1 984 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Läckande avlopp
Hej!
Satte på vattnet i nya köket igår och allt gick fint. Men jag upptäckte en liten läcka i avloppet under bänkskåpen. I övergången från röret med Ø50 till en förstoring med excentrisk anslutning så rinner tydligen lite vatten bakåt och igenom packningen. Packningen i förstoringen verkar sliten och torr.
Hur åtgärdar man detta? Har tyvärr ev ingen möjlighet att byta förstoringen med dess ingående packning då det hör till "stammen i huset". Tänker mig en packning runt Ø50-röret eller ngt liknande. Förslag? Ngt man kan "kladda" på? Silikon?
Tack på förhand! (Ny på avlopp men använder dem dagligen...)
Satte på vattnet i nya köket igår och allt gick fint. Men jag upptäckte en liten läcka i avloppet under bänkskåpen. I övergången från röret med Ø50 till en förstoring med excentrisk anslutning så rinner tydligen lite vatten bakåt och igenom packningen. Packningen i förstoringen verkar sliten och torr.
Hur åtgärdar man detta? Har tyvärr ev ingen möjlighet att byta förstoringen med dess ingående packning då det hör till "stammen i huset". Tänker mig en packning runt Ø50-röret eller ngt liknande. Förslag? Ngt man kan "kladda" på? Silikon?
Tack på förhand! (Ny på avlopp men använder dem dagligen...)
Redigerat:
Hitman skrev:Hej!
Satte på vattnet i nya köket igår och allt gick fint. Men jag upptäckte en liten läcka i avloppet under bänkskåpen. I övergången från röret med Ø50 till en förstoring med excentrisk anslutning så rinner tydligen lite vatten bakåt och igenom packningen. Packningen i förstoringen verkar sliten och torr.
Hur åtgärdar man detta? Har tyvärr ev ingen möjlighet att byta förstoringen med dess ingående packning då det hör till "stammen i huset". Tänker mig en packning runt Ø50-röret eller ngt liknande. Förslag? Ngt man kan "kladda" på? Silikon?
Tack på förhand! (Ny på avlopp men använder dem dagligen...)
Jag antar att du bor i en Bostadsrätt...
Om så är fallet, bör du kontakta styrelsen och hör med dem vad som gäller i ditt fall. Om föreningen "har hand" om stammarna, så bör de vara intresserade av att höra att du har en potentiell vattenskada (på väg att hända), och bör åtgöras snarast.
/BoBBo
Det kan vara så att du har fått lite stopp i avloppet. Det fick jag när jag gjorde om köket. Antagligen för att allt skit och fett i rören hinner att få fäste, innan man börjar använda det igen.
Klicka här för att svara