Hej!

Satte på vattnet i nya köket igår och allt gick fint. Men jag upptäckte en liten läcka i avloppet under bänkskåpen. I övergången från röret med Ø50 till en förstoring med excentrisk anslutning så rinner tydligen lite vatten bakåt och igenom packningen. Packningen i förstoringen verkar sliten och torr.
Hur åtgärdar man detta? Har tyvärr ev ingen möjlighet att byta förstoringen med dess ingående packning då det hör till "stammen i huset". Tänker mig en packning runt Ø50-röret eller ngt liknande. Förslag? Ngt man kan "kladda" på? Silikon?

Tack på förhand! (Ny på avlopp men använder dem dagligen...)

Redigerat:
Silikon är inget för detta ändamål. Bäst är att kapa bort delen med den torra packning och sätta dit en ny och fräsch skarvmuff.

Hitman skrev:
Hej!

Satte på vattnet i nya köket igår och allt gick fint. Men jag upptäckte en liten läcka i avloppet under bänkskåpen. I övergången från röret med Ø50 till en förstoring med excentrisk anslutning så rinner tydligen lite vatten bakåt och igenom packningen. Packningen i förstoringen verkar sliten och torr.
Hur åtgärdar man detta? Har tyvärr ev ingen möjlighet att byta förstoringen med dess ingående packning då det hör till "stammen i huset". Tänker mig en packning runt Ø50-röret eller ngt liknande. Förslag? Ngt man kan "kladda" på? Silikon?

Tack på förhand! (Ny på avlopp men använder dem dagligen...)

Jag antar att du bor i en Bostadsrätt...
Om så är fallet, bör du kontakta styrelsen och hör med dem vad som gäller i ditt fall. Om föreningen "har hand" om stammarna, så bör de vara intresserade av att höra att du har en potentiell vattenskada (på väg att hända), och bör åtgöras snarast.

/BoBBo

Det kan vara så att du har fått lite stopp i avloppet. Det fick jag när jag gjorde om köket. Antagligen för att allt skit och fett i rören hinner att få fäste, innan man börjar använda det igen.

Bytte packning på Ø50-röret så nu är det tätt och fint igen. Tänkte vänta med socklarna ett par veckor så jag kan kolla det under en tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.