6 505 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Folie - bara skit, eller?
Vi har siktat in oss på ett Lidingökök från IKEA. Det har lackade luckor. Nu saknar jag vissa detaljer i IKEAs sortiment (snedställt avslutningsskåp samt lådhurtsar i vissa mått) och har därför börjat kika på andra. Fast det får inte bli så mycket dyrare... Har förstått att Kvik ligger bra till prismässigt, och har där hittat ett kök (Rimini) som är snarlikt IKEAs Lidingö. Problemet är bara att dessa luckor är gjorda av folierade plattor. Det låter billigt och mindre bra! Vad har ni för erfarenheter?
IKEA har i sitt sortiment en folierad lucka, ÄDEL, som påminner en del om Lidingö fast Ädel är rakare och mindre arbetad. Denna är dock något dyrare än Lidingö. Jag hade väntat mig att folierat skulle vara billigare...
Åsikter och erfarenheter önskas!
IKEA har i sitt sortiment en folierad lucka, ÄDEL, som påminner en del om Lidingö fast Ädel är rakare och mindre arbetad. Denna är dock något dyrare än Lidingö. Jag hade väntat mig att folierat skulle vara billigare...
Åsikter och erfarenheter önskas!
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Nu finns det reoligen olika kvalitée av folie, men det jag hört som man kanske inte tänke på i fördta läget, är att det kan bli missfärgat och krympa om det utsätts för värme ex. i närheten av ugnen. Jag tycker att när man ser kök eller möbler med folie som har några år på nacken så finns det ofta väldigt fula skador. Dvs om det blir en skada så ser den värre ut om ytan är folierad.
Just av den anledningen föredrar jag själv rena trädetaljer, de slits vackrare än både folie och täcklackade ytor.
Just av den anledningen föredrar jag själv rena trädetaljer, de slits vackrare än både folie och täcklackade ytor.
Jag har pratat med IKEA om detta och de säger att ädel har folie och sen är den även lackad. Ädel är gjort mycket snyggare än t.ex. abstrakt är.
Det största problemet med folie är väl att det är mycket svårt att reparera om det får en skada som tidigare nämnt.
Läser man på Ikea.se står det bara folie även på Ädel..... Jag vet inte vad man ska tro, Ikea verkar inte ha jättekoll på vilke som är folie och vilke som är lackade. 2 säljare på Ikea Älmhult påstod ,att de var lackade, medan 2 på deres kundtjänst säger folie och folie plus lack.
Ett bra tip: Gör dit eget kök med köksplaneringsverktyget, de som jobbar på ikea är helt värdelösa!
Det största problemet med folie är väl att det är mycket svårt att reparera om det får en skada som tidigare nämnt.
Läser man på Ikea.se står det bara folie även på Ädel..... Jag vet inte vad man ska tro, Ikea verkar inte ha jättekoll på vilke som är folie och vilke som är lackade. 2 säljare på Ikea Älmhult påstod ,att de var lackade, medan 2 på deres kundtjänst säger folie och folie plus lack.
Ett bra tip: Gör dit eget kök med köksplaneringsverktyget, de som jobbar på ikea är helt värdelösa!
Klicka här för att svara
