Hej!
Jag renoverar ett 20-tals hus och nu är jag i köket och härjar. Det gamla platsbyggda köket har så mycket charm och kvalitén går det ju inte att klaga på heller. Jag vill gärna behålla det så långt som möjligt. Ett problem är ju att arbetshöjden är låg. Jag skulle behöva få upp de nya skivorna ca 10cm. Helst skulle jag vilja bygga lådor så jag kan utnyttja utrymmet. Någon som har tips på hur man kan göra för att få det snyggt? Tips på ställen som säljer gamla kökslådor?
Jag skulle också behöva komplettera med ett par nya skåp (inbyggnadsugn och diskmaskin bl.a) Jag har några skåpsluckor över, är det möjligt att köpa vanliga (typ IKEA) hurtsar och sen använda mina gamla luckor?
Alla svar uppskattas.
Jag renoverar ett 20-tals hus och nu är jag i köket och härjar. Det gamla platsbyggda köket har så mycket charm och kvalitén går det ju inte att klaga på heller. Jag vill gärna behålla det så långt som möjligt. Ett problem är ju att arbetshöjden är låg. Jag skulle behöva få upp de nya skivorna ca 10cm. Helst skulle jag vilja bygga lådor så jag kan utnyttja utrymmet. Någon som har tips på hur man kan göra för att få det snyggt? Tips på ställen som säljer gamla kökslådor?
Jag skulle också behöva komplettera med ett par nya skåp (inbyggnadsugn och diskmaskin bl.a) Jag har några skåpsluckor över, är det möjligt att köpa vanliga (typ IKEA) hurtsar och sen använda mina gamla luckor?
Alla svar uppskattas.
Tackar, det ligger förståss mycket sanning i detta Fabian.
Det jag kanske egentligen undrar är hur mycket arbete det är att bygga egna stommar, är det toksvårt om man vill att t.ex. diskmaskinen ska passa? Jag tror det blir svårt att få luckorna att passa i IKEA stommar egentligen eftersom luckorna är ganska små. Vad kan måttbeställda stommar kosta?
Och så förstås hur man på ett bra sätt kan höja bänkskivorna och gärna sätta lådor under bänkskivan. Jag tror det är ganska mycket mer jobb att höja underifrån och bygga en högre sockel, även om detta vore snyggast, eftersom socklarna är spikade i väggarna.
En annan grej! Har någon något tips på hur man gör vid fönstret? Nu är bänkskivan i jämnhöjd med fönstret men när jag höjer så kommer ju bänkskivan upp och hamnar framför fönstret (som i och för sig öppnas utåt) Någon som har någon lösning på det?
Det jag kanske egentligen undrar är hur mycket arbete det är att bygga egna stommar, är det toksvårt om man vill att t.ex. diskmaskinen ska passa? Jag tror det blir svårt att få luckorna att passa i IKEA stommar egentligen eftersom luckorna är ganska små. Vad kan måttbeställda stommar kosta?
Och så förstås hur man på ett bra sätt kan höja bänkskivorna och gärna sätta lådor under bänkskivan. Jag tror det är ganska mycket mer jobb att höja underifrån och bygga en högre sockel, även om detta vore snyggast, eftersom socklarna är spikade i väggarna.
En annan grej! Har någon något tips på hur man gör vid fönstret? Nu är bänkskivan i jämnhöjd med fönstret men när jag höjer så kommer ju bänkskivan upp och hamnar framför fönstret (som i och för sig öppnas utåt) Någon som har någon lösning på det?
Jag gjorde en soffa..
Var det svårt att få den snygg? Blev det bra, eller saknar man utrymmet som man kunde ha haft?Linnex skrev:
Snygg! Bra idé... jag har tänkt att jag ska ha diskhon där vid fönstret... det är svår layout på mitt kök, men jag ska ta mig en funderare till.Fabian-Bom skrev:
Var väl drygt 15 år sedan så minnet är inte dagsfärskt. Om jag minns rätt så höjde vi från 85 till 92 cm genom att lägga på en 70 regel. Fogade skarven med latex och rollade stommen.Smelly skrev:
Visst syntes skarven något men då den gick genom hela köket så var det inget som såg illa ut.
Apropå att hitta stommar som passar; jag har läst här på forumet om några som köpt ikeastommar och kapat ner dem till rätt mått. Eftersom man får delarna omonterade är det inte särskilt svårt om man tänker rätt och är noggrann, att kapa alla horisontella delar för att få ett smalare skåp, eller alla vertikala delar för att få ett lägre och/eller grundare skåp.
Klart att det går om man vill. Men då är det nog enklare och så blir det bättre om man gör stommen själv av t.ex. mdf.Apropå att hitta stommar som passar; jag har läst här på forumet om några som köpt ikeastommar och kapat ner dem till rätt mått. Eftersom man får delarna omonterade är det inte särskilt svårt om man tänker rätt och är noggrann, att kapa alla horisontella delar för att få ett smalare skåp, eller alla vertikala delar för att få ett lägre och/eller grundare skåp.
Håller med om att det inte är speciellt mycket svårare, men med tanke på att IKEA-stommarna kommer i rätt färg (om man nu skall ha vitt förstås) och att kostnaden för skivmaterialet till en egenbyggd stomme inte hamnar sååå långt ifrån det för en IKEA-stomme så är IKEA-varianten ganska attraktiv. Jag har själv kapat ner ganska många IKEA-stommar till önskat format och det är faktiskt ganska enkelt gjort.Fabian-Bom skrev:
Klicka här för att svara