S
stefant: OK, då ryker masoniten och på med 13mm gips. /Stefan
9 svar · 3,9k läst
K
Kurtivan: Överskåp kan också monteras ihop flera stycket i bredd innan man hänger upp dem på väggen. då är man inte så beroende av att väggen är exakt rak
4 svar · 11,2k läst
·
K
kingfisher: Hej Vi valde en 3-fas skena från Lumiance, och det blev mycket bra. Det finns även 12v system, men då jag ville ha två faser en för arbetsbelysning och en för allmänbelysning så fick det bli en 3-fas skena med två dimrar.
1 svar · 13,7k läst
·
il_duce
il_duce: Nu har jag fått ordning på matten!! Räknade på 3dl vatten 4200 J/(kg*K) * 0.3 kg * 75 K = 94500 J (tillford energi for att varma vatten fran 25C till 100C) 94500 J / 2800 W(=J/s) = 33.75 s
13 svar · 6,1k läst
A
alacs: Är det du som är här?! Jag följer ju din blogg!! Det har verkligen blivit jättefint!! /alacs
4 svar · 1,4k läst
T
truls17: Hej! Har skrivit ett Pm till dig. Skulle vara intressant att veta hur det gick för Er, om Ni valde Kölnäskök, eller blev det något annat?
3 svar · 2,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Frysboxen kommer med tre 'trådlådor', vilket inte är så många. Det får plats många fler i boxen. man kan beställa/köpa till fler lådor om man vill. Men nu när jag börjat fylla den så smått så inser jag att lådorna är ganska små och är inte helt optimala utrymmesmässigt. jag kommer nog att beställa till 2 extra lådor så att man kan ha dessa längst upp. Undertill får mer
5 svar · 1,7k läst
A
akhagen: Jag skulle gå upp ett par steg i blanktal i köket, så att taket TÅL att torkas med trasa ordentligt. Värdelöst med vanlig mycket matt takfärg. Det blir alltid (hemma hos mig i alla fall) att ett och annat fett-os drar sig mot taket. Likaså på väggar. Jag målade mitt kök vitt med en skapligt avtorkningstålig färg på väggarna, men missar man ett kaffestänk ett dygn sätter det sig
3 svar · 5,5k läst
H
Hertig: hade jag varit er så hade jag tittat lite på vilken typ av kök det är som ni är intresserade av, och sen försökt att boka upp en möte med någon kökskonsulent i någon butik för att få en del råd osv, dom flesta hjälper er gärna att rita upp det och ger er en offert kostnadsfritt! så gör vi iallafall där jag jobbar! oftast så fastnar man lite i sitt eget tänkande och då kan
4 svar · 1,6k läst
·
T
Teta: Ang IKEA´s luckmått. Om luckan vore exakt 60 cm till ett 60 skåp skulle nog inte luckan gå att öppna utan att ta i el repa nästa skåps lucka.
10 svar · 2,6k läst
pinebar
pinebar: Noblessa verkar ha en variant också. Men jag vet inte om den fungerar bra eller om de vill sälja den utan vidhängande kök.
6 svar · 9,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Gråbrun bets skulle jag säga liknar mest. Det är dock vanskligt eftersom det kan bli rätt flammigt beroende på ekkvalitet. Betsa istället. Det innehåller pigment som stannar kvar.
1 svar · 2,6k läst
J
jakim: [citat] Jo, det har du rätt i. :)
12 svar · 20,4k läst
P
pope70: Ek är ett Naturmaterial så hur man än gör blir det skillnad. Köper man dessutom två olika produkter, "Numerär" och "Personlig", så är risken stor att de kommer från olika leverantörer. Köp samma produkt om du är orolig så slipper du problemet.
5 svar · 4,6k läst
Sophie
Sophie: [citat] Nu vet jag ju inte hur gammalt ditt gamla hus är...men det känns ju som en orättvis jämförelse att skriva att ikea köket i ert gamla hus är skramligare än ert nya vedum kök... Gamla kök är väl oftast rätt mycket skramligare än ett nytt oavsett vilken tillverkare det är? Vi har ett 20 år gammalt Ballingslövskök i vårt hus för tillfället. Det är i mycket sämre skick
12 svar · 31,7k läst
stiga
stiga: Runda hoar passar bäst som utslagsvaskar och inte som den vask som används till diskning osv. Ser snyggt ut i demokök på Ica osv men praktiskt i hemmet? Nej. Fast å andra sidan, är den stor nog så får man ju en rund inomhuspool och det är ju lite fränt.
17 svar · 8,4k läst
V
veasel: Vi köpte nyligen Ifö-ho. Den var bara plastad med blå på kanterna, runt hoarna, inte inuti.
2 svar · 1,5k läst
S
Skorpan: hmm.. Har sett det nu live, verkar ju fungera jättebra. Nu är det bara en kostnadsfråga. Och att övertala sambon om att det är värt pengarna ;)
2 svar · 5,0k läst
J
jensolof: Tack för svaren och tipsen! Min tanke är att ha spots under skåpen (1 under varje, räcker det?) och hänga/fästa något i taket til vänster. Har dock inte hittat något som är snyggt nog. Problemet är att jag är en total el-nolla, jag har inte en aning om hur man kan koppla lampor och watt-tal osv. Jag hade givetvis inte tänkt göra jobbet själv, men det kan ju vara bra att veta om det
4 svar · 2,5k läst
·
J
jakim: [citat] Jo, det är i skåp sidorna som vinkel järnen fästs. (Vi pratar väl om plankan på väggen bakom skåpen och inte om plankan inne i skåpet. Innerskåps plankan skulle skruvas i skåpets överdel) Fler kommentarer om min 15x95mm planka? Borde man gå upp i dimmension till, säg, 25mm (eller vad nu nästa kan vara)?
8 svar · 4,0k läst
·
F
Farzan: Jo, det är viktigt att det går att plocka ut lådorna helt för att t ex kunna diska dem - men det kan vara bra att veta att frysar ofta behöver mindre utrymme åt sidan för det än kylar. Det beror på att frysar har tjockare sidor (p g a mer isolering) och därför har smalare lådor. Dessutom har ju inte frysar hyllor på dörren som kommer i vägen. I vårt fall har vi kyl och frys från
4 svar · 4,2k läst
7310070025302
7310070025302: Den enda utdragsfrys jag sett är på kyl/frysar av "amerikansk" modell med utdragsfrys nedtill och en eller två vanliga kylskåpsdörrar upptill. Men på din beskrivning: "gigantisk islåda", låter det mer som att du egentligen är ute efter nåt som påminner om dem ismaskiner man har på krogen. Den här påminner om vad vi hade på restuarangen där jag jobbade förut:
3 svar · 6,5k läst
stiga
stiga: Jag skicakde hem Härjedalskök till min mor och far för att få se deras prisbild. Dyrt blev det och jag hade hellre lagt till någron 10-tusing och gjort om allt från grunden eller tittat på en annan "luckbytarfirma" än Härjedalskök. Lacka om tycker jag du kan hoppa. Det blir ju som att sminka en gris, det blir inte bättre för det för du har ju samma saker kvar bakom fronterna.
4 svar · 11,6k läst
stiga
stiga: Jag tycker du skall underska möjligheten att få den främre och bakre delen bortsågade vid hällen och ersatta av samalare lösa "lister" som du kan eftermontera. Du får 4 små skarvar men det är troligtvis det bästa du kan göra av detta.
72 svar · 18,5k läst
·
stiga
stiga: Bra jobbat. Du har gjort precis som man skall, du har gett säljaren chansen att åtgärda och sedan släppte säljaren direkt till tillverkaren som åtgärdat och kompenserat. Jag hoppas du blir nöjd med luckorna och att dessa håller bättre. Visst har man rätt att häva köpet men vad är det som säger att luckor från ett annat företag klarat sig bättre...de stora företagen är ofta bra.
8 svar · 2,4k läst
stiga
stiga: För att återgå till hällfrågan så kan du i grund och botten välja på en infälld häll och en planmonterad. Planmonterad är i mitt tycke jäkligt snyggt men lika opraktiskt då stenskivan med lätthet överlever alla hällar på marknaden och har du då planmonterat så måste du när din häll går sönder hitta en med exakt samma mått och hörnrundningar eller kosta på en berabetning
14 svar · 3,5k läst
·
stiga
stiga: Mer eller mindre alla kökslevernatörer kan leverera insatser till vaskskåp. Plast är bättre än alu då alun inte var helt lyckad när det rann ut starka rengöringsmedle etc. Kolla djupet på ditt skåp invändigt och kolla med de olika köksleverantörerna.
6 svar · 6,2k läst
F
fredriktrane: Kolla också Gorenje. Fina enligt mig - har en gasol/el själv men vet att de har även gasol/gasol. Konverterade själv från naturgas till gasol eftersom den skall vara i sommarstugan med flaska kopplad till...
4 svar · 2,1k läst
S
Strit: Kanon! Då kan jag bara rekomendera ett köp. Om du hittar de till bra priser vill säga. Lycka till.
8 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.