Totte_S
Jag skall ansluta min fläkt till en imkanal i skorstenen. Lite snett uppåt, rörlängd under 150 cm. Jag funderar på om det är en fördel att köpa spiro och två böjar att ansluta med, eller om någon slang är att föredra? jag har sett två olika slangar, dels den som är veckad metall, och den som är mer som någon sorts textil/plast på spiralstomme.
Vilket är att föredra, och i så fall varför?
Röret/slangarna kommer att döljas bakom en spiskåpa, så jag funderar på spiro för att det går att måla så det inte framträder så tydligt om man kikar underifrån.

Själv gillar jag den av aluminium som man vecklar ut. Ganska smidig att sätta dit. Dock kanske inte små smidig om man måste montera ner och upp ett par ggr...

Det finns regler kring detta. Tanken med den med textil på spiral är att den skall brinna upp om du får brand i fläkten, så att branden inte går vidare i kanalen och du kan släcka i kökskåpet (eller hur det nu ser ut).
För några år sedan var det textilvarianten som gällde, men jag tror att reglerna ändrats så jag antar att någon klok byggahus-läsare kan tipsa om vad som gäller....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.