Paul-Staffanstorp skrev:
Nog ingen höjdare om man inte är en hejare på att blanda fixet i exakt rätt konsistens eftersom plattorna då har en tendens att glida nedåt och då får man nog panik...
Panik har man oavsett hur man beter sig första gången man kaklar....:)

Ärligt talat har jag aldrig haft några problem med att få fixet i rätt konsistens och jag kan inte sägas vara någon fix-blandar-expert. Jag gör exakt som det står på påsen, varken mer eller mindre - det har alltid blivit bra och jag har aldrig upplevt att plattorna glider. Blanda på känsla överlämnar jag till den som tror sig kunna. Jag mäter fixet med hushållsvågen och vattenmängden i ett (deci)litermått. Det tar lite längre tid förstås (precis som att rita hjälpstreck), men det underlättar för hemmafixaren och decimerar paniken.

Glider plattorna ändå ska man nog byta fix till något med bättre "häng" i som Tank säger.
 
Vi kaklade vårt kök och det var första gången vi kaklade. Vi använde kakelsnöre och jag tyckte det var helt suveränt. Vi använde kakelsnöre både vågrätt och lodrätt. Inga som helst problem att lägga dem över varandra i hörnen.
För att få det rakt använder man ett vattenpass precis som på andra ställen. Det blev skitsnyggt och det som också var super var att man i princip inte behövde göra rent fogarna efteråt för när man drog bort snöret så var det i princip rent. Vi har som sagt bara kaklat en gång, men skulle jag göra det igen skulle jag använda snöre då också. Kan inte säga något negativt eller positivt om kryss eftersom jag aldrig använt det.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det ÄR smart för om man sen tar loss dem innan fixet härdat för mycket så rengör man dem lätt med vatten och kan stoppa tillbaka dem när man ska foga.
På så sätt slipper man även få fogbruk i fogen mellan nedersta raden och bänkskivan där man då får betydligt enklare att lägga en jämn fin siliconfog.
och det är ingen risk att man råkar rubba hela bygget när man drar bort det? :) Sen kom jag att tänka på en grej, det är ju redan kakel där jag vill kakla, tänker på det här med snöret mellan nedersta raden och bänkskivan... Jag utgår väl från de kanter som redan finns genom det andra kaklet, eller ska jag lämna några mm för att sedan silicona..? Nä det gör jag inte va??

PS: Tack för alla svar!
 
AstaS skrev:
Vi kaklade vårt kök och det var första gången vi kaklade. Vi använde kakelsnöre och jag tyckte det var helt suveränt. Vi använde kakelsnöre både vågrätt och lodrätt. Inga som helst problem att lägga dem över varandra i hörnen.
För att få det rakt använder man ett vattenpass precis som på andra ställen. Det blev skitsnyggt och det som också var super var att man i princip inte behövde göra rent fogarna efteråt för när man drog bort snöret så var det i princip rent. Vi har som sagt bara kaklat en gång, men skulle jag göra det igen skulle jag använda snöre då också. Kan inte säga något negativt eller positivt om kryss eftersom jag aldrig använt det.
Tack för svaret! Jag är allmänt pysslig och duktig på att pilla på grejer så då känner jag nu att det borde gå bra för mig med :D
 
Kör på bara, ser du att det blir helt galet, så är det bara att plocka ner och skrapa bort fixet innan det brunnit, och börja om,
Ta det lugnt och blanda inte allt fix på en gång, det blir bara ett stressmoment om man måste sätta allt på en viss tid..
 
Paul-Staffanstorp
martina_m skrev:
och det är ingen risk att man råkar rubba hela bygget när man drar bort det? :) Sen kom jag att tänka på en grej, det är ju redan kakel där jag vill kakla, tänker på det här med snöret mellan nedersta raden och bänkskivan... Jag utgår väl från de kanter som redan finns genom det andra kaklet, eller ska jag lämna några mm för att sedan silicona..? Nä det gör jag inte va??

PS: Tack för alla svar!
Sorry Martina, men jag förstår inte riktigt vad du menar. :o

Hade du tänkt kakla utanpå den gamla kakeln eller ?

Oavsett så ska det ju kaklas mellan bänkskivan och väggskåpen och då bör man skapa ett mellanrum på 3mm mellan bänkskivan och den nedersta raden kakel och det ÄR smidigare med en masoniteremsa än snöret just där och det bör inte vara några problem att ordna fram några sådana remsor tycker jag.
Inga problem att dra bort dem efter kakelsättningen heller, men låt inte dem sitta där över natten.
 
T
Ja, om du ändå ska kakla utanpå det gamla kaklet så kan du ställa första raden dikt an mot bänkskivan.

Annars brukar man lämna ett mellanrum längst ner om man skulle få för sig att byta bänkskiva, vilket underlättar borttagandet av den då.
 
Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Ja, om du ändå ska kakla utanpå det gamla kaklet så kan du ställa första raden dikt an mot bänkskivan.

Annars brukar man lämna ett mellanrum längst ner om man skulle få för sig att byta bänkskiva, vilket underlättar borttagandet av den då.

Är det inte lika viktigt att lätt kunna byta bänkskiva när man har dubbla lager kakel? ;)

Nog rekommenderar iaf jag att hellre ta bort allt gammalt då man i princip alltid får ett bättre slutresultat.
 
P
Om du har en fristående spis så kommer den att hamna en cm längre ut än tidigare om du kaklar på befintligt kakel.

Jag gillar inte heller kryss och snören. Det är så pass bra häng i dom flesta fixsorterna att det inte är något problem att sätta på fri hand med några stödlinjer till hjälp. Det blir lättare att justera och medla ut ojämnheter om man inte har en massa skräp mellan plattorna.

Vill martina köpa masoniteremsor så finns det i fullängd och 5 cm bredd för 8:-/st på Ekesiöö i Bromma.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.