10 436 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Laminat eller klinker
Sida 1 av 2
Vi ska riva ut gamla köket samt slå ut en vägg mellan hall och kök. I kök ligger i dag ett vitt fult klinker. I hall ligger ett minst lika fult annat vit/svart melerat klinker.
Vi är i valet och kvalet och vi ska ha fortsatt klinker eller om vi ska lägga laminat. Det är en marklägenhet och det är hyggligt kyligt på golvet på vissa ställen, därför funderar vi på laminat som upplevs som varmare?
Följdfråga på det är ju fråga om man ska lägga energi på att slita upp gamla golvet eller om man helt enkelt ska lägga ovanpå gamla klinkern?
Vi är i valet och kvalet och vi ska ha fortsatt klinker eller om vi ska lägga laminat. Det är en marklägenhet och det är hyggligt kyligt på golvet på vissa ställen, därför funderar vi på laminat som upplevs som varmare?
Följdfråga på det är ju fråga om man ska lägga energi på att slita upp gamla golvet eller om man helt enkelt ska lägga ovanpå gamla klinkern?
Det stora problemet är att vi kommer att få en öppen yta in mot vardagsrummet som redan har parkett. Jag tror det kommer att se dumt ut att ha två olika men ändå ganska lika golv. Att byta hela golvet inkl. vardagsrum kommer att bli för dyrt, därför känns det bättre att bryta av helt med något som ser och känns annorlunda ut 
Jamen då så, då har du kanske besvarat din egen fråga. Om du väljer klinker eller laminat är en smaksak.
Om du ska riva upp det gamla? Ev. nivåskillnad och läggningens kvalitet på nuvarande golv kanske styr dig.
Om du ska riva upp det gamla? Ev. nivåskillnad och läggningens kvalitet på nuvarande golv kanske styr dig.
Skulle välja klinker, och då samma klinker i både kök o hall. Laminat som skall efterlikna sten eller parkettgolv är ALDRIG snyggt.
Men, det finns andra alternativ, linoleum tex Marmoleum är mkt snyggt och enkelt att lägga. Linoleum (en av mina favoriter) är ett material på återtåg och finns i många läckra färger och mönster. Ytterligare ett alternativ är plastmatta, men där bör man välja någon av de mer moderna mönstren, annars blir det lätt tråkigt.
Både linoleum och plastmatta är varmare att gå på än klinker och laminat.
Men, det finns andra alternativ, linoleum tex Marmoleum är mkt snyggt och enkelt att lägga. Linoleum (en av mina favoriter) är ett material på återtåg och finns i många läckra färger och mönster. Ytterligare ett alternativ är plastmatta, men där bör man välja någon av de mer moderna mönstren, annars blir det lätt tråkigt.
Både linoleum och plastmatta är varmare att gå på än klinker och laminat.
Måste slå ett slag för linoleum jag också. Vi hade det i vårt förra kök och jag är entusiast. Vackert, ljust, lättstädat och trevligt att gå på. Massor av färger. Naturmaterial som åldras bättre än plast. Varmare och inte lika hårt och slamrigt som laminat. Sätt en alu-list mot parketten i vardagsrummet så blir det en snygg övergång.
Håller också med. Har precis lagt in Marmoleum-plattor i köket. Grymt snyggt. Klinker utan golvvärme i markplan är ren idioti vintertid. Jag känner hur kallt golvet i hallen är redan denna årstid innan man satt på golvvärmen där. Parkett i hall och framförallt kök är även det på gränsen till idioti, säkert många som tycker det är snyggt, men det är helt enkelt inte praktiskt. Ömtåligt och tål inte vatten. Talar med egen tidigare erfarenhet...
Jag har också marklägenhet och valde därför bort riktigt klinker eftersom jag inte ville lägga golvvärme just där. Istället kör jag med ett klinkerlaminat som heter Alloc Commercial Stone. Det känns inte kallt i motsats mot vad andra påstår här. Orsaken ,tror jag, är att ytan har struktur.
Mer info och bilder i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/inredning/72753-klinkers-i-hall.html
Mer info och bilder i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/inredning/72753-klinkers-i-hall.html
Tack för tipsen på både Marmoleum och Alloc. Tyvärr verkar dom båda ligga utanför vår prisklass. Vi ska lägga drygt 34kvm, så jag ska iaf ta mig till bygghandeln och kolla vad dom egentligen tar. Byggmax verkar ju ha en variant som tyvärr inte verkar få så bra kritik 
Ang. klinker så tror inte heller det är någon idé utan golvvärme, men golvvärme känns som bortkastade pengar i en lägenhet där värmen ingår i avgiften.
Ang. klinker så tror inte heller det är någon idé utan golvvärme, men golvvärme känns som bortkastade pengar i en lägenhet där värmen ingår i avgiften.
Nackdelen med laminat i kök är ju om man råkar stänka vatten på det då det är en rätt utsatt miljö, så sväller skarvarna väldigt lätt och det blir fult.
Sen att laminat skulle vara så mkt varmare än klinker, vet i tusan, om så är fallet är det väldigt jämt iaf.
Klinkers röstar jag på iaf
Lycka till.
Sen att laminat skulle vara så mkt varmare än klinker, vet i tusan, om så är fallet är det väldigt jämt iaf.
Klinkers röstar jag på iaf
Lycka till.