Mikael_L
Det ska ju byggas ett kök, vilket år som helst nu ... ;)

Men det är väldigt mycket att bena ut.
Vi börjar med kastrullskåpet.

Vi tänker ha en vanlig spis, med inbyggd ugn, så kastruller får väl husera i ett skåp på antingen högra eller vänstra sidan om spisen (och på höger sida är det trångt!).
Tanken är väl ett skåp med tre utdragslådor, den översta av låg modell. Där kan man säkert ha kryddor och potatissticka och sånt va?

Jag har ju i hela mitt liv haft bänkśkåp med dörr och hyllor för kastruller, så även nu.
Men nuvarande skåp är 40cm brett och jag upplever att vissa större stekpannor, traktörpannor och grytor gör att 40cm blir väldigt oeffektivt. En sak får plats, sen är det ändå mycket utrymme över, men för litet för att något annat ska få plats.

Har jag rätt i min tankar, och vad är i så fall ideala bredden, 40, 50, 60 eller 80. (Men 80 får nog knappast plats ändå, men vi kan ha med alternativet för diskussionens skull).

Fram med alla goda tankar över hur man inreder en trevlig spisplats. Jag gillar att laga mat och nu vill jag börja gilla det ännu mera. :)

J
Frugan sa att man skall ha så brett som möjligt för dä blir diskbänken bredare och där behöver man alltid utrymme.

Vi har satt ett 60 skåp bredvid spisen.. Jag tycker det verkar ganska lagom. Men har bara kört i några månader än så länge.

Vi hade oxå 60 cm lådor i förra köket. Och har det nu oxå fast lådor under hällen denna gången (inte vi som renoverat här) och jag tycker att det är lagom. Man får ner stora grytor och man ser allt eftersom man kan dra ut lådorna helt. Det beror väl lite på hur mycket grytor man har man 40 cm skulle inte räcka för oss utan att vi skulle vara tvungna att ställa massor i varandra och då blir det ändå bökigt att ta upp dem.

80 cm kan säkert vara bra om man har mycket grejor men annars räcker säkert 60. Min pappa har 100 cm...och det är brett! :)

Mikael_L
Jag kan visa hur det ska se ut.
Eller, tja ... hur det än så länge är tänkt att se ut.

Den långa bänken är ca 360, om vi klämmer till lite så kan den kanske gå att få till 370 eller 380 med, men altandörren sätter gränsen.
Vi kommer nästan inte ha några överskåp alls, ett 80cm kanske över diskmaskinen, där i hörnet. Ja ev ett 40+60 eller 40+80.

Den vinkelräta bänken, halvön, är tänkt vara 80 x ca 180-200. Antagligen inga skåp på "baksidan" utan möjlighet att sitta vid bänken från den sidan. Bänken i vanlig köksbänkshöjd.
I hörnet närmast altandörren blir det däremot ett skåp som öppnas åt andra hållet, alt öppna hyllor. För det går knappast att lösa åtkomlighet bra på nåt annat sätt.
Sen blir det ev en liten diskho där också, som betjänar spisplats + snabbt tillgängligt vatten till uteplats och. vardagsrummet (som ligger på andra sidan halvön).

Nu har jag ritat in 4 st 3-låders 40 cm stommar. Men den till höger om spisen kanske inte kan vara 40, pga att spiskåpan kanske hamnar för nära fönstret, så där blir det ev en 30 stomme.

I halvön blir det endast 3-låders-stommar. T.ex. 2 st 60 eller 3 st 50 eller nåt sånt.
Kastrullerna kan kanske vara i halvöns lådor?

Bilderna är alltså utkast än så länge, det mesta går att ändra.
Fast fönster och dörrar är ju relativt spikade pga av det godkända bygglovet + extern design.

• kok.png
  • koksskap#1.png
Vet inte om du bara inte har med det nu eftersom det är skisser men du har räknat med passbitar va? mellan diskmaskinen och väggen måste du ha en så du kan öppna luckan åtminstone (beror klart på hur det ser ut)

Mikael_L
Jodå, jag har tänkt på det, men bra att du påpekar det ändå.

Ca 5 cm vid diskmaskin och ca 5 cm vid vinkeln till halvön måste det nog vara.

Och visst bör det väl vara passbit på bägge sidorna i bänk-halvö-vinkeln?

450 vägg är det från hörn till altandörr.
Sen går det bort 5cm passbit vid diskmaskin, 5 cm vid halvö, 10 cm mellan halvöns skiva och dörröppning och 80 cm bred skiva på halvön vilket ger att köket faktiskt inte får vara längre än 350 cm ... hmmm, hur har jag tänkt tidigare...?

ja du måste ha passbit där också men hur bred beror lite på vilken sorts handtag du ska ha. Rent generellt försöker jag bli av med 90 graders hörn i de kök jag ritar. Jag tycker inte om dem eftersom det är så svårt att få till bra förvaring. Karuseller och sånt finns ju men jag tycker inte om det. Hade spisen i hörnet sist och det var bra. Smart att lösa det som du gör med skåpet från andra hållet.

Hemmakatten
Vi har 90-skåp med lådor. Hur bra som helst!!
De där 40-skåpen du ritat in skulle jag skippa, hur opraktiska som helst. Med ett 40-skåp får du en låda som typ 30cm invändigt. man förlorar jättemkt plats eftersom skåpsidor och lådsidor tar så mkt utrymme.

Vi har lite liknande upplägg, fast bar 240cm långt. Till höger om spisen har vi ett 40-skåp. Just för att det är så smalt har vi valt att ha en hylla i det skåpet. Under en 60-spishäll har vi ett 60-skåp med 3 lådor. I den översta har vi kryddor och stekspadar/gafflar/skedar. Resten av kryddsamlingen (bl.a. bakkryddor) står i skafferiet. Vi har mkt kryddor som du förstår.

Även vi har dikshon till vänster i ett 80skåp. Det är en enda ho och den är skjuten så långt till höger som det går så att det blir ca 20 cm kvar till vänster om hon. Idag ångrar jag att vi valde skåp med luckor. Det hade varit mkt bättre med lådor. Den översta lådan blir förstås ingen låda efterson hon tar lite plats. Men skåpet är dåligt utnyttjat, hade varit mkt bättre med lådor.

Diskmaskinen har vi mellan dikshon och spisen. Det tycker jag att du också skall ha. Helt värdelöst att den står inträngd mot en vägg längst in i köket och längst bort från de skåp och lådor som disken skall in i. Det kommer också att stänka matkladd mm på väggen.

Jag vet att det finns de som tycker att man inte skall ha en DM mellan ho och spis. jag fattar inte varför. Mycket enklare när man kan nå DM från flera håll. dessutom skall dagens DM-lucka vara stängd hela tiden. Man skall INTE öppna luckan för att torka disken.

Ser annars ut att vara ett trevligt kök. ett extra plus för att det finns flera ingångar till köket.

Mikael_L skrev:
..vad är i så fall ideala bredden, 40, 50, 60 eller 80..
Hej Mikael_L, det där beror ju på hur mycket kastruller och pannor man har.
Det finns inget "ideal"
(Har man bara salt och peppar behövs mindre kryddskåp än om man har hela kittet.)

Själv har jag fyra kastruller och två stekpannor + traktörpanna och en plättlagg eller likn.
(Ett par grytor som sällan används ej inräknade, står mer avsides)

Till detta är ett 40 cm skåp perfekt:
Översta låga lådan för lock
Mellanlådan för kastruller och
Nedersta lådan för stekpannor och det andra stora.

Har man fler kastruller behövs naturligtvis mer plats,
men jag har ännu inte känt någon brist på kastruller.
Spisen har ju ändå bara fyra plattor.

Och vid senast köksrenoveringen blev det lådskåp i stället för gallerhyllor.
Köp ingen annat! Det är mycket lättare att få plats med sakerna i en låda,
och det är ruskigt mycket bekvämare! Inga hyllor mer!!!

Mina två pfennig. //KoW

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Hej Mikael_L, det där beror ju på hur mycket kastruller och pannor man har.
...
Och vid senast köksrenoveringen blev det lådskåp i stället för gallerhyllor.
Köp ingen annat! Det är mycket lättare att få plats med sakerna i en låda,
och det är ruskigt mycket bekvämare! Inga hyllor mer!!!

Mina två pfennig. //KoW
Lådor blir det, helt klart.

Vi har en stor stekpanna, en liten.
En grillpanna, en wok, en järngryta.
En stor traktörpanna i r/f.
En liten såskastrull, två små vanliga kastruller, två stora (ca 3 liter)
Och en jättestor pastakastrull.

Det tror jag var allt, iofs finns det nog någon fler kastrull förådsplacerad, kanske även en lergryta också ifall den inte är bortkastad numera. :o

Allt utom stora stekpannan och pastakastrullen tränger vi in i det erbarmligt trånga kastrullskåpet :rolleyes:, så därav min slutsats att vi troligen behöver lite större.
Sen skulle jag kunna tänka mig att förvara wok'en, traktörpannan och grillpannan någon annanstans, men inte allt för långt bort, allt används trots allt, men just dessa saker endast en gång i månaden, typ.

Nu när jag skrivit detta känns det ju helt vridet... :o
Men ett 50 cm 3-låders skåp skulle kanske kunna räcka, iaf om vi ställer t.ex. wok och pastagryta på annan plats. Jag måste fortsätta fundera.

Vad säger dom på IKEA om man kommer med alla grytor och pannor och "provmöblerar" i deras köksutställning? :D

Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Vi har 90-skåp med lådor. Hur bra som helst!!
De där 40-skåpen du ritat in skulle jag skippa, hur opraktiska som helst. Med ett 40-skåp får du en låda som typ 30cm invändigt. man förlorar jättemkt plats eftersom skåpsidor och lådsidor tar så mkt utrymme.
Jag tror du har jätterätt.
Jag ska rita om med färre och bredare lådor.

Diskmaskinen har vi mellan dikshon och spisen. Det tycker jag att du också skall ha. Helt värdelöst att den står inträngd mot en vägg längst in i köket och längst bort från de skåp och lådor som disken skall in i.
Nu blir enda överskåpet i köket just ovan diskmaskinen där vi ritat in den. :o
Men lådor med bestick och tallrikar kommer däremot lite längre bort, på andra sidan diskbänksskåpet.
Sen har du nog rätt både vad gäller kladd på väggen och trångt kring DM, så vi ska fundera lite mer.

Jag håller med om att man ska försöka med bredare lådor istället för många små om det är möjligt. Men sen är det också avgörande vad man vill ha i dem. Det är ganska skönt att kunna ha en låda till var kategori av saker liksom. I ditt fall skulle jag försöka få in ett 60 skåp så du får ner alla grytor och stekpannor i ett skåp. Och ändå får plats med kryddorna i den låga lådan överst. Bygger man nytt kök tycker jag man ska sträva efter att slippa ha saker på olika ställen. Ett välplanerat kök sväljer det man har och behöver och ska inte behöva att vissa saker förvaras i ett skåp nån annanstans eller i ett förråd. Naturligtvis finns det begränsningar i och med att rummet inte är hur stort som helst och liknande men försöka kan man iallafall.

Angående diskmaskinen så är det nog smart att ha den en bit från väggen. Desutom om man har den direkt under skåpet sakerna ska vara i tycker jag det lätt blir bökigt för då slår man i luckan som är i vägen när man ska ställa in. Snett bredvid ovanför tycker jag är bättre så det gör nog inget att ni har vasken mellan om ni flyttar diskmaskinen.

Om du inte kan ta med dina grytor till Ikea får du väl låna deras egna som liknar era och ställa ner i lådorna... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.