Har försök att surfa runt för att hitta tips på köksfläktar men det enda jag hittar är om Gorejes fläkt som inte verkar helt 100 % ig.
Tycker (som många andra nuförtiden) att det verkar väldigt praktiskt och snyggt med vertilkalfläktar som inte är ivägen men funkar de lika bra ?

Snälla tips önskas.

Av ditt inlägg antar jag att du inte letar efter en fläkt(kåpa) med extern motor, utan en fläkt med inbyggd(a) motor(er).

Bl a har Electrolux har en serie med tystgående fläktar som heter Silence Tech. De flesta tillverkare har ngn tystgående fläkt.

Tack för tipsen men min fråga är igentligen om ni där ute har erfarenhet av de här nya vertikalfläktarna och om de fungerar bra i praktiken. Enligt tillverkarna är ju sugförmågan suverän men hur fungerar det i praktiken när inte fläkten täcker plattorna?

Läste också på detta forumet att Gorenjes fläkt skramlar och låter illa. Har någon provat Fjäråskupans Fokus eller Thermex Vertikal? Eller någon av de andra som finns på marknaden.

Hej
Jag har en Fjäråskupan Fokus och jag tycker att den fungerar bra. vet inte om jag tycker den funkar bättre än en traditionell fläkt, men det är helt suveränt när man lagar mat. Skönt att slippa stå och böja sig.

Vi har nu börjat köra vår Franke Mythos och jag upplever att den fungerar bra. Den har 5 lägen. Normalt kör vi den på 1 - 3. På läge 1 glömmer man lätt bort att den är på. Vi har en lös induktionsplatta som låter mer än fläkten om man kör fläkten på 1 eller 2. 3 känns oftast lagom och vill man ha mycket sug (och ganska högt ljud) då finns ju lägena 4 och 5 också.

Förmodligen är den ju på grund av sin form en aning sämre än en klassisk fläkt med samma kapacitet, men till oss duger den bra.

Om du redan bestämt dig för att det är en vertikalmodell du vill ha så återstår ljudnivån. Det enda jag rekommenderar dig där är att inse detta: Det finns inga tysta fläktar med bra kapacitet. Alla fläktar låter mer eller mindre illa. Det finns dock ett sätt att lura ner ljudnivån några decibel och det är att köpa en fläkt med överkapacitet så du inte behöver köra den i maxläget. Behöver du någon gång köra den på max så måste du se till att få in mer luft genom att tex öppna ett fönster något för annars så jobbar fläkten med för lite luft och då låter det mer än nödvändigt. Extern motor med ljuddämpare är väl annars det som låter minst illa.

Franke F900

Den tycker jag är bra och tyst. Den fungerar över förväntan och är lätt att göra rent.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.