ooopppps my bad

he he

R
Har testat grejerna och fattar principen. Men schablonen är av hårdplast och lätt att skada. Det går inte att "köra" emot den få då ger den vika. Eller så är det också så att "borren" inte sitter rätt i maskinen?? Stativet kändes allmänt sett väldigt vingligt.. så jag får försöka skaffa något där schablonen är i metall

"borren" var nog inte så fräsch heller då den lite rev sönder i träet. Ska köpa ny sådan imorron och testa igen :-)

Redigerat:
Det är nog tyvärr så att här finns det inga genvägar. Antingen kör man sinkarna i ytterligt stadiga maskiner, alltså rena industrimaskiner, eller så gör man dem för hand med hjälp av ytterligt vassa stämjärn. Ett problem är också att om man väljer att göra sinkfogar måste de vara perfekta. Det är ingen mening med en halvbra sinkning. Det ser bara dåligt ut.

Tänk också på att det i dag inte finns någon teknisk anledning att sinka. Det finns andra metoder att foga som är både billigare och bättre. Sinken har man bara som prydnad. Så Kvänum-lådan ser inte ut som den gör för att det är det bästa sättet att göra lådor på, utan enbart för att den ska se fin ut.

tänkte på en grej med din schablon , har du kullager på ditt frässtål eller kopieringsring till din fräs ?

R
Finns det sådant också.. :-o Det enda jag har är muttern jag sätter på över spännhylsan. Det är därför det gått helt galet? Plastschablonen är inte speciellt fräsch, eftersom pappa gjort samma misstag.

Vart får jag tag på kopieringsring som passar till min gamla handöverfräs?? Jag har inte sett något liggandes i källaren som liknar en kopieringsring.

Redigerat:
det var en bra fråga ... eftersom dewalt köpte upp elu så kanske dewalt kan hjälpa dig med det. dom tog över flera av elus modeller

R
Kan detta vara styrhylsan till handöverfräsen?? :-)
Då fattas bara skruvar i så fall som kan hålla den på plats..

• hylsa_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hylsa_2.jpg
    Skapa konto
  • hylsa_3.jpg
    Skapa konto
Det är mycket riktigt en kopierring. Fästes med små skruvar med försänkta huvuden (såklart). Dock ser din rostig och framförallt så verkar själva cylindern som sticker upp ur plattan vara skadad - dvs inte 100% rund och slät utan grader. Mitt förslag är att köpa en ny, vilket jag tror att industriboden i malmö kan hjälpa dig med (alternativt din närmaste dewalthandlare). Kanske är kopierringen dessutom universal så att tex trends kopierrringar passar, det vet jag inte. Om du inte kan få tag på någon ny koperring så får du försiktigt putsa till denna. Observera att kopierrringen måste centreras noga när du monterar den på fräsen, annars tappar den sin funktion. Ska du söka vidare på nätet så heter kopierring "router guide bushing" eller bara "bushing" på engelska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.