J
Hej
Jag har köpt en ny ekskiva till mitt kök. Skivan är av oljad ek och är 1 meter lång.
När jag lade skivan på lådorna som den skall ligga på; upptäckte jag att skivan är välvd på längden!
I byggvaruhandeln jag köpte skivan låg den underst i en mycket stor hög skivor med olika pallar mellan. Jag tror den pressats till den form den har.

Frågan är nu vad jag skall göra?

Går det lägga tyngder på skivan och pressa tillbaka den?
Om jag gör det, finns det inte risk att jag knäcker skivan?
Det rör sig om en differens på 2-4 mm på mitten.

Jag har redan varit i bygghandeln och kostnadsfritt fått en ny skiva pga att den blev för kort första gången. Så jag känner inte för att åka dit igen och klaga.

Dessutom var jag så otroligt dum när jag sågade skivan, jag lyckades göra små flisor i kanten. Sågade från fel håll... Det är inte värre än att det går att sandpappra ned ett par mm för att få bort det, men om någon har förslag på något annat tillvägagångssätt är jag idel öra.

Använd inte den skivan. Den har blivit välvd då de limmade ihop stavarna utan att ha torkat dem tillräckligt innan.
Det är bara att åka tillbaka och få en ny. Det är fabrikationsfel så det stänker om det.

Om du skall hålla på att pressa tillbaka skivan så kommer du bara att utsätta limfogarna mellan staven för extra belastning med påföljd att limmet efter ett tag kommer att spricka. Detta sker när luftfuktighet och temperatur förändras (läs ändring av årstider).

Nästa gång du skall såga så sätt en tejpbit där snittet kommer att vara, detta förhindrar uppflisning.
Vilken typ av såg använder du? Sticksåg, cirkelsåg eller annat?

J
Cirkelsåg med ny klinga. Andra sidan var hur fin som helst o utan flisor.
Tror du att de går med på att det är ett fabrikationsfel?
Jag känner mig som en jobbig kund redan, de kommer säkert bli tokiga när de ser mig för tredje gången :(

Tänk om man hade en jättestor planhyvel...

Du skrev: Jag har redan varit i bygghandeln och kostnadsfritt fått en ny skiva pga att den blev för kort första gången. Så jag känner inte för att åka dit igen och klaga.

Var det ditt fel att den blev för kort? Det är ju ingen bra service, att ge dig en kass skiva istället. Det kommer inte att bli bra med denna. Ner och klaga!

J
Det var mitt fel att den blev för kort, och de sågade min nuvarande skiva ur samma längd som den första. De har säkert 10 likadana skivor på hög, så risken är ganska stor att jag får en lika böjd igen.

Det är synd för jag är verkligen jättenöjd med skivans utseende i övrigt.

Dvs. då hade det också varit fel på den första bit du fick.
Gå ner och prata med dem. Säg att du har varit nöjd med deres service, men tyvärr är det fel på denna skiva. De kan ju klaga till producenten, så det kommer inte kosta dem nåt.

jostmart skrev:
Cirkelsåg med ny klinga. Andra sidan var hur fin som helst o utan flisor.
Tror du att de går med på att det är ett fabrikationsfel?
Jag känner mig som en jobbig kund redan, de kommer säkert bli tokiga när de ser mig för tredje gången :(

Tänk om man hade en jättestor planhyvel...
Föreslår att du pratar med dem och hävdar fabrikationsfel. Om de inte godtar detta så ber du om förklaring till hur träskivan kunde bli buktig pga nåt som du har gjort. Sedan postar du den förklaringen här och vi kommer snabbt att hitta motargument till deras förklaring. (Jag utgår från att du inte förvarade skivan först i badstun med värme på, sedan i oupvärmd garage och slutligen i en fuktig källare...)

Håller med föregående talare om att detta inte kostar butiken nånting. De reklamerar den i sin tur till leverantören.

Överhuvudtaget är det så att vid köp av byggmaterial i allmänhet och trämaterial i synnerhet så måste man kolla och dubbellkolla att det inte är fel på sakerna. Tänk på att vana kunder plockar ut de bästa skivorna först och kvar blir de som är sämsta/buktiga/uppflisade/transportskadade.

Glömde fråga en sak: Vad kostar skivan? Hur lång och tjock är den?

J
Den är bara 1 meter lång, 2.5 cm tjock och kostade någonstans mellan 550 och 600 kr (åsså otaliga bilresor hit o dit). Det är inga stora pengar men det gäller ju att räkna varenda krona hehe. Ja, jag skall åka till butiken och snacka, måste låna bil först bara :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.