Vi ska sätta upp skivorna med skruvar, Tror jag men ska kolla upp det med listerna. Det finns ingen som har bild på hur det ser ut i närbild?

//MC

Vi har funderat att tillsätta lite värme och färg som stänkskydd i det annars lite sparsmakade nya köket med ett mönstrat tyg monterat på en tunn skiva, i stället för tapet och sedan täcka med klarglas. Vet någon om det finns bra lister eller profiler som är smidiga och diskreta? Är det lämpligt att täta med silicon?

Vi är en av dem som beslutat oss för att ha tapet o glasskiva i stället för kakel, vi valde en tapet från boråstapeter/etage nr. 2159. försökte ladda ner bild,men lyckades inte. man kan gå in på: http://www.borastapeter.se/kollektion/kollektion_main.asp?menu=2, om man vill se.... Jag har ring till 2 glasmästare och den sista ville ha drygt 400:- kvadraten för klart 4 mm glas. Till mig sa dom att man inte beövde fästa våra glasskivor mer än i skarvarna m silikon. alltså inget i överkant. men vårat kök/glasskiva kommer gå som ett u och blir då uppdelat på 3 glasskivor som man lägger omlott.

Ett tips på bra glasmästare, med otroligt bra service, är Alstermo glas i Småland. Otroligt prisvärt jämfört med de (över)priser vi fått på glasskivor i Sthlm. Även spegeln till badrummet kostade 1/4 av typiska Sthlm-glasmästare. Nu har vi inte hämtat grejerna än, så vi får vänta med en definitiv rekommendatoin, men servicen har varit utomordentlig, so far... Vi hämtar grejerna i samband med ett besök hos vänner, så resan är s a s betald med råge...

Mvh,

John -ge gärna ref till mig så blir de glada...

Ni Stockholmare med glasskivor, vilken glasmästare har ni anlitat?

Jag hörde mig för hos Tumba glas, de svarade
Pris på 4 stycken 6 mm härdat floatglas i måtten: 1 st 2200 x 600 mm, 1 st 1800 x 600 mm och 2 st 800 x 600 mm.
Totalpris för glasen blir 4200 kronor inklusive moms (hämtas på vår glasverkstad). Dvs 750 kr per löpmeter. Bra eller dåligt?

Jag har kollat runt endel och de verkar ligga runt 1000-1500kr/m2. Om man ska ha några uttag på skivan skenar det iväg. Rejält. Min skiva kostar som billigast 2100kr i Sthlm och ca 400 (inte spikat än) i Småland...

Är det någon som vet om det verkligen behövs härdat glas till stänkskydd?
Orsaken till att jag undrar är att en kompis frågade om ett vindskydd på en brygga i skärgården. Glasmästaren sa att vanligt fönsterglas funkar utmärkt, härdat behövs inte alls. Med tanke på stormvindar och temperaturskillnader, tycker man ju att det vore ett nästan lika utsatt läge som på en vägg, bakom en spis?

Dessutom finns det ju dom som har fönster på köksväggen bakom spisen. Då är det ju vanligt fönsterglas.

Så återigen, är det verkligen nödvändigt med härdat glas eller är det så att glasmästarna här har större vinstmarginal på härdat glas än på vanligt glas?

50% av glasmästarna säger att man inte behöver det, särskilt om väggen är absolut jämn. Min är inte det, därför tog jag härdat...vill inte vara rädd att spräcka glaset så fort ngn lagar mat...

jmw skrev:
50% av glasmästarna säger att man inte behöver det, särskilt om väggen är absolut jämn. Min är inte det, därför tog jag härdat...vill inte vara rädd att spräcka glaset så fort ngn lagar mat...
Ja det låter ju rimligt. Är underlaget perfekt jämnt så kommer ju det bära den största delen av lasten. Härdat som icke härdat borde båda vara nötningsbeständiga och inte få repor så lätt. Kanske dags att fråga om nya prisuppgifter...

hej alla!

Har inte hunnit fixa nya kort än,men det kommer...

angående det här med härdat/icke härdat..Det har att göra med att OM det går sönder,så blir det rent utav livsfarliga skärvor av vanligt fönsterglas,medans härdat glas bara går i tusen bitar,men du gör inte illa dig på det...

Vet att det finns vissa barer som har glas på bardisken i vanligt glas...Funkar det där så funkar det ju även hemma förståss....Men det gör man ju som man vill..

Vi har småbarn och ville inte riskera att få sylvassa glasbitar i hela köket om det skulle gå sönder,därför tog vi härdat...Sen står det ju emot lite bättre oxå faktiskt..

Visst kan glasskivan gå söner och det är ju inte så kul med alla skärvor. Samtidigt så har man ju inte härdade glas i fönster och det ser ju ingen som något problem eller säkerhetsrisk för små barn. Och nog borde väl en glasskiva monterad mot en vägg hålla bättre än en glasskiva med luft bakom? Eller tänker jag fel?

Det är sant, men stänkskyddet ligger alltid i riskzonen för värme och slag från stekpannor etc. Sällan har vi något sådant i närheten av våra fönster. Är man en försiktig typ och har en jämn vägg bakom finns det nog all anledning att ifrågasätta huruvida härdat glas är befogat. Nu stämmer tyvärr varken jag eller min sambo in på ovanstående, och priskillnaden hos Alstermo glas var bara någon hundring eller tre så det fick bli härdat.

Näe med en sån prisskillnad hade jag också valt härdat. Här i stockholm handlar det om ungefär 4000 i prisskillnad hos dom glasmästare jag har pratat med.

Sen funderade jag på en annan sak. För något år sedan hade Martin Timell ett inslag på Äntligen Hemma om inbrottskydd. Han pratade då om en plast som man satte på fönstret som gjorde att rutan hängde ihop om den krossades. DET kanske vore något för oss Stockholmare som inte är sugna på att betala flera tusenlappar extra för härdat glas.

Nu är allt glas hämtat fån Alstermo. Alla grejerna utom glasskivan såg grymt fina ut. Glasskivan var lite klumpigt bearbetad, men vi kommer troligen ändå att ha en list i överkant och då syns det inte. Alstermo har erbjudit en ny skiva inkl tp t Sthlm, och det får man väl anse vara mer än bra service. Särskilt med tanke på att vi beställde grejerna i början av veckan dvs 5 dagar lev.tid...

Summan av kardemumman är att glasmästarna i Sthlm har minst 3ggr längre lev. tid samt ca 5 ggr högre pris. Suger...

Nog pushat för Alstermo glas...

Mvh, John

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.