Eir75 skrev:
Tack för alla svar! Jag har haft lite mycket att göra, så jag har inte hunnit posta några ritningar än, ska försöka få det gjort imorgon eller ikväll.

linkentuss - vårt är på drygt 16m2

Problemet är tt jag är lite käsen, de flesta kök jag ser i kataloger och i utställningar är ganska kackigt planerade - det kan tex saknas avställningsytor vid den sk "teknikväggen" - dvs där man har ställt upp kyl, frys och högskåp med ugn. Snyggt, men inte det minsta praktiskt.
Mañana.
Fast i vanliga, hemma-hos-en-vanlig-familj, har man sällan såna jätte kök som i kakalogernas uppbyggda miljöer. I vanliga, normalstora villakök är det sällan ett problem eftersom man oftast har köksbord eller liknande på ett stegs avstånd.

Hemmakatten skrev:
Jag skulle kontakta en arkitekt och betala ca 15.000 för en BRA lösning på köksproblemet. Det är väl investerade pengar eftersom man tillbringar så mkt tid i köket och räknat på totalkostnaden för köket är det ändå småpengar. En bra arkitekt kommer dessutom ge mervärde i form av funktioner och detaljer som du inte ens tänkt på.
Jag skulle definitivt INTE betala en vanlig arkitekt 15K för att rita köket. De ritningar jag får in från arkitekter i vårt avlånga land är i 99% av fallen skräp utan vettig funktion, avsaknad av passbitar, dåliga arbetsytor etc. Nej gå in till en seriös köksfirma (skippa IKEA i detta läge) / leta på en köksarkitekt och betala dem 1500-XXXXkr för att få hjälp att lösa köket. De "vanliga" arkitekterna ritar kök som (ursäkta uttrycket) "kyss mig i a*selet".

Ser man till era givna förutsättningar så låter det som att ni har ganska många styrande faktorer att ta hänsyn till och då är det ofta svårt att kunna få in alla saker i köket man vill ha in. Lycka till!

Hemmakatten
Självklart skall man, om man anlitar arkitekt, anlita en som kan kök. det finns vanliga arkitekter som är duktiga på kök, likaså inredningsarkitekter.

Vitsen för Eir att anlita en arkitekt är just för att hans kök är speciellt och "svårmöblerat" (enligt honom själv). Ibland krävs det kanske att man låter snickeri tillverka måttanpassad bänk eller skåp eller så för att få ett bra kök.

Vi är iaf extremt nöjda med vår arkitektritade köksavdelning. Den har kvalitéer som vi aldrig skulle ha kommit på själva. Både vad gäller planering, förvaring, funktionalitet och ljussättning.

Håller med om Noblessas köksexperter. Har ju bara träffat en men hon var grym.
5 timmar har hon lagt ned i tid med oss.
Vårt kök är beställt med leverans v.7. Har hört blandat om Noblessa men i mig har de hittills en nöjd kund. Prisvärt är det också (inte billigt), speciellt med halva priset kampanj. Då har vi jämfört med Marbodal och Puustelli. IKEA lirar inte riktigt i samma division enligt mig och min fru (som är kock).

linkentuss_ skrev:
hej.
är lite nyfiken, hur många kvm är ditt kök på? det låter nämligen som om det vore mitt kök du beskrev, men det är otroligt litet oxå bara 17m2 å jag har gett upp hoppet om smart lösning...
jag var visst fel ute. Mätte golv ytan idag. bara 9m2.
var 13m2 om man mäter vägg till vägg ovanför diskbänk och arbetsbänk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.