åtminstone en uppfällbar skiva/bord där man kan ta en kopp kaffe. Vi hade tidigare ett ganska stort kök (inte alldeles optimalt planerat) där vi hade frukostbord (litet matbord). Alla andra måltider åt vi i matrumsdel i vardagsrummet, men just att kunna sitta ner o ta det där snabbfikat medans man lagar mat är värdefullt.
Jag tycker att ni borde kunna få in nån liten frukosthörna eller åtminstone en uppfällbar skiva/bord där man kan ta en kopp kaffe. Vi hade tidigare ett ganska stort kök (inte alldeles optimalt planerat) där vi hade frukostbord (litet matbord). Alla andra måltider åt vi i matrumsdel i vardagsrummet, men just att kunna sitta ner o ta det där snabbfikat medans man lagar mat är värdefullt.
Kan man få lite mått på rummet? Hur har ni tänkt er med kyl/frys och mikro?
Visst kan du det, jag har lagt upp fpf-filen på min hemsida så du kan ladda ner den, den innehåller måtten och det köket som du sett på bilderna.screamin-daemon skrev:
Tänkt dock på att väggen som är till vänster om kyl&frys placeringen (alltså till vänster om högskåpet) är entrén till köket.
Här ligger filen http://www.knecke.nu/IKEA_Kok.fpf
Hej, tack så mycket för de utförliga kommentarerna. Som läget är just nu så består köket av ungefär hälften den där ytan som är på ritningarna, vilket gör att man kan räkna skåpen på en handHemmakatten skrev:Det är väldigt mycket skåp och väldigt mycket bänkskiva. Hur många är ni i familjen egentligen och hur mycket prylar har ni? Jag tycker mig märka att folk planerar större och större kök med mer och mer skåp. Förvaringsutrymme är bra att ha, men hur mkt behöver man egentligen. Titta på ert nuvarande kök och räkna efter hur mkt skåp ni har och hur mkt mer ni behöver. Tänk på hur litet ett restaurangkök är, där lagas ändå väldigt mycket mat.
Jag tycker att ni borde kunna få in nån liten frukosthörna eller åtminstone en uppfällbar skiva/bord där man kan ta en kopp kaffe. Vi hade tidigare ett ganska stort kök (inte alldeles optimalt planerat) där vi hade frukostbord (litet matbord). Alla andra måltider åt vi i matrumsdel i vardagsrummet, men just att kunna sitta ner o ta det där snabbfikat medans man lagar mat är värdefullt.
Jag tycker personligen att ritningen inte gör sig rättvis då det ser väldigt stort ut och med väldigt mycket skåp. Dock, eftersom vi försökt hålla ner antalet väggskåp för att få köket mer luftigt samt öppnar mer möjligheter för öppna hyllor så tycker jag inte att det blir för mycket bänkskåp. Istället för ett skafferiskåp så ryker nog två stycken bänkskåp med lådor för detta ändamål.
Du får hemsk gärna ta en titt på ritningen som jag länkade till i ett tidigare inlägg och se om du kan komma med nåt förslag. Vi tar tacksamt emot ALLA förslag, känns som att man aldrig kan hitta den perfekta lösningen
Någon form av matplats/frukosthörna vore ju fint att ha med jag har svårt att se att det får plats någonstans utan att det stjäl nödvändigt utrymme mellan väggarna/bänkskivorna
Jag testade lite med Ikea planeringsverktyg....
Det du skrev med L format barskiva fattade jag inte riktigt syftet med. Jag menar det blir väl bara en hylla?
Hur som helst jag ändrade en del på köket, kanske det kan ge några ideer. Jag tog även 92cm väggskåpför ni hade ju valt 233 högskåp.
Det du skrev med L format barskiva fattade jag inte riktigt syftet med. Jag menar det blir väl bara en hylla?
Hur som helst jag ändrade en del på köket, kanske det kan ge några ideer. Jag tog även 92cm väggskåpför ni hade ju valt 233 högskåp.
Hej, tack så mycket för idéerna.screamin-daemon skrev:
Lite kommenarer:
Ja den L-formade barskivan blir bara som en hylla men där den sitter (och där du placerat högskåpet för ugn/mikro) är tanken att det inte ska vara något vägg. Alltså, mellan väggen för fläkten och murstocken så kommer det vara helt öppet för att få lite mer öppen lösning. Man ska inte kunna gå in i köket där men dock kunna stå vid bänken och kallprata lite med den som lagar maten.
Just det där med 70cm's överskåp gjorde vi med flit, tycker det är snyggt när det är olika höjd på vinstället och vitrinskåpen. Då blir det inte så raka linjer hela vägen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




