Hej,

Vi ska beställa kök av en leverantör som vill ha 50 000 direkt vid beställningen och resten (50 000) vid leverans. Motiveringen är att det är så många specialmått men är det inte så i de flesta fallen med kök?

Är detta något som tillämpas av fler leverantörer?

Jag tycker att 10-20% är mera rimligt

Jag skulle aldrig göra så (mer), speciellt inte om det är en liten och inte så känd leverantör. Vi beställde ett parkettgolv på de premisserna för drygt ett år sedan. Nu har vi betalt halva, inget fått och satt Kronofogden på dem.
Håller med om att 20% är mer rimligt.

Alternativt kanske ni kan komma överens om någon sorts delleveranser. Stommar - betala, luckor - betala, bänkskivor - betala, kanske?

Marbodal tar 30% vid beställning och resten vid leverans.
Om du har en byggare som ska göra allt jobb så skriv avtal med honom, dela upp betalningarna på t.ex. 30 - 30 - 30 - 10 De sista 10 håller du inne tills ni är överens om att allt är klart. Upplägget förutsätter fastpris. Om du går på löpande så betala bara för det arbete han utfört och som han dokumenterat, han måste trots allt skriva upp sin tid och då kan han även skriva vad han gjort.
Köket ska du inte betala i förskott, kräver han det så skriv avtal som reglerar att han får betalt som du själv föreslår, 10-20% vid beställning och resten efter montering.

Oavsett vad så skriv avtal, även om det känns knepigt. Jag är säker på att du kan få flera mlande beskrivningar från forumdeltagare som blivit lurade så varför bli en i det gänget. Det är lätt hänt att bli lurad.

Jag betalade fullt pris på kvik vid order. Dock tog jag det på kredit (en månad kostar inget) så att om butiken skulle gå i KK så hade jag varit försäkrad mot det. (kollade speciellt med resurs bank

Kan tillägga att Kvik i Länna skötte sina åtaganden perfekt, men lite rädd var man ju när kvik i kungens kurva gått i konkurs i somras.

När vi köpte kök från Marbodal betalde vi inget innan leverans. Jag är väldigt försiktig med att betala i förskott. Om de trilskas och vill ha orimligt mycket i förskott - byt firma!

50% i förskott, då låter det som du skulle handla av en liten firma som platsbygger i princip allt? I så fall är det motiverat men hos de "stora" skall man inte behöva betala mer än 10-15% vilket är vad de har i omkostnader vid annullering av order. Jag vet att detta även varierar mellan olika butiker från samma märke samt om du tex har handlat av dem tidigare.

Handla på IKEA på avbetalning så slipper du bekymmer.

fredwal skrev:
Handla på IKEA på avbetalning så slipper du bekymmer.
...iaf med betalningen ;)

Kvik i Malmö ville ha 50% vid beställning och 50% vid leverans. De hänvisade detta till att dom var en franchisetagare och fick själva ligga ute med alla pengar tills leverans.

Skiter ju jag i egentligen :), men 50% känns ganska saftigt.

Jag tycker att 50000 är väldigt mycket att ligga ute med. Du måste väga in riskerna i den allmänna bedömningen.

Gå firman i kk innan leverans är du definitivt av med pengarna. Annars finns risken att de helt enkelt lurar dig; de levererar inte köket eller väntar väldigt länge med att leverera. Vilka möjligheter har du att få tillbaka dina pengar om det inträffar något?

Du måste kolla upp flera leverantörer. Det finns säkert de som inte har så hårda villkor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.