Kök
StenM: Vi har råpanel och MDF (ca 30 mm totalt) i en innervägg i köket som vi ska renovera. Väggens längd kommer att bestå av ca 2/3 underskåp med häll, kakel och överskåp, och 1/3 panel (pärlspont). Den befintliga väggen är i helt OK skick. Är det inte enklast att bara sätts upp gipsskivor över hela väggen för helt jämn yta och så skruva fast skåpen i detta solida underlag (gips +
enasnilla: Det finns ju ställbara spots så ljuset inte riktas åt fel håll. Jag har också sett lösningar med skrivbordslampor, med arm, uppsatta på väggen. Rätt bra för man kan "ta med sig" ljuset längs arbetsytan, beroende på var man står. En annan lösning kan ju vara att sätta vanliga lampor som är nedåtriktade på väggen. Sladdproblematiken får man ju då lösa på något sätt.
jakim: Tack för den länken :) Det står i klartext att det ska vara skyddsavstånd till brännbart. Med vissa undantag som t.ex. vid genomföringar i köks skåp och dyl.
znitz: [citat] Jo jag vet, jag har tittat på norcool också, men dom saknar lådbotten i sina lådkylar, allt hänger i en ram utan botten. Sedan finns även Ariston, tror den heter FDN190 AAI eller nått, den har botten i sina lådor, dock är den lådkylen 90cm bred.
Fabian-Bom: Eller köp billigt och byt ofta. Ett sämre alternativ om man har vask i skivan förstås. Trä är snyggt men medför ibland problem, särskilt kring vask. Mycket handlar förstås kring hur mycket pengar man vill lägga ut, men en bra laminat eller granitskiva (ev rostfritt om man gillar det) är i mitt tycke det bästa materialet för ett kök.
Draven-: Har redan sagts, kan också säga som vitvarufixare att det inte bekommer skåpen. Värmen tar ju inte sig IN i skåpen från spisen, det är den totala yttertemperaturen som till slut gör att det blir varmare i kyl/frys -> processorn startar. Hur ofta tycker man att diskmaskin/ugn värmer hela rummet? Den lilla värme som tillkommer är ju kortvarig... planera köket så att det blir som ni
Ewox: [citat] Här är ett exempel på hur det skulle blir (spisen flyttad till närmast fönstret) [bild] Som du ser så blir djup jämtemot väggskåpen lite fel, och skåpet ser ut att ta väldigt stor plats. Det är ju bara 191cm jag har att spela på den sidan. Jo, tanken är att jag vill bygga in det. Men det är inte det lättaste att hitta något som passar, alla dessa mått hit och dit gör en
TMB: Om du har använt rätt plugg och skruv för ändamålet så ska listen inte behövas för bärighetens skull. Du kanske ska ha kakel mellan bänkskiva och väggskåp, då kommer det ersätta listen till viss del, om du ser till att få in "hårdfog" mellan kakel och väggskåp.
JoA68: Det finns ett par skäl till att inte lägga golv under köket: Större golvyta - dyrare. Vid byte av golv så måste du montera ner köket. Köksgolv slits i de flesta hem snabbare än köket, så byte av golv kommer sannolikt före köksbyte.
Garum: att det är för mycket vitt är nog ingen fara men är ni säkra på 30x60 plattor i kök? stående? kan kännas väldigt mycket badrum. men smaken är ju som baken :) hur dyrt kakel kan ni tänka er? älskar mosaikerna från sicis. http://www.sicis.com varför inte en mosaik i rostfritt stål? skulle ni sen kunna matcha det med en framkant på laminatskivan i rostfritt stål skulle det bli
jonne72: jag råkade också ut för oräta väggvinklar, och valde att bygga upp en liten "kil" med gips och husfix på ytan för stänkskyddet för att få det i linje med skivan. I vårt fall var sträckan efter den oräta vinkeln ca 1,5 m och glipan var längst ut ca 15 mm. http://www.flickr.com/photos/9638561@N08/1430040128/in/set-72157601657697277/ I ytterkanten fick det bli en liten täckande list
Havsutsikt: Lite osäker på regler i detta fall, men i vart fall måste du brandisolera spiroröret med typ rockwool med nät på och då är du på den säkra sidan i brandhänseende i alla fall. Brandisolering är ett krav.
freddeh: BBR 6 kap "6:533 Utrymmen med krav på vattentäta eller vattenavvisande skikt 6:5331 Vattentäta skikt Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller ut-läckande vatten ska ha ett vattentätt skikt som hindrar fukt att komma i kontakt med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt. Vattentäta skikt ska vara beständiga mot alkalitet från betong och bruk,
Garum: både massivträ och laminat är snyggt. laminaten går att hotta upp med någon snygg framkant, t ex i rostfrilook. skulle jag välja mellan en bauhausskiva eller en lg-laminat skulle jag definitivt välja en lg-laminat. men med en dyrare träskiva av bättre kvalitet är det ett svårt val :)
Garum: det finns högskåpsutdrag som passar perfekt i ett 40cm-skåp. varför krångla till allt? :p
Garum: de flesta proffs använder ett program som heter winner. kika på http://www.compusoft.se Kostar dock några tusen i månaden...
Garum: kolla http://www.lgcoll.se. svensktillverkade skivor, måttbeställda. kalas!
Garum: jag skulle välja att centrera vasken. finns inte möjligheten att ta ur i stommen så skulle jag byta vask. men det är jag det :)
Garum: jag antar att det inte är en induktion utan en "vanlig" (hilight). vanliga hällar får lätt ringar/fläckar som kan vara omöjliga att få bort. men att de skulle ligga under glaset verkar märkligt. det brukar gå att lossa glaset, läs instruktionsboken om hur du gör. då kan du se om något ligger under. men jag tror att fläckarna är inbrända i glaset. Lycka till!
Anonymiserad 52827: Jag har "Massive" Mango-serien om 35W (230v) som finns att köpa på Silvan och K-Rauta. Tycker de är utmärkta.
Garum: jag kan varmt rekommendera decosteel. http://www.decosteel.se de gör den rostfria skivan 27mm om du önskar det, till ett helt klart bra pris. du väljer bakkanter och annat som du själv önskar. skriv gärna ett pm till mig om du vill ha tips på bra återförsäljare/leverantör av både stålbänk och bänkskiva. Lycka till! =)
Garum: jag skulle välja intra. hört alldeles för många skräckhistorier om fraktskadade frankebänkar. de är inte lika bra paketerade som intra. skull jag köpa en rostfribänk skulle det bli från decosteel. http://www.decosteel.se
bankler: Tack för tipset. Skulle dock gärna slippa att lägga 2 lager, typ det som du föreslog eller alternativt OSB & gips. Min fråga är: Finns det inget annat material som man kan sätta som också går bra att skruva och spika i och som ersätter gipset?? Jag vet t.ex. att man på 80 talet använde ngt som kallades för byggbård. Mina svär föräldrar har det i sin kåk och är mycket nöjda med
prau: någon som vet något bra program för att prova golv-/vägg-/kakelfärger i förhållande till en viss kökstyp. Behöver alltså inte precis kunna bygga min köksvariant. Bara få till en rad vita under- och överskåp och sedan kunna testa med olika kakel-, vägg- och golvfärger. Finns detta?
Strit: 50 mm material brukar det vara kvar i skivan, så beroende på överhäng i hällens konstruktion 30-40mm
Frebbe: Jag satte mina strax ovan den tänkta bänkskivan. Allt för att slippa sladdar som hänger upp längs väggen. Men det beror ju på vad man skall ha dom till. Har eluttag under överskåpen för att koppla in tillfälliga saker som tex mixer mm. Och två olika uttag precis ovan bänkskivan för att koppla in tex en kaffebryggare. Sen ställer jag kaffebryggaren framför uttaget och slipper
hempularen: Jisses, jag trodde att de där kontoren bara var rena försäljningskontor. Med det lagret förvånar det mig inte att de kånkar.
mrsloki: Tack för synspunkterna. Var också inne på att ha vask vid fönstret, men då hamnar skåpen upp på fönstret då föntren sitter ganska lågt. Desstutom sitter det ett element under fönstret som inte har någon annan bra plats att flyttas till. Avståndet mellan kyl och matplats är cirka 1.20 men det kan lätt ordnas genom att flytta ut kökö och matplats en bit. Och ja vardagsrummet